پلیس معاینه فنی کدام خودروها را باطل می نماید؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران : مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره آمار مراجعه خودروها به مراکز مرکز در نخستین ماه قرن تازه، صدور گواهی معاینه فنی، پذیرش اینترنتی و طرح رایگان معاینه فنی تاکسیرانان، توضیحاتی ارائه کرد.

پلیس معاینه فنی کدام خودروها را باطل می نماید؟

شهر: حسین مقدم ضمن اشاره به مراجعه 186 هزار دستگاه خودرو در نخستین ماه سال جاری، گفت: این آمار در مقایسه با سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است. از آمار اعلامی، 146 هزار دستگاه خودرو برای مراجعات اول بوده است.

وی ادامه داد: طی این یک ماه، تعداد نقص فنی مربوط به آلایندگی 18 هزار، همراستایی 11 هزار، یاری فنر 5 هزار، تست ترمز 13 هزار و شرایط ظاهری 19 هزار دستگاه خودرو شناسایی شده است.

به گفته مقدم؛ حدود 139 هزار گواهی در فروردین 1401 صادر شده که از این تعداد، حدود 28 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود 20 درصد از خودروهای مراجعه نماینده به مراکز شهر تهران دارای رتبه برتر هستند.

وی درباره آمار پذیرش اینترنتی، شرح داد: از ابتدای سال جاری حدود 17 هزار و 529 دستگاه خودرو (11 درصد از مراجعات اول) با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با مشخص وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه نموده اند؛ تقریباً شهروندان از 80 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده نموده اند.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا سال جاری هم معاینه فنی تاکسی ها رایگان است یا خیر؟، گفت: در سال 1401 هزینه مراجعه اول تاکسی های شهر تهران در هشت مرکز بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، دماوند، چمران، نیایش و آبشناسان رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که به وسیله سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده نمایند.

مقدم در ادامه افزود: طرح رایگان که از سال 1400 به اجرا در آمده با هدف کاهش آلودگی هوا، حمایت اقتصادی از رانندگان تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و حفظ سلامت شهروندان صورت گرفته است.

وی درباره زمان اعتبار معاینه فنی خودروها، شرح داد: مطابق قانون گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا گردد، نباشد.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه هشدار داد: افرادی که پس از اخذتاییدیه نسبت به تغییر شرایط ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ های زنون و هدلایت اقدام می نمایند، به وسیله پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آنها ابطال می گردد.

وی بعلاوه از شهروندان درخواست کرد با توجه به متفاوت بودن ساعت کاری، جهت اطلاع از آخرین شرایط کاری مراکز به سایت ستاد به آدرس inspection.tehran.ir مراجعه نمایند.

مقدم در ارتباط با شرایط کاری مراکز اضافه نمود: باتوجه به افزایش تقاضا و مراجعات به مراکز شهر تهران در راستای مدیریت امور مشتریان و تسهیل در ارائه خدمات شایسته به مراجعه نمایندگان عموما مراکز تا ساعت 18 و واحدهای سیار تا ساعت 19 فعال هستند. بعلاوه دو مرکز آبشناسان و الغدیر در دو شیفت کاری تا ساعت 22 ارائه خدمات می نمایند.

وی درباره انجام معاینه فنی برتر در مراکز مرکز هم گفت: معاینه فنی برتر در 9 مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران صورت گرفته و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر هستند. خودروها می توانند به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام نموده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف 30 درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و طرح ترافیک استفاده نمایند. تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1996

به "پلیس معاینه فنی کدام خودروها را باطل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیس معاینه فنی کدام خودروها را باطل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید