سواحل مکران ظرفیت بالایی در فراوری جلبک و خیار دریایی دارد

به گزارش پسرک کامپیوتری، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران از گواتر تا زرآباد در جنوب استان می تواند به قطب فراوری جلبک و خیار دریایی در کشور تبدیل گردد.

سواحل مکران ظرفیت بالایی در فراوری جلبک و خیار دریایی دارد

عطاء الله رئیسی گفت: زمینی به مساحت 75 هکتار با هدف فراوری جلبک و خیار دریایی به بخش خصوصی واگذار شده و از نیمه دوم سال 1400 عملیات اجرایی این طرح مهم شروع شده است.

وی اعلام کرد: سرمایه گذاری 850 میلیارد تومان بخش خصوصی در حوزه سواحل مکُران سیستان و بلوچستان در محدوده شهرستان دشتیاری در 50 کیلومتری نوار ساحلی چابهار به بریس واقع شده و در این حوزه می توان پیش بینی ایجاد 300 نفر اشتغال را کرد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امروزه آبزیان دریایی، با توجه به ارزش غذایی بالا در سبد غذایی خانواده ها جایگاه مناسبی پیدا نموده و یکی از آبزیان مهم پرورشی در آب دریا، خیار دریایی است، اضافه نمود: این جانوران به دلیل درصد پروتئین بالا، کندروئیتین سولفات، گلیکوزید ساپونین و فقدان کلسترول در کشور های مختلفی از قبیل هند، مالزی، اندونزی، ژاپن، ایتالیا و امریکا پرورش داده می شوند.

وی اعلام کرد:: ظرفیت فراوری جلبک و خیار دریایی در سواحل مکران سالانه پنج هزار و 800 تُن انواع جلبک دریایی از نوع ماکرو و میکرو است.

رئیسی توضیح داد: عواملی نظیر پراکنش وسیع گونه خیار و جلبک دریایی، پرورش نسبتا آسان آنها، رشد سریع در تراکم بالا و جیره غذایی مصرفی با قیمت پایین باعث شده که منطقه ساحلی چابهار- گواتر به مکانی مستعد برای پرورش خیاران دریایی مانند H.leucospilota و Stichopusvarigatus تبدیل گردد.

وی ادامه داد: نتایج نشان می دهد که زمان بازگشت سرمایه در این پروژه خوب بوده و نرخ بازدهی آن 75 درصد است که کاملا ارزان بودن طرح را نشان می دهد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران علاوه بر ظرفیت فراوری خیار و جلبک و صد ها فرصت آبزی پروری، 11 اسکله و جایگاه تخلیه صید، 2 هزار و 500 شناور اعم از قایق و لنج، حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 38 تعاونی صیادی، 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد فراوریی صنایع شیلاتی دارد که از جمله ظرفیت های شیلاتی برای رونق فراوری و اشتغال هستند.

خبرنگاران سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2095

به "سواحل مکران ظرفیت بالایی در فراوری جلبک و خیار دریایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواحل مکران ظرفیت بالایی در فراوری جلبک و خیار دریایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید