نهاوند صاحب پردیس سینمایی می شود

به گزارش پسرک کامپیوتری، سجاد سیف - نهاوند ـ خبرنگار:شهرستان نهاوند در سال های گذشته تحولات بسیاری داشته و پروژه های بزرگی درآن تعریف شده است، اما امکانات رفاهی و تفریحی آن نسبت به گذشته کمترین تغییرات راداشته است.

نهاوند صاحب پردیس سینمایی می شود

شهروندان این شهرستان همچنان باکمبود فضای تفریحی و فرهنگی دست به گریبانند به حدی که ایجاد نشاط اجتماعی به یکی ازدغدغه های مهم واصلی مسئولان شهرستان نهاوندتبدیل شده است.

  • نهاوند 15 سال بدون سینما

نهاوند 200 هزار نفری در سال های گذشته کمبودهای بسکمک را در حوزه های مختلف تجربه کرده و این روزها با گذشت 15 سال نداشتن سینما وقتی مردم از مقابل سینمای غبارگرفته عبور می کنند افسوس می خورند که چرا کسی به حال فرهنگ این دیار دل نمی سوزاند. سینما نه یک صنعت لوکس، بلکه یک ابزار مهم فرهنگی است که فرصت با هم دیدن، با هم خندیدن و برقراری یک فضای ارتباط جمعی را برای طرفداران خود فراهم می کند، چراکه دیدن فیلم ها و مشاهده تاثیری که بر احساسات و افکار عمومی جامعه دارد تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، لذت مشاهده یک فیلم خوب در سینما و اثرگذاری آن به هیچ وجه با دیدن فیلم در خانه ها و به صورت شخصی حاصل نمی شود.

فیلم درخت هلو آخرین اکران سینما فرهنگ نهاوند در یک روز پاییزی بود. متاسفانه بعد از اکران این فیلم، سینما فرهنگ دیگر به خود رنگ اکران ندید و سینمایی که بیش از نیم قرن رفیق روزهای سرد و گرم مردم بود حالا 15 سال است مهجور و غبارگرفته مانده است. حتی اکران چندین فیلم روز در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد هم نتوانست جای خالی سینما را برای علاقه مندان به هنر هفتم پر کند و به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب، محدودیت ساعت اکران و نبود دسترسی به بوفه و امکانات رفاهی باعث شد به رغم هزینه صد میلیون تومانی بعد از گذشت چند ماه تعطیل شود.

  • پردیس سینمای امید

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: در جهت برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی به شعار ایران تهران نیست و در برنامه عمومی سازی دسترسی فرهنگی در وزارت ارشاد، یکی از طرح های زیرساختی سینمایی ایران اجرای طرح پردیس سینمای امید است. این طرح با موضوع و مشارکت شهرداری ها ساخته می شود و به زودی شهر نهاوند هم از این ظرفیت بهره مند خواهد شد. رمضانعلی حیدری خلیلی درباره اجرای این طرح در شهرستان نهاوند ادامه می دهد: این طرح به ایستگاه 18 خود رسیده و در نشست با مدیران شهر نهاوند طی انعقاد تفاهم نامه با موضوع شهرداری نهاوند زمین پردیس سینمایی در نظر گرفته شد و به زودی بعد از تهیه نقشه و انتخاب پیمانکار با حمایت سازمان سینمایی کشور ساخته می شود.

  • حمایت سازمان سینمایی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور در خصوص اعتبار ساخت این پردیس سینمایی در نهاوند بیان می کند: طی حمایت سازمان سینمایی علاوه بر تامین هزینه های تهیه نقشه و طراحی سازه، 2 فقره اعتبار به مبلغ 700 میلیون تومان و 500 میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض از تعهدات سازمان شهرداری های کشور خواهد بود و مابقی هزینه ها توسط شهرداری نهاوند به عنوان مالک و به کنندگی از مردم خواهد بود. خوشبختانه در طرح ساخت پردیس سینمایی امید با استقبال کم نظیر اعضای شورا و شهردار نهاوند روبرو شدیم. تاکنون در 17 شهر 17 استان کشور تفاهم نامه با شهرداری ها مبادله شده است که نهاوند به عنوان سومین شهر پرجمعیت استان همدان که سینما ندارد به عنوان هجدهمین شهر به این تفاهم نامه پیوست. حیدری خلیلی می افزاید: در بخش افزایش سالن های سینمایی سیاست حمایتی ما این است که علاوه بر صدور مجوزها و تهیه نقشه های فنی که به متقاضیان می دهیم، کمک هزینه تامین تجهیزات فنی صدا و نمایش هم ارائه دهیم. برای هر سالن نمایشی که بخش خصوصی یا دولتی اضافه می کنند تا سقف 160 میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می کنیم.

  • حمایت و همکاری شهرداری

شهردار نهاوند با اشاره به این که این شهر از دیرباز با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی و جاذبه های طبیعی مورد توجه بوده است، می گوید: نهاوند دارای ظرفیت های فرهنگی و هنری زیادی است که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها نتوانسته این ظرفیت های بالقوه را بالفعل کند. جای بسی خرسندی است که شهرداری نهاوند با حمایت اعضای شورا، همکاری مدیران وزارتی و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بتواند برای راه اندازی پردیس سینمایی درخور شأن و منزلت مردم نهاوند اقدام های لازم را انجام دهد.

محمد حسین پور با برشمردن امکانات موجود و فضاهای اقتصادی، بهداشتی، رفاهی، تفریحی، آموزشی و تمام آنچه نیاز یک زندگی شهرنشینی در این شهرستان است، می افزاید: این منطقه با عنایت به مطالبات عمومی مردم از لحاظ فرهنگی به ساخت مجموعه های سینمایی نیاز دارد. از آنجا که درخواست و علاقه شهروندان به سمت هنر و فعالیت های فرهنگی هنری چشمگیر است، امیدواریم با مشارکتی که هم اکنون شاهد آن هستیم پروژه مورد اشاره به زودی محقق شود و به بهره برداری برسد.

وی با بیان این که یکی از اولویت های شهرداری و شورای اسلامی شهر نهاوند در کنار مسائل عمرانی در شهر توجه به فعالیت ها و ایجاد فضاهای فرهنگی در این شهر است، خاطرنشان می کند: شهرداری نهاوند در حد توان خود از طرح های فرهنگی و هنری برای ایجاد نشاط اجتماعی و توسعه حوزه فرهنگ و هنر حمایت خواهد کرد. شهردار نهاوند توضیح می دهد: در سفر معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور به نهاوند و نشستی که در این باره داشتیم، تفاهم اولیه برای ساخت پردیس سینمایی در نهاوند با 3 سالن و موافقت لازم اخذ شد.

  • ساخت100 سالن سینما به همت بخش خصوصی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی کشور می گوید: برای افزایش سالن نمایش فیلم در کشور به ویژه در شهرهایی که سالن سینما ندارند، یکی از راهکارها ساخت پردیس سینمایی است. براساس این طرح هر سال ما با مدیران فرهنگی کل استان ها تفاهم نامه ای با عنوان برنامه سینمایی سال مبادله می کنیم. این طرح از سال 96 به بعد راه اندازی شد و روی این اصل در بحث توسعه زیرساخت ها بر موضوع توسعه نمایش فیلم متمرکز شدیم. تا قبل از آن توسعه فضای نمایش فیلم با چند روش در حال انجام بود یکی از این روش ها ورود بخش خصوصی بود که سالن های سینمایی جدید بسازند. در حال حاضر 250 سالن در نقاط مختلف کشور در حال ساخت است. رمضانعلی حیدری خلیلی می افزاید: سال 97 بخش خصوصی حدود 100 سالن سینما را به بهره برداری رساند و پیش بینی می شود از 250 سالن سینمای در حال ساخت حدود 100 سالن در سال جاری به همت بخش خصوصی در کشور به بهره برداری برسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 333

به "نهاوند صاحب پردیس سینمایی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاوند صاحب پردیس سینمایی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید