نگهداری بیش از 4هزار سویه میکروارگانیسم، ایجاد کلکسیون پروبیوتیکی

به گزارش پسرک کامپیوتری، به گزارش خبرنگاران، گستردگی میکروارگانیسم ها از نظر تعداد، تنوع محیط های زیست و همین طور از نظر مسیرهای متابولیک، بیشتر از سایر موجودات است. به همین دلیل آنالیز تنوع آنها راه را برای دستیابی به سویه های مفید و ارزشمند صنعتی می گشاید.

نگهداری بیش از 4هزار سویه میکروارگانیسم، ایجاد کلکسیون پروبیوتیکی

یکی از رسالت های مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ارائه سویه های ارزشمند بیوتکنولوژیک است که در این جهت محققان این مرکز همیشه در کوششند تا نمونه های زیستی بانک میکروارگانیسم ها را غنی تر نمایند.

از جمله سویه های ارزشمند موجود در این بانک می توان به سویه های فراوری نماینده آنزیم، سویه های تجزیه نماینده مواد زنوبیوتیک، سویه های فراوری نماینده آنتی بیوتیک، سویه های اسید لاکتیک و سویه های استاندارد و مرجع اشاره نمود. همچنین سویه های ارزشمند پروبیوتیک از جمله سویه هایی هستند که به زودی در دسترس محققان قرار می گیرند.

دکتر سید مجید تولیت، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به مهر گفت: بانک میکروارگانیسم های این مرکز به عنوان مرکزی پیشرو در زمینه جداسازی، شناسایی و نگهداری انواع متنوعی از میکروارگانیسم ها و ارائه سویه ها به محققان داخل و خارج کشور، در راستای اهداف خود در جهت هرچه غنی­ تر کردن کلکسیون میکروبی، تعداد کل سویه های نگهداری شده موجود در بانک را به 4 هزارو 436 سویه رسانید که از این بین هزارو 170 سویه در کاتالوگ رسمی بانک و در دسترس محققان واقع شده است.

تولیت خاطر نشان کرد: در بین سویه های موجود در کاتالوگ رسمی مرکز، انواع سویه های شناسنامه دار و معتبر که در کلکسیون های مطرح جهان از جمله آلمان،آمریکا، چک، بلژیک، اسپانیا و کره جنوبی نیز ثبت شده است، به چشم می خورد.

وی تاکید نمود: با کوشش محققان این مرکز جهت دستیابی به میکروارگانیسم های بومی کشور، تاکنون 67 سویه جدید میکروبی در سطوح مختلف گونه، جنس و خانواده از کشور ایران جداسازی شده است و پس از شناسایی کامل پلی فازیک، به وسیله ثبت در ژورنالهای معتبر بین المللی، به جهان معرفی شده است، که در این میان، دو خانواده جدید مخمری و باکتریایی به عنوان دستاوردهای چشمگیر محققان این مرکز محسوب می گردد.

وی خاطر نشان کرد: بانک میکروارگانیسم ها، با دارا بودن کلکسیون هایی چون آرکی ها، باکتری ها، کپک ها، مخمرها، سیانوباکترها، دیاتومه ها و ریز جلبک ها جزمتنوع ترین کلکسیون میکروبی ایران است.

تولیت اضافه نمود: ارائه سویه های ارزشمند بیوتکنولوژیک یکی از رسالتهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جهت خدمت به محققان و مراکز تحقیقاتی و گامی به سوی تحقق خودکفایی علمی و رونق فراوری است.

به گفته سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سویه های فراوری نماینده آنزیم، سویه های تجزیه نماینده مواد زنوبیوتیک، سویه های فراوری نماینده آنتی بیوتیک، سویه های اسید لاکتیک، و سویه های استاندارد و مرجع وهمچنین سویه های ارزشمند پروبیوتیک که به زودی در اختیار محققان قرار خواهد گرفت، از جمله سویه هایی هستند که در بانک میکروارگانیسمهای این مرکز تهیه می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 310

به "نگهداری بیش از 4هزار سویه میکروارگانیسم، ایجاد کلکسیون پروبیوتیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری بیش از 4هزار سویه میکروارگانیسم، ایجاد کلکسیون پروبیوتیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید