سد الند خوی احداث می گردد

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران/آذربایجان غربی نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: سد الند خوی با قدرت تمام احداث می گردد.

سد الند خوی احداث می گردد

عادل نجف زاده امروز 8 دی ماه در جلسه راهبردی معاونین وزارت نیرو اظهار کرد : بعد از12 سال تاخیر در احداث سد غازان سد الند بر روی رودخانه های بالا دست الند با منشا آب ییلاقات در بالای روستای قریس احداث می گردد.

وی با بیان اینکه 18 ماه پیگیری های مداومی برای احداث سد الند اجرا شده است، توضیح داد: بااحداث این سد آب شرب ،آب کشاورزی و آب صنعتی خوی در افق 50 ساله تحقق پیدا می نماید.

وی ادامه داد: احداث سد در بالا دست موجب می گردد هیدرو گرافی دشت خوی به جایگاه واقعی اش برگشته و سطح آب های زیر زمینی بالا آمده و خوی از دشت ممنوعه بودن خارج می گردد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس اضافه کرد : راه اندازی صنایع پتروشیمی در جوارخط لوله گاز ایران به ترکیه و احداث صنایع آب بر که در خوی بخاطر نبود ممنوع بودند و کشاورزی به معنای واقعی با اصلاح الگوی زراعت از عمده تاثیرات احداث سد در خوی خواهد بود.

وی احداث سد در بالا دست را از ویژگی های ارزشمند سدالند مطرح نمود و گفت: با توجه به شیب هیدرولیکی دشت خوی آب سد بدون هیچ هزینه ای به آخرین نقطه این دشت خواهد رسید.

نجف زاده با بیان اینکه مطالعات ژئوتکنیکی سدتا 6 ماه آینده تمام می گردد توضیح داد : کار احداث بدنه سد به وسیله دولت و نهاد قدرتمند خاتم الاانبیا شروع خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد : سدالند 85 میلیون متر مکعب آب را در خود جمع خواهد نمود و بدین ترتیب از هدر رفت آب از حوزه آبریزی خوی به سمت ارس جلوگیری می گردد.

جوانبخت معاون وزیر نیرو نیز در این جلسه توضیح داد : با احداث سد مسائل مردم در حوزه های کشاورزی ،صنعتی و آب شرب به حداقل می رسد.

به گزارش خبرنگاران، حضور کارشناسان و مهندسان سازنده سد در این جلسه و بیان نقطه نظراتشان در مورد احداث سد الند از دیگر بخش های این جلسه راهبردی احداث سد در خوی بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1878

به "سد الند خوی احداث می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد الند خوی احداث می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید