مبلغ شارژ ساختمان چطور معین می گردد؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، تغییر بافت شهری و پدید آمدن ساختمان های عظیم، افراد زیادی را در یک ساختمان گرد هم آورده و باعث به وجود آمدن قانونی با عنوان فرهنگ آپارتمان نشینی شده است. افراد یک ساختمان باید طبق مقررات به یکدیگر احترام گذاشته و از سلب آسایش همسایگان جلوگیری نمایند. قوانین وضع شده از هرج و مرج پیشگیری می نماید.

مبلغ شارژ ساختمان چطور معین می گردد؟

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

یکی از مقررات معین شده در آپارتمان ها، شارژ ساختمان است که به بخش های مشاع تعلق می گیرد. مقصود از قسمت مشاع بخش های مشترک یک ساختمان بوده که همه واحدها حق استفاده از آن را دارند و مربوط به مالک خاصی نیست. هزینه هایی مربوط به نظافت راهروها، پارکینگ، حیاط و پشت بام، تعمیرات مرکز حرارت و تهویه، تابلوهای برق، انبار عمومی، آسانسور، لوله ها، درب و پنجره، روشنایی، نمای ساختمان، تمیزی فاضلاب، حقوق سرایداری و پرداختی گاز و آب که مبلغ شارژ را شامل می شوند. پرداخت شارژ ماهانه برای نظافت و نگهداری ساختمان به عهده مستأجر و تعمیراتی نظیر بازسازی قسمت ها و لوله کشی ها جزو پرداختی های مالک واحد است.

برای معین مبلغ شارژ ساختمان روش های متعددی وجود دارد. رایج ترین شکل آن تقسیم به تعداد واحد یا نفرات است که در این صورت با مشکلاتی همراه است.

برای درک بهتر شیوه های صحیح محاسبه مبلغ شارژ ساختمان این مطلب را که شامل سرفصل های زیر می گردد، بخوانید:

  • شیوه های محاسبه مبلغ شارژ ساختمان
  • مبلغ شارژ معین شده برای واحدهای خالی چه میزان است؟

شیوه های محاسبه مبلغ شارژ ساختمان

برای حفظ عدالت میان ساکنین یک ساختمان، مبلغ شارژ به روش های مختلفی تدوین شده است. هیئت مدیره آپارتمان باید با توجه به نوع ساختمان و مقدار هزینه های، آن یکی از حالت های محاسبه شارژ ساختمان را انتخاب کند. به گونه ای باعث نارضایتی افراد نباشد. هریک از این روش ها فرمول خاص خود را دارد.

شارژ نفری: این روش مناسب مجتمع های مسکونی است که سیستم آب مشترک دارند. در این روش شارژ به تعداد افراد ساکن در ساختمان ربط دارد؛ برای مثال برای هر فرد مبلغ 30هزار تومان به صورت ماهانه معین می گردد. خانواده 3 نفره موظف به پرداخت 90 هزار تومان در ماه می گردد و واحد 5 نفره 150 هزار تومان در ماه می پردازد.

شارژ واحدی: در این شیوه که برای مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی به کار برده می گردد، مبلغ شارژ بر اساس تعداد واحدها مقرر می گردد. مثلاً واحدهای دو خوابه 100هزار تومان و 3 خوابه 150 هزار تومان پرداخت می نمایند؛ همچنین بهره بردن از پارکینگ و انباری بر میزان مبلغ شارژ می افزاید. این روش مناسب ساختمان هایی است که واحدهای یکسانی داشته و هر خانه کنتور آب و برق مستقلی دارد.

شارژ متراژی: همان طور که از نام این روش معین است مبلغ شارژ براساس متراژ هر واحد محاسبه می گردد؛ برای مثال اگر برای هر متر 100تومان در نظر گرفته گردد واحدی 100متری 10هزار تومان می پردازند و واحد 120 متری ملزم به پرداخت 12هزار تومان می گردد. این آپارتمان ها دارای سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی هستند؛ زیرا بیشترین هزینه مربوط به بخش سرمایش و گرمایش است.

شارژ واحدی + شارژ متراژی: در این نوع محاسبه، دو روش واحدی و متراژی ادغام می شوند. به این صورت که اگر برای واحدی دو خوابه 100 تومان شارژ ثابت در نظر گفته شده باشد با مبلغ شارژ متراژ واحد جمع می گردد؛ برای مثال یک واحد 100 متری که بر هر متر 10هزار تومان می پردازد. 10هزار تومان مبلغ شارژ متراژی را به همراه 100 هزار تومان ثابت جمع بسته و در مجموع 110هزار تومان پرداخت می نماید.

شارژ نفری متراژی: در این روش هر دو شیوه متراژی و نفری باهم به کاربرده می گردد ولی معمولاً نسبت 80 به 20 در نظر گرفته می گردد؛ به این صورت که اگر برای هر نفر مبلغ 10هزار تومان در نظر گرفته گردد و واحدی که این افراد در آن سکونت دارند 100 متری (مبلغ هر متر 800 تومان) باشد، 150تومان مبلغ تعداد خانوار با زیربنا و نسبت گفته شده جمع می گردد و برای خانواده ای 3 نفره 70 هزار تومان در نظر گرفته می گردد.

شارژ واحدی + شارژ نفری: در این روش ترکیبی شارژ معین برای واحدها با شارژ نفری جمع می گردد به این صورت که اگر برای هر نفر 20هزار تومان در نظر گرفته گردد و 3نفر ساکن واحد باشند و این افراد واحدی 2خوابه داشته باشند که برای آن 50هزار تومان به صورت ماهانه به عنوان شارژ در نظر گرفته شده است. مبلغ 50هزار تومان با شارژ با 60هزار تومان نفرات جمع شده و به مدیر ساختمان پرداخت می گردد.

شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی: روشی ترکیب از شارژ ثابت و شارژ نفر متراژی است که برای مجتمع هایی با متراژ متفاوت و سیستم سرمایش و گرمایش مشترک به کار می رود. اگر در یک واحد 100متری برای متر مربع مبلغ 1000تومان در نظر گرفته گردد، 3نفر ساکن واحد باشند که برای هرکس مبلغ 10هزار تومان ذکر شده باشد و شارژ ثابت 50هزار تومان در نظر گرفته گردد مبلغی معادل 136.500 شارژ این واحد ساختمانی در هر ماه است. این روش برای مجتمع هایی با واحد یکسان و سیستم آب مشترک کاربرد دارد.

شارژ بر اساس هزینه: در این روش کل هزینه ها بین واحدها تقسیم می گردد. به این صورت که هزینه آب نفری و گاز و برق متراژی محاسبه می گردد. برای مثال اگر قبض آب 100هزار تومان، برق 200 و گاز 300 هزار تومان باشد، واحد 3نفره با متراژ 100متر ملزم به پرداخت 60هزار تومان بابت آب، 100تومان برق و 200هزار تومان است. این روش برای مجتمع های عظیم پاسخگو نیست.

مبلغ شارژ معین شده برای واحدهای خالی چه میزان است؟

واحدهای خالی که کسی به مدت طولانی در آن زندگی نمی نماید مجبور به پرداخت هزینه های نگهداری ساختمان هستند. ایزوگام پشت بام، نمای ساختمان و نگهبانی در هر حال شامل این واحدها می گردد. همانند کسانی که در طبقه اول زندگی می نمایند و هیچ گاه نیازمند استفاده از آسانسور نیستند اما طبق قانون ملزم به پرداخت هزینه های آسانسور مثل واحدهای دیگر هستند.

برای جلوگیری از بحث و مجادله بین ساکنان یک آپارتمان ضروری است که تمامی هزینه ها براساس قوانین منصفانه ساختمان معین گردد. تصمیم گیری در خصوص محاسبه مبلغ شارژ ساختمان به روش هایی مانند نفری، متراژی، واحدی یا ادغام این روش ها به عهده هیئت مدیره ساختمان است. در هر روش افراد ساکن طبق تعرفه مبالغ را به صورت ماهانه به مدیر ساختمان تقدیم می نمایند تا وی اقدام به پرداخت هزینه های امور جاری ساختمان کند.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 898

به "مبلغ شارژ ساختمان چطور معین می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبلغ شارژ ساختمان چطور معین می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید