رابطه خوردن پنیر و کندی فکر ، پنیر را با چی بخوریم که خنگ نشویم؟

به گزارش پسرک کامپیوتری، آیا پنیر حافظه را کم می نماید؟ آیا پنیر کودک را خنگ می نماید؟ عوارض مصرف پنیر در صبحانه یا فواید پنیر برای شب چیست؟ احتمالا شما هم شنیده اید قدیمی ترها بر این باور بودند که بین خوردن پنیر و کندی فکر، رابطه مستقیمی وجود دارد. اما آیا واقعا پنیر برای عملکرد مغز، ضرر دارد؟ در این مقاله از در به آنالیز رابطه خوردن پنیر و کندی فکر، مواد موجود در پنیر، طبع آن و عوامل موثر بر خوردن پنیر و عملکرد مغز می پردازیم.

رابطه خوردن پنیر و کندی فکر ، پنیر را با چی بخوریم که خنگ نشویم؟

ویژگی های کلی پنیر چیست؟

پنیر یکی از مواد لبنی مفید و پرخاصیت برای سلامت بدن و حتی بهبود عملکرد مغز است. پنیر سرشار از کلسیم بوده و به سلامت استخوان ها و دندان ها یاری زیادی می نماید. در کنار این مواد مغذی، در پنیر اسید آمینه ای به نام تیرامین وجود دارد که مصرف به اندازه و درست آن، به تنظیم فشار خون یاری می نماید. اما اگر آن را بیش از حد مصرف کنید، عوارضی مثل افسردگی، اضطراب، تنگی نفس، سردرد و … را به همراه خواهد داشت.

در صورت تمایل انواع را می توانید از فروشگاه های به روش های خرید و اینترنتی تهیه کنید.

طبع پنیر چیست؟

شاید جالب باشد که بدانید طبع پنیر بر عملکرد مغز و سلامت بدن، تاثیر مستقیمی می گذارد. پنیر به طور کلی از شیر گاو، گوسفند، بز، شتر و … گرفته می گردد. بنابراین طبع آن مثل طبع همان شیری است که پنیر از آن گرفته می گردد. پس طبع پنیر سرد است ولی انواع پنیر ممکن است سردی بیشتر یا ملایم تری داشته باشند.

بد نیست بدانید پنیرهایی که بافت خامه ای دارند، طبع آنها سرد و رو به ملایم است. این یعنی پنیر خامه ای جزو پنیرهایی با طبع ملایم است. در کنار این ها، کهنه یا نو بودن پنیر هم می تواند روی طبع پنیر تاثیر مستقیمی بگذارد. مثلا پنیرهای کهنه مثل پنیر لیقوان () که شور هستند، طبع آنها دارای سردی کمتر (رو به گرم) و خشک است ولی طبع پنیرهای تازه، سرد است.

طبع پنیر و تاثیر آن بر عملکرد مغز

بیشتر افرادی که ادعا می نمایند، بین پنیر و کندی فکر، ارتباط مستقیمی وجود دارد، به موضوع طبع پنیر اشاره می نمایند. هر چه طبع یک ماده غذایی سردتر یا بلغمی تر باشد، تاثیرات منفی تری روی سلامت بدن و عملکرد فکر دارد. بنابراین وقتی روز خود را با خوردن یک غذای سرد آغاز می کنید، تاثیر آن را روی روند حال و هوایتان در ادامه روز خواهید دید.

خوردن پنیر در صبحانه، البته اگر به تنهایی مصرف گردد، باعث ایجاد حالت سستی و اختلال در تمرکز می گردد. این موضوع می تواند روی سرعت یادگیری هم تاثیر منفی بگذارد. بنابراین نمی توان به طور مستقیم این فرضیه را تایید کرد که هر غذایی که طبع سرد دارد، می تواند باعث خنگی یا کند فکری گردد. موضوع مهم در این مورد، این است که پنیر را با چه مواد غذایی دیگری مصرف می کنید!

پنیر و تاثیر آن بر عملکرد تیروئید

نکته مهم دیگر درباره خوردن پنیر و کندی فکر، اندازه کلسیم موجود در آن است. کلسیم جزو مواد معدنی ضروری برای بدن و سلامت اندام به شمار میرود. در این میان، غده پاراتیروئید اندازه کلسیم و فسفر بدن را تنظیم و به جذب آنها یاری می نماید. این غده، برای عملکرد بهتر، کلسیم و فسفر را باید در کنار هم پردازش کند. یعنی کلسیم و فسفر را با هم می شناسد.

خوشبختانه پنیر جزو منابع بسیار خوب کلسیم و فسفر است و اندازه بالایی از فسفر مغز و کلسیم استخوان ها را تامین می نماید. غده تیروئید هم به جذب این اندازه کلسیم و فسفر، یاری می نماید. اما اگر پنیر را با مواد غذایی مغذی مثل گردو، زیره، آویشن و … مصرف کنید، اندازه جذب فسفر و کلسیم بالاتر می رود، بنابراین می توانید از فواید مصرف پنیر برای مغز، نهایت بهره را ببرید.

، و را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر تیرامین پنیر بر مغز

همان طور که گفتیم، تیرامین یک اسید آمینه مفید برای بدن است اما اگر به صورت صحیح مصرف نگردد و در خوردن آن زیاده روی کنید، عملکرد مغز را کاهش می دهد و موجب سردرد، اضطراب و عدم تمرکز می گردد.

بدن برای دفع اندازه تیرامین بالای بدن، باید مس بیشتری بسوزاند. بنابراین اگر پنیر زیادی مصرف کنید ولی با آن موادی که حاوی مس هستند، نخورید، اندازه تیرامین افزایش پیدا نموده و آسیب هایی را برای عملکرد مغز به همراه دارد. بد نیست بدانید گردو یکی از منابع مهم برای تامین مس مورد احتیاج بدن است.

تاثیر پنیر بر آلزایمر

حتما می دانید آلزایمر یکی از شایع ترین علل زوال عقل است که به خاطر افزایش بالقوه پروتئین های خاصی در مغز اتفاق می افتد و می تواند منجر به مرگ آهسته سلول های مغزی گردد. از دست دادن حافظه، مشکل در تفکر، تغییر خلق و خو و رفتار و ایجاد مشکلاتی در حل مساله از است.

در بعضی مطالعات معین شده است که کندی شدن حافظه با خوردن بعضی از پنیرهای فرآوری شده، سرعت می گیرد. چون این پنیرها حاوی آنزیمی به نام دی استیل هستند. دی استیل یک ماده شیمیایی است که طعم غذاها را ملایم و کره ای می نماید و حالب اینکه، بسیار اعتیادآور است.

دی استیل از سد خونی-مغزی عبور می نماید و پلاک های خطرناکی را روی مغز تشکیل می دهد. بنابراین منجر به کاهش جدی حافظه می گردد. در حالی که افزایش سن و کم شنوایی نقش مهمی در از دست دادن حافظه دارند، اما خبر خوب این است که شما می توانید کم شنوایی خود را درمان کنید و با محدود کردن مصرف بعضی پنیرها از کندی فکر و کاهش حافظه جلوگیری کنید.

بد نیست بدانید پنیر فرآیندی پاستوریزه، پنیر کم چرب، پنیر قهوه ای (برونوست) و پنیر آمریکایی، جزو پنیر های فرآوری شده به حساب می آیند.

پنیر را با چی بخوریم؟

پنیر جزو لبنیات دیر هضم با طبع سرد به شمار میرود. این اصلا به معنی این نیست که باید پنیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بلکه می توانید با مواد غذایی که در کنار آن مصرف می کنید، طبع آن را متعادل نموده و هضم آن را راحت تر کنید. از طرفی می توانید با خوردن بعضی مواد غذایی در کنار پنیر، اندازه تیرامین آن را کاهش دهید.

به همین دلیل توصیه می گردد از مواد غذایی با طبع گرم مثل گردو، زیره، آویشن، خرما، عسل و کشمش در کنار پنیر بهره ببرید. از طرفی اگر پنیر را با سبزیجات و میوه های سرد مثل خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و … مصرف کنید، مضرات پنیر برای مغز و سلامت بدن را افزایش می دهید.

برای خرید ، و می توانید از فروشگاه های به روش های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

سوالات متداول درباره ارتباط پنیر و کندی فکر

برترین زمان مصرف پنیر کی هست؟

برترین زمان برای مصرف پنیر، البته اگر با مصلح های آن، مثل گردو، خرما، خربزه، زیره، سیاه دانه، آویشن و … مصرف گردد، برای وعده شام است.

بدترین زمان مصرف پنیر چه زمانی است؟

خوردن پنیر به تنهایی در وعده صبحانه، باعث ایجاد رخوت، سستی، بی حالی و کاهش یادگیری و تمرکز فکری می گردد. اگر برای وعده صبحانه می خواهید پنیر میل کنید سعی کنید از پنیرهای فرآوری شده استفاده نکنید و همراه پنیر از مواد غذایی با طبع گرم مثل گردو، زیره، آویشن، خرما، عسل و کشمش در کنار پنیر بهره ببرید.

محصولات مرتبط

مغز پسته نمکی 27 گرمی سنجابک

68,300 تومان 69,000 تومان 1% تخفیف

آلبالو ترش سیل وکیوم ظرفی 300گرم خشکپاک

72,900 تومان 81,000 تومان 10% تخفیف

رطب زرد عسلی 800 گرم مروارید سیاه

64,900 تومان 99,200 تومان 35% تخفیف

کشمش پلویی بسته سلفونی 400 گرمی آذوقه

121,900 تومان 135,900 تومان 10% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار سلفونی 2500 گرم تابان

34,700 تومان 35,000 تومان 1% تخفیف

ادویه زردچوبه پت 200 گرمی فامیلا

98,900 تومان 99,900 تومان 1% تخفیف

آویشن 50 گرمی سانتین

66,900 تومان 67,900 تومان 1% تخفیف

پودر زیره 60 گرمی گلستان

66,900 تومان 67,900 تومان 1% تخفیف

عسل 900 گرم آذر کندو

256,900 تومان 289,900 تومان 11% تخفیف

عسل 400 گرمی برادران

116,900 تومان 136,000 تومان 14% تخفیف

پنیر گردویی 250 گرمی آلیما

41,900 تومان 55,000 تومان 24% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 تیر 1403 بروزرسانی: 3 تیر 1403 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2244

به "رابطه خوردن پنیر و کندی فکر ، پنیر را با چی بخوریم که خنگ نشویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه خوردن پنیر و کندی فکر ، پنیر را با چی بخوریم که خنگ نشویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید