چرا نوجوانان به اعتیاد گرایش دارند؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: والدین باید با برقراری روابط صحیح و محبت آمیز با فرزندان خود اقدامات موثری در جهت جلوگیری از ان ها به دام اعتیاد انجام دهند.

چرا نوجوانان به اعتیاد گرایش دارند؟

نازنین دسترنج کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار درباره اقدامات لازم برای جلوگیری فرزندان خود از فعالیت در کار های خلاف گفت: والدین باید با برقراری رابطه صحیح و محبت آمیز با فرزندان خود احساس راحتی آن ها را در کانون گرم خانواده تقویت کنند.

او افزود: راحتی فرزندان در خانواده باعث می شود تا آن ها مسائل ایجاد شده را برای والدین خود به منظور هدایت درست بازگو کنند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به مهارت نه گفتن اظهار کرد: تقویت مهارت نه گفتن در بچه ها باعث می شود تا آن ها با آگاهی از شرایط جامعه به هیچ وجه سمت مواد مخدر و کار های خلاف نروند.

دسترنج شرح داد: والدین بچه های که با هم دوست هستند باید با گذراندن تعطیلات آخر هفته با همدیگر بیشتر آشنا شده و با گرم کردن روابط و کانون خانواده به فرزندان خود آموزش دهند که تمامی مسائل با هدایت والدین انجام می شود.

این مشاور کودک و نوجوان درباره وظایف والدین در برخورد با نوجوانان آلوده به مواد مخدر گفت: والدین باید از سرزنش کردن نوجوانان آلوده به مواد مخدر پرهیز کنند چرا که این کار نه تنها باعث جلوگیری از آلودگی آن ها به سمت مواد مخدر نمی شود بلکه ممکن است اشتیاقشان را به سمت استفاده بیشتر از مواد مخدر افزایش دهد.

دسترنج ادامه داد: والدین باید دلایل آلوده شدن نوجوانانشان را به سمت مواد مخدر بررسی کرده و آن ها را از این کار باز دارند. برای مثل ممکن است فرزندان خانواده تفریحات خود را با دوستان ناباب بگذرانند و از طریق آنها علاقه و اشتیاق زیادی به استفاده از مواد مخدر داشته باشند.

این مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: والدین باید با جست و جوی دلایل آلوه شدن فرزندانشان به مواد مخدر هیچ فردی را مقصر ندانسته و تنها با شناخت منشاء اصلی این موضوع فرزندان خود را در جهت راهی درست هدایت کنند.

توهم؛ ارمغان تلخ این ماده مخدر صنعتی/ دستمالی که سیستم عصبی انسان را هدف قرار می دهد

دسترنج با اشاره به نقش مشاور در جهت تربیت درست نوجوانان آلوده به دام اعتیاد اظهار کرد: والدینی که فرزندانشان به اعتیاد آلوده شده اند با مراجعه به متخصصان روان شناسی و مشاوران باید از توصیه آن ها در جهت هدایت و تربیت درست نوجوانان خود بهره ببرند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره دلایل اصلی گرایش فرزندانشان به مواد اعتیاد آور و دوستان ناباب گفت: تمام زندگی افراد در دوره نوجوانی دوستانشان هستند و والدینی که قصد ارتباط عاطفی با فرزندان خود را دارند باید با نزدیکی به دوستان فرزندان خود این رابطه را تقویت بخشند.

مهارت نه گفتن شما چطور است؟/ یاد بگیریم بدون احساس گناه نه بگوئیم

دسترنج شرح داد: والدین باید با فهمیدن علایق نوجوانان خود تمام درخواست آن ها را در حد توانایی خود برآورده کرده و با انجام این کار ارتباط درستی را با نوجوانان خود ایجاد کنند.

دسترنج در خاتمه گفت: والدین باید از سرزنش کردن نوجوانان آلوده به مواد مخدر پرهیز کرده و با شناسایی نقاط قوت فرزندان خود اعتماد به نفس را در آن ها افزایش داده و در اینصورت فرزندانشان را از دوستان ناباب یا موادمخدر باز دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 697

به "چرا نوجوانان به اعتیاد گرایش دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نوجوانان به اعتیاد گرایش دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید