طرح خط انتقال آب کارواندر به خاش دستاورد مهم دولت سیزدهم است

به گزارش پسرک کامپیوتری، فرماندار خاش گفت: طرح خط انتقال آب از کارواندر به خاش یک دستاورد بزرگ و مهم دولت سیزدهم برای مردم و نظام اسلامی محسوب و در آینده نیز به عنوان یک پروژه ماندگار از آن یاد می گردد که نتایج ارزشمند معنوی و اجتماعی در زندگی مردم خواهد داشت.

طرح خط انتقال آب کارواندر به خاش دستاورد مهم دولت سیزدهم است

صاحب گل صالحی گفت: طرح خط انتقال آب از کارواندر به خاش به طول 72 کیلومتر و با دبی آب 450 لیتر بر ثانیه اجرا می گردد که سه ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره آب 21 هزار متر مکعبی دارد.

او گفت: بر حسب اعلام مسوولان شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان طرح آبرسانی از کارواندر با جمعیت 206 هزار نفر در افق طرح مطالعه و احتیاج آبی 437 لیتر در ثانیه طراحی شده است.

فرماندار خاش گفت: از آرزوهای دیرینه مردم این شهرستان بهره مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بوده و پس از 43 سال چشم انتظاری هم اینک با حمایت های ویژه دولت سیزدهم شاهد اجرایی شدن این پروژه هستیم.

او می گوید: برای تسریع در اجرای این طرح مهم 22 کیلومتر لوله 700 فولادی برای طرح خرید و تهیه، حمل و اجرای 57 کیلومتر لوله فولادی 700 و اجرای 22 کیلومتر خط انتقال به مبلغ 385 میلیارد تومان با شرکت سابیربین الملل انعقاد قرارداد شده است.

صالحی گفت : حجم عملیات اجرایی کل طرح را آبگیر، خط انتقال به طول 79 کیلومتر با لوله فولادی، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت 437 لیتر در ثانیه، سه باب ایستگاه پمپاژ، پنج باب مخزن ذخیره به ظرفیت 21 هزار مترمکعب تشکیل می دهد.

او گفت: این طرح به علت محدودیت منابع اقتصادی چندین سال معوق مانده بود که با پیگیری اجرا شده مقرر شد با استفاده از تسهیلات ماده 56 و سرمایه گذاری بانک مسکن کشور مبلغ 200 میلیارد تومان انجام گردد.

شهرستان خاش دارای سه مرکز شهری (خاش، اسماعیل آباد و ده رئیس)، سه بخش و 484 روستا و بیش از 128 هزار و 878 نفر جمعیت است که از این مقدار، 64 هزار و 714 نفر در شهر ساکن هستند و با توجه به مراجعه جمعیت روستایی به شهر، جمعیت واقعی شهر خاش به بیش از 120 هزار نفر می رسد.

هم اینک به منظور تأمین آب شهر خاش 280 لیتر در ثانیه از منابع مختلف شامل کلچات، دوربن و چاه های سطح شهر و برای روستاها نیز 130 لیتر از کلچات و چهزار برداشت آب انجام می گردد.

در شرایط فعلی 120 لیتر در ثانیه کمبود آب برای شهر خاش و 100 لیتر در ثانیه برای 83 روستا وجود دارد و با توجه به عدم امکان برداشت آب و بعلاوه از دست رفتن منابع آب زیرزمینی موجود، انتقال آب از سد کارواندر برای شهر خاش و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی در نظر گرفته شده است.

خبرنگاران سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2002

به "طرح خط انتقال آب کارواندر به خاش دستاورد مهم دولت سیزدهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح خط انتقال آب کارواندر به خاش دستاورد مهم دولت سیزدهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید