2888 روایت ایثار و شجاعت است

به گزارش پسرک کامپیوتری، تهران (پانا) - کارگردان فیلم 2888 با بیان اینکه فیلم را بر اساس موضوع نمی سازند بلکه باید موضوع شکل بگیرد، گفت روایت ها و کلمات در دل این فیلم حاکی از ایثار و شجاعت است.

2888 روایت ایثار و شجاعت است

با اکران فیلم 2888، که با موضوع زندگی بیژن عاصم قهرمان و رزمنده دلاور شیرازی و به کارگردانی کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری ساخته شده و از تولیدات مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی است، کار خود را شروع کرد؛ فیلمی که در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، حضور دارد.

کارگردان فیلم 2888 پس از نخستین اکران ودر یک نشست خبری در پاسخ به این سئوال که هدف از ساخت فیلم قهرمان سازی بود یا روایتگری؟ گفت: سعی ما روایت صوتی بود، قرار بر تصویر سازی جنگی نبود.قرار بود تا همه چیز در تخیل دیدنگر شما گیرد.

کیوان علی محمدی ادامه داد: فیلم را بر اساس موضوع نمی سازند بلکه باید موضوع شکل بگیرد.روایت ها و کلمات در دل فیلم ایثار و شجاعت را روایت می کند.

به گفته کارگردان این فیلم پژوهش 2888 دو سال به طول انجامید و پس از آن فیلمنامه نویسی شروع شد و تلاش شد که فیلم مستند جلوه داده شود.

وی جرقه ساخت این فیلم را یک مصاحبه عنوان کرد و افزود: داستان یک اتاق تاریک و فردی که در این اتاق تاریک آسمان را برای پرواز مدیریت می کند.

علی محمدی در رابطه با شکل گیری ایده این فیلم گفت: هنگامی که من با همکاری آقای علی اکبر حیدری مشغول نوشتن فیلمنامه سینما شهر قصه بودیم، ایده ساخت این فیلم در فکر ما شکل گرفت و روایت کردن جنگ به صورت صوتی برای ما جالب به نظر آمد و سعی کردیم از این ایده به نحو احسن بهره ببریم.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارگردانان برجسته زمانی که تصمیم به ساختن فیلم می گیرند تِم و درون مایه را مشخص نمی کنند. در واقع درون مایه فیلم پس از ساخت آن بنفسه در ساختار فیلم به وجود می آید و در دل فُرم فیلم نمود پیدا می کند. به عنوان مثال قهرمانی، ایثار و شجاعت باید در فرم و ساختار فیلم جلوه گری کند. در غیر این صورت فیلم ساخته شده تبدیل به یک فیلم کاملا شعاری و تبلیغاتی خواهد شد.

علی محمدی گفت: فیلمنامه 2888 فیلمنامه ای تخصصی است که بر اساس پژوهش و تحقیقی مفصل نوشته شده است. پژوهش برای این فیلم دو سال به طول انجامید و مدل رفتاری و زبان تخصصی برای بازیگران طبق پژوهش های انجام شده تعریف شد.

او افزود: پس از نوشتن فیلمنامه تدابیر لازم را برای طراحی ساختار فیلم اتخاذ کردیم و در این فیلم تلاش شد که بسیاری از صحنه ها به شکل مستند جلوه کند. در نهایت با این تصور که یک عکاس جنگ با برخورداری از چند حلقه نگاتیو سیاه و سفید قصد ساختن فیلم دارد، این فیلم را تولید کردیم.

کارگردان فیلم 2888 گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا دیدنگر با دیدن این فیلم تجربه شغلی و زندگی خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی کشور در آن مقطع زمانی را درک کند. در واقع فضای فیلم بسیار واقع گرایانه است.

علیمحمدی ادامه داد: ممکن است با فیلمی روبرو شویم و احساس کنیم که ساختار یا محتوای فیلم با چارچوب فکری ما همخوانی ندارد اما این به معنای ضعیف بودن فیلم نیست. در چنین مواقعی امکان دارد که فیلم با فکر مخاطب سازگاری نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: روایت فیلم 2888 یک روایت خطی کلاسیک نیست چراکه من معتقد هستم دوره سینمای کلاسیک گذشته است. در هنگام روبرو شدن با هر فیلم باید با مُختصات جهان آن فیلم رو به رو شویم.

مرتضی پورصمدی، فیلمبردار این فیلم نیز عصر کنونی سینما را ابزار سالاری خواند و اظهار کرد: هزینه ابزار یک فیلم زیاد است، هزینه دوربین در تهران حداقل روزی 16 میلیون تومان است، سوال در مورد هزینه ها سوالی شیطنت آمیز است.

در ادامه نشست خبری فیلم 2888، رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه سرمایه گذاری بر روی این فیلم از طریق این پیشین شهرداری و شورای شهر انجام شده است، گفت: بعد از ارتباط با تیم خلبانان متوجه طرفداری جدی آنها از این فیلم شدم. این فیلم یک قهرمان مهم شیرازی را روایت می کند که در یک اتاق تاریک زیر زمین نقش مهمی را در جنگ ایفا کرده است، سبب ادامه این حمایت شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1919

به "2888 روایت ایثار و شجاعت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2888 روایت ایثار و شجاعت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید