سبزی این روستا ردخور نداره

به گزارش پسرک کامپیوتری، دهیار روستای چهل حصار شهرستان اسفراین با اشاره به اینکه از گذشته های دور کشاورزان این منطقه در فراوری سبزیجات ارگانیک و با کیفیت زبان زد بوده اند، گفت: خاک مناسب، آب کافی و استفاده نکردن بیش از حد کشاورزان از سموم و کودهای شیمایی برای فراوری از دلایل رونق کشت محصول با کیفیت در روستای چهل حصار است.

سبزی این روستا ردخور نداره

بهادر آقایی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: سطح زیر کشت سبزی در این روستا به 15 هکتار می رسد که در نیمه اول امسال در هر هکتار 20 تن سبزی ارگانیک و بدون استفاده از کودهای شیمیایی در روستای چهل حصار فراوری می گردد.

وی ادامه داد: سبزی کاری در این روستا برای حدود 80 نفر به صورت مستقیم و 40 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد نموده است و زنان در این روستا در فراوری این محصول نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

آقایی اظهار کرد: متأسفانه کاشت و فروش سبزی های با کیفیت و ارگانیک روستای چهل حصار از انسجام برخوردار نیست و هر کشاورز در زمین مزروعی منحصر به خود مشغول به سبزی کاری است و شرکتی جهت جذب بازار محصول به تمام نقاط کشور تأسیس نشده است.

به گفته وی، کشاورزان محصولات خود را به صورت مستقیم بلافاصله بعد از برداشت به دست مصرف نماینده می رساند اما بعضی از سود جویان سبزیجات شهرهای دیگر را خریداری به نام سبزی چهل حصار در اسفراین می فروشند.

وی، برند سازی را راهکاری مفید برای افزایش فراوری و فروش سبزی روستای چهل حصار اسفراین دانست و گفت: متأسفانه برند شدن یک محصول هنوز برای کشاورزان آن طور که باید مطرح نشده است و همچنان به روش های منسوخ شده محصولات خود را به فروش می رسانند که در مواقعی خسارت ناشی از این موضوع را هم متحمل شده اند.

آقایی تاکید نمود: جهاد کشاورزی و سرمایه گذاران باید در این خصوص ورود پیدا نمایند تا بتوانیم این محصول ارگانیک را به دست مصرف نمایندگان در شهرهای دیگر برسانیم. خراسان شمالی از ظرفیت بالایی در فراوری محصولات کشاورزی با کیفیت و ارگانیک برخوردار است اما متأسفانه هیچ اقدامی در مورد برند سازی این محصولات صورت نگرفته است.

وی، اختصاص تسهیلات گلخانه ای به کشاورزان این روستا جهت افزایش توانایی کشاورز برای فراوری سبزی در تمام فصول را خواهان شد و گفت: سبزی کاران فقط می توانند در شش ماه اول سال فراوری داشته باشند و اگر تسهیلات گل خانه به کشاورزان پرداخت گردد این فراوری به تمام فصول سال خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 86

به "سبزی این روستا ردخور نداره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی این روستا ردخور نداره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید