نظام مبادلات پیمانکاری فرعی به طور کامل اجرا شود

به گزارش پسرک کامپیوتری، رئیس اتاق کرمان گفت: نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (spx) ارتباط بین صنایع کوچک و متوسط را با شرکت ها و پروژه های بزرگ برقرار می کند که اگر این نظام به صورت کامل بومی و اجرایی شود کمک خوبی به صنایع کوچک و توسعه بازار با تکیه بر شرکت های دانش بنیان خواهد بود.

نظام مبادلات پیمانکاری فرعی به طور کامل اجرا شود

سیدمهدی طبیب زاده در پنجاه و نهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی اجرای نظام مبادلات پیمانکاری فرعی اضافه کرد: صنایع کوچک و متوسط باوجوداینکه سهم خوبی در اشتغال جامعه دارند اما به دلیل محدودیت واردات نمی توانند سهم مؤثری در اقتصاد داشته و پایدار باشند.

او ادامه داد: مسئولان ارشد استان معتقدند که صنایع معدنی بزرگ کرمان باید نقش خود را در متوازن کردن توسعه استان ایفا کنند زیرا این ظرفیت ها همیشه پایدار نیستند و این حلقه مفقوده باید تکمیل شود.

طبیب زاده، اظهار کرد: اتاق کرمان طرح هایی مانند پایش فضای کسب وکار، راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری، عارضه یابی صنایع، توسعه صادرات، افزایش بهره وری و اجرای نظام مبادلات پیمانکاری فرعی را در سال جاری در برنامه قرار داد که امیدواریم این طرح ها بتواند به توسعه استان کمک کند.

رئیس اتاق کرمان، راه اندازی پویش بومی سازی تولید قطعات، خدمات، تجهیزات و ماشین آلات در کرمان و پایدار نمودن صنایع کوچک و متوسط برای توسعه استان را پیشنهاد داد و گفت: صنایع کوچک و متوسط استان تنها 10 تا 15 درصد از نیاز واحدهای بزرگ استان را تأمین می کنند و مابقی آن از خارج از استان تهیه می شود.

او شرح داد: صنایع کوچک و متوسط نیز باید خود را در شرایط رقابتی قرار دهند، ازنظر صنعت و تکنولوژی بروز شوند و تنوع تولید و قطعات داشته باشند.

در ادامه استاندار کرمان با بیان اینکه آمریکا، چین و سایر کشورهای بزرگ اقتصادی جهان سال ها پیش به این نتیجه رسیده اند که شرکت های بزرگ نمی توانند توسعه متوازن را در آن کشورها ایجاد کنند، گفت: در استان کرمان نیز شرکت های بزرگ باید طرح های خود را برای توسعه و توازن بخشی به استان حداقل در 10 سال آینده را ارائه دهند.

علی زینی وند، اضافه کرد: اتاق بازرگانی، اتاق فکر استان است و ما نیز اتاق فرمان هستیم و انتظار داریم اتاق اطلاعات مربوط به شرکت های بزرگ و کوچک را در زمینه تأمین خدمات و قطعات مورد نیاز استان را جمع آوری و ارائه دهد.

او ادامه داد: در شورای برنامه ریزی توسعه استان تأکید شده که برنامه های توسعه سال آینده در حوزه های گردشگری، خدمات و کشاورزی مدرن را ارائه دهند و این گونه نباشد که استان صرفاً بر فعالیت چند شرکت بزرگ تکیه داشته باشد.

زینی وند، گفت: نظام مبادلات پیمانکاری فرعی را باید به یک برنامه عملیاتی تبدیل کنیم و در این رابطه از شرکت های حوزه فناوری نباید غافل شد.

استاندار کرمان با بیان اینکه استان کرمان در حوزه فناوری و دانش بنیان از 10 استان برتر کشور در این زمینه عقب مانده است، شرح داد: استان به پارک علم و فناوری قدرتمند و مدیری توانمند نیاز دارد.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای کمک به توسعه استان پیشنهاد می شود کارگروه تدوین پیش نویس برای گزارش اولیه ایجاد قانون مشخص در اجرای نظام مبادلات پیمانکاران فرعی تشکیل شود.

محمدرضا پور ابراهیمی اضافه کرد: به نظر می رسد در اجرای spx مقاومت هایی از طرف شرکت های بزرگ وجود دارد که باید در این زمینه گزارشی از مجموعه خدمات و کالاهایی را که در سه سال اخیر دریافت کرده اند ارائه دهند.

او در ادامه بر پیگیری استقلال پارک علم و فناوری کرمان تأکید و بیان کرد: پارک باید به کل فضای علمی و تخصصی استان متعلق داشته باشد و به مجموعه های تصمیم گیر کمک کند.

کننده مردم کرمان و راور در مجلس با تأکید بر ارتباط بین شرکت های بزرگ با شرکت های دانش بنیان استان اظهار کرد: ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان استان از متوسط کشور بالاتر است.

در ادامه کارشناس نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (spx) اتاق کرمان گفت: از سوی شرکت شهرک های صنعتی، اطلاعات مربوط به 70 بنگاه اقتصادی جمع آوری و دوره های آموزشی و بازدیدهای حضوری برای اجرای نظام مبادلات پیمانکاری فرعی انجام شد.

مهرنوش ابراهیمی، اضافه کرد: باوجود پیگیری های اجرا شده در سه سال گذشته به دلایل نبودن پایگاه جامع اطلاعات، انحراف از اجرای برنامه spx، عدم شفافیت در خصوص نحوه ارزیابی و عدم اعتماد صنایع بزرگ به صنایع پایین دستی، این نظام اجرایی نشده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1463

به "نظام مبادلات پیمانکاری فرعی به طور کامل اجرا شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام مبادلات پیمانکاری فرعی به طور کامل اجرا شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید