در جستجوی گنجینه پنهان شده در سواحل اورگن

به گزارش پسرک کامپیوتری، گنجینه پنهان در امتداد سواحل شهری در استان اورگن آمریکا، داستانی متفاوت از سایر گنجینه های مخفی دارد. داستانی الهام گرفته شده از گذشته های دور که با جادوی هنر در هم آمیخته است.

در جستجوی گنجینه پنهان شده در سواحل اورگن

وقتی صحبت از شکارچیان گنج است، در وهله نخست فکر انسان درگیر تصاویری از آثار سینمایی همانند دزدان دریایی کارائیب یا ایندیانا جونز شکارچی معروف گنج می گردد. اما داستان شکارچیان مدرن امروزی اندکی فرق دارد. دست کم داستان جستجوی آن ها در پی گنجینه های شگفت انگیز در سواحل ماسه ای شهر لینکلن (Lincoln City) در استان اورگن، داستانی آمیخته با ماجراجویی های دلپذیر آن هم از نوع هنری است. در واقع هر ساله بسیاری از علاقه مندان خطوط ساحلی این شهر را در جستجوی شناورهای شیشه ای ماهگیری زیر پا گذاشته و هر گوشه و کناری را در طلب این گنجینه های هنری ارزشمند زیر و رو می نمایند.

مرمرهای دریایی

ماهیگیران فعال در این تجارت اغلب از شبکه ای از تورهای گسترده و بزرگ برای صید ماهی استفاده می نمایند که ممکن است گاهی به هم پیوسته و در فواصلی طولانی در اقیانوس پهن گردد. برای جلوگیری از غرق شدن این تورها، اغلب از اجسام شناور و توخالی همانند شیشه و لوله های میان تهی در سایزهای مختلف استفاده می گردد. اگرچه امروزه موادی همانند پلاستیک، آلومینوم یا استیروفوم (پلاستیک اسفنجی) در ساخت شناورها به کار می فرایند، اما در گذشته اوضاع به شکل دیگری بود.

در واقع از اواسط دهه 1800 تا اواسط 1900، شناورها اغلب از شیشه های رنگی ساخته می شدند که از نظر ظاهری بیشتر به مرمرهایی درخشان شباهت داشتند تا ابزارآلات ماهیگیری. ساخت این شیشه های شناور در سال 1842 و برای نخستن بار در کشور نروژ آغاز شد. در آن موقع بازرگانی به نام کریستوفر فی (Christopher Faye) در همکاری مشترک با یک شرکت شیشه سازی محل جایگزینی مناسب برای شناورهای چوبی و چوب پنبه ای معمول پیدا کردند که از قضا تمایلی عجیب به خیس و سنگین شدن داشتند. این در حالی بود که شیشه هم از پایداری بیشتری در محیط های آبی بهره می برد و هم سبک بوده و قابلیت شناوری مناسبی داشت. امتیازاتی که شیشه را به جایگزینی معقول و مناسب برای شناورهای معمول آن دوران تبدیل کرد.

کشورهای جنوب شرق آسیا همانند ژاپن خیلی زود توجه خود را معطوف این اختراع نوین نموده و آغاز به فراوری گسترده این شناورهای شیشه ای برای صنعت رو به رشد و پر رونق ماهیگیری کردند. در طول دهه های بعد بسیاری از این شناورها در دریا گم شدند، اما سرنوشت جالب در انتظار بسیاری از آن ها بود. شناورهای گم شده در جریان های آبی اقیانوس آرام به دام افتاده و شناور در میان طوفان های دریایی، راه خود را به سمت سواحل شمال غربی اقیانوس آرام گگرددند. از آن موقع بسیاری در این سواحل در پی این گنجینه های گمشده بودند، اما به ندرت چیزی پیدا کردند. در این میان اما شهر هنرمند لینکلن سینی در استان اورگن آمریکا از این فرصت طلایی برای برپا کردن یک رویداد سالانه و خاطره انگیز بهره برده و نام این شهر را بر سر زبان ها انداخته است.

هر ساله از ماه اکتبر تا ماه می، شهر لینکلن میزبان رویدادی است که مردم محلی از آن با نام Finders Keepers یاد می نمایند. بانیان اصلی اجرای این رویداد گروهی از ساکنان شهر هستند که از خود با نام پریان شناور (Float Fairies) یاد می نمایند. آن ها مسئول پنهان کردن بیش از سه هزار شیشه شناور در میزان های مختلف (از میزان توپ بیسبال گرفته تا توپ بسکتبال) در امتداد سواحل این شهر هستند که قرار است بعدا به وسیله شکارچیان گنج ماجراجو و مشتاق کشف شوند. برای حفظ جذابیت هر چه بیشتر این مرنام حتی دیگر ساکنان شهر هم از جای پنهان شدن این گنجینه های پر رنگ و لعاب بی اطلاع هستند.

شناورها هویت اصلی این رویداد را به خود اختصاص داده اند، شناورهایی خوش آب و رنگ که محصول هنرمندان محلی هستند. این شناورها به عنوان گنجینه و هدیه ای دلپذیر برای شکارچیان مدرن گنج در نظر گرفته شده و به صورتی نمادی از رویدادهای گذشته به نمایش گذاشته شده اند. جالب است بدانید تعدادی از این شناورها دارای شماره و کد مخصوصی بوده و به وسیله هنرمندان طراح ثبت شده اند و کسانی که پیروز به پیدا کردن آن ها شوند، می توانند طی تماس با یک شماره اعلام شده، از مشخصات صاحب اثر و هنرمند طراح گنجینه خود آگاه شوند. از سوی دیگر در قالب یک فرصت ویژه، هنرمندان خوش ذوق لینکلن سیتی شماری دیگر از آثار ارزشمند هنری و البته شیشه ای را در طرح های مختلفی همانند دلار شنی، سکه های دریایی، ستاره دریایی و صدف فراوری نموده اند که ارزش بیشتری دارند.

اما دیگر ماجراجویی ترتیب داده شده در این منطقه رنگ و بویی محیط زیستی دارد و به نوعی دوست داران طبیعت و محیط زیست را شادمان می نماید. این رویداد تحت عنوان زباله برای گنج برای آن دسته از ماجراجویانی است که در کنار پیدا کردن گنجینه های پنهان شده، زباله های ریخته شده در ساحل را هم جمع آوری می نمایند. ساکنان شهر از این انسان های وظیفه شناس تشکر نموده و راهی جالب برای قدردانی از آن ها پیدا نموده اند. کافی است افراد کیسه محتوی زباله های جمع آوری شده را به محل مخصوص تحویل داده و فرم دریافت شده را با وارد کردن مشخصات خود تکمیل نمایند. بدین ترتیب آن ها وارد قرعه کشی می شوند که اولین هفته هر ماه برگزار می گردد.

این رویداد جالب توجه و نوستالژیک که دست کم دو دهه قدمت دارد، از سویی هم صنعت گردشگری این منطقه را رونق بخشیده و هم راهی جالب توجه برای گرامیداشت جامعه هنرمندان این شهر است که استعداد و ذوق هنری خود را در خدمت معروفیت و محبوبیت زادگاه خود صرف نموده اند.

نظر شما در خصوص این شکار گنج مدرن چیست؟ دوست دارید یکی از ماجراجویان حاضر در این رویداد باشید؟ نظرات خود را ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1964

به "در جستجوی گنجینه پنهان شده در سواحل اورگن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جستجوی گنجینه پنهان شده در سواحل اورگن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید