IMF علی رغم مخالفت آمریکا روش هایی برای اعطای وام به ایران دارد

به گزارش پسرک کامپیوتری، شبکه خبری الجزیره به نقل از تحلیلگران نوشته صندوق بین المللی پول روش هایی برای عبور از سنگ اندازی های آمریکا و اعطای وام 5 میلیارد دلاری به ایران دارد.

IMF علی رغم مخالفت آمریکا روش هایی برای اعطای وام به ایران دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تحلیلگران در مصاحبه با وبگاه شبکه خبری الجزیره تصریح کرده اند صندوق بین المللی پول (IMF) راه هایی برای عبور از سنگ اندازی های آمریکا و اعطای وام 5 میلیارد دلاری به ایران دارد.

شبکه خبری الجزیره با اشاره به درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای دریافت 5 میلیارد دلار وام جهت مبارزه با شیوع کرونا نوشته است: اما درخواست این وام به معنی به دست آوردن آن نیست.

طبق این گزارش، حتی اگر صندوق بین المللی پول تمایل به دادن این بسته کمک به ایران داشته باشد موانع زیادی پیش روی این سازمان قرار دارند: آمریکا بزرگترین سهام دار این نهاد بین المللی است و می تواند از نفوذ خود برای مانع تراشی در کمک به ایران استفاده کند.

دولت آمریکا اعلام کرده مخالف اعطای این وام به ایران از سوی صندوق بین المللی پول است. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارنظر در این خصوص دیروز (سه شنبه) از تلاش کشورش برای سنگ اندازی در اعطای وام توسط صندوق بین المللی پول به ایران دفاع کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول گفت: الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده ای نخواهد داشت.

الجزیره نوشته صندوق بین المللی پول می تواند راه هایی برای عبور از این بن بست پیدا کرده و وام 5 میلیارد دلاری را به ایران اعطا کند.

در حال حاضر نزدیک به 17 درصد از سهام رأی دهی در صندوق بین المللی پول در اختیار آمریکا است. بزرگترین سهام داران بعدی ژاپن و چین هستند که سهم هر یک از آن ها 6 درصد است.

یکی از راه های غلبه بر رأی آمریکا این است که گروهی از کشور ها با یکدیگر همکاری کرده و از رأی مخالف آمریکا عبور کنند، اما تحلیلگران به الجزیره می گویند این سناریویی بعید است.

اما یکی از روش هایی که در اختیار این نهاد بین المللی واقع شده است استفاده از مکانیسمی به نام حق برداشت ویژه (SDR) است.

حق برداشت ویژه نوعی پول بین المللی است که صندوق بین المللی پول برای تخصیص به کشور های عضو ایجاد کرده است. خبرگزاری رویترز، این نوع پول را معادل چاپ پول جدید توسط بانک مرکزی دانسته است.

SDR می تواند تا 500 میلیارد دلار نقدینگی مورد نیاز در مواقع اضطراری را برای 189 کشور عضو صندوق بین المللی پول تأمین کند.

طبق نوشته الجزیره، ایران در حال حاضر 2.1 میلیاد دلار حق برداشت ویژه نزد این صندوق دارد. یک تحلیلگر به این رسانه گفته صندوق بین المللی پول می تواند فروش بخشی از این سهم به یک خریدار را تسهیل کند. پول این معامله را بعد از تبدیل به ارز قابل استفاده ای مثل یورو می توان به یکی از حساب ها بانک مرکزی ایران در خارج از این کشور انتقال داد.

این نوع سوآپ می تواند به صورت مستقیم و بدون نیاز به رأی گیری بین اعضای صندوق بین المللی پول اتفاق بیفتد.

عبدالناصر همتی در یک پست اینستاگرامی نوشت: رئیس صندوق بین المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه ای که داشت، صریحا گفت که جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزار های اقتصادی خود به کمک کشور های درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های اقتصادی اضطرای به میزان 50 میلیارد دلار اعطا کند.

وی همچنین گفته بود هیچ کس نبایستی بدلیل کمبود منابع اقتصادی برای تجهیزات پزشکی و مانند آن جانش را از دست دهد.

همتی گفت: پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز جمعه 16اسفند ماه، نامه ای به خانم کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول، نوشته و گفتم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء، از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره مندی از تسهیلات تأمین اقتصادی سریع، RFI درحدود 5 میلیارد دلار می باشیم.

او گفت واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعا های آن ها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده، باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 903

به "IMF علی رغم مخالفت آمریکا روش هایی برای اعطای وام به ایران دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "IMF علی رغم مخالفت آمریکا روش هایی برای اعطای وام به ایران دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید