میوه های خشک مغذی اند؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، دسترسی ما به انواع مواد غذایی، الگوی غذایی مان را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. می پرسید چه طور مگر؟ بهتر است مثال زیر را با دقت بخوانید. وقتی به یک قنادی وارد می شویم و ظرف بزرگی از تکه های خشک شده انواع میوه های فصل و غیرفصل را می بینیم، وسوسه می شویم که حتی شده 250 گرم از آنها را خریده و در یک

میوه های خشک مغذی اند؟

میوه های خشک مغذی اند؟

نویسنده:دکتر نسرین امیدوار*

دسترسی ما به انواع مواد غذایی، الگوی غذایی مان را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. می پرسید چه طور مگر؟ بهتر است مثال زیر را با دقت بخوانید. وقتی به یک قنادی وارد می شویم و ظرف بزرگی از تکه های خشک شده انواع میوه های فصل و غیرفصل را می بینیم، وسوسه می شویم که حتی شده 250 گرم از آنها را خریده و در یک میان وعده (البته با ولع فراوان) تمام شان کنیم. هستند افرادی که برای کاهش وزن و کنترل انرژی دریافتی هر هفته میزانی میوه خشک تهیه کرده و در میان وعده ها به جای هر نوع شیرینی و شکلاتی آن را میل می کنند اما این کار به واقع درست است یا نه؟

در نگاه اول این عادت بسیار پسندیده است با اینکه این نوع از میوه ها در مقایسه با میوه های تازه ویتامین های کمتری (به خصوص ویتامین c) دارند اما از نظر فیبر و املاح قابل تامل هستند. وقتی ما می بینیم فردی با خوردن این دسته از تنقلات از خوردن مواد غذایی پرچرب و شیرین دست برداشته و میان وعده های پرفیبر را انتخاب می کند، وی را تشویق خواهیم کرد اما این به آن معنا نیست که افراد همیشه میوه خشک میل کنند زیرا تنوع شرط لازم یک تغذیه مناسب است بنابراین در کنار مصرف میوه و سبزیجات تازه مصرف این دسته از مواد غذایی به هرچه سالم تر شدن ذایقه مان کمک می کند زیرا در بیشتر مواقع ذایقه ما بر اثر آموزش و عادت قابل تغییر است و با گذشت زمان غذاهایی را که هر روز میل می کنیم، می توان تغییر داد.

از سوی دیگر، با وجود تعریف های یادشده، این دسته از تنقلات هم کالری دارند. بنابراین نباید در مصرفشان زیاده روی کرد زیرا تقریبا نصف لیوان میوه خشک شده از هر نوعی که باشد تقریبا 25 تا 30 کیلو کالری داشته که در صورت مازاد بر نیاز دریافت شدن می تواند افزایش دهنده بافت چربی باشد. پس می توان چنین نتیجه گرفت که از این دسته از تنقلات به خصوص اگر مخلوطی از چند میوه باشند می توان در میان وعده ها در محدوده تعیین در برنامه های غذایی کنترل وزن بهره گرفت؛ البته درصورتی که هنگام تهیه شان تمامی نکات بهداشتی و اصولی از نظر میزان نور، درجه حرارت، طول زمان انجام فرآیند و هوایی که میوه ها در معرض آن قرار می گیرند، مورد توجه باشند.

به نام مثال قرار گرفتن تکه های ورقه شده میوه در هوای آلوده به انواع میکروب ها و گرد و غبار فراوان نه تنها فوایدی را برای مصرف کننده در پی ندارد بلکه مضراتی را نظیر اختلالات گوارشی به همراه خواهد داشت. در ضمنً از قلم نیاندازید که برای تهیه هر میوه خشکی لازم نیست از رنگ مصنوعی استفاده شود بلکه شرایط استاندارد موجب حفظ رنگ میوه به طور طبیعی خواهد شد.

در آن صورت است که از این گروه می توان به نام یک عضو تازه وارد اما سالم در هر چه مغذی تر و لذیذتر کردن رژیم های لاغری استفاده کرد. هر چند داشتن چنین عادتی در میان افراد سالم هم می تواند یک عادت پیشگیرانه از بروز چاقی و در پی آن هزاران بیماری دیگر باشد.

پی نوشت ها :

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1737

به "میوه های خشک مغذی اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه های خشک مغذی اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید