دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش پسرک کامپیوتری، دانشمندان به تازگی سیگنال های اسرار آمیزی را که از مرکز کهکشان راه شیری نشات می گیرد، ثبت نموده اند که می تواند یک کلاس تازه از اشیاء باشد.

دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری

ستاره شناسان دانشگاه سیدنی منبعی مرموز از سیگنال های رادیویی را کشف نموده اند. گزارشی در Science Alert نشان می دهد که تجزیه و تحلیل ها روی آن تا به امروز نتوانسته است منبع این سیگنال را که ASKAP J173608.2-321635 نامیده شده است، کشف کند.

در مقاله ای که در نسخه پیش چاپ پایگاه arXiv موجود است، محققان، این شیء اسرارآمیز را به اسم یک منبع رادیویی بسیار قطبی شده و متغیر که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری واقع شده است و هیچ گونه طول موج مشخصی ندارد، توصیف می نمایند.

آنها می گویند: ASKAP J173608.2-321635 ممکن است بخشی از کلاس تازهی از اشیاء باشد که به وسیله آنالیز های تصویربرداری رادیویی کشف شده است.

محققان هنگام تجزیه و تحلیل داده های آرایه کیلومتر مربع پسفایندر استرالیا(ASKAP) که به طور خاص برای دریافت سیگنال های رادیویی از اعماق دنیا طراحی شده است، منبع اسرارآمیزی از سیگنال های رادیویی را کشف کردند.

انفجارهای کوتاه امواج رادیویی که به اسم گذرای رادیویی شناخته می شوند، اغلب وقایع نجومی غیرعادی را نشان می دهند. در واقع، هفته گذشته یک مطالعه نشان داد که منبع اسرارآمیز امواج رادیویی کشف شده در سال 2017 از یک ابرنواختر نارس که هرگز تا به امروز دیده نشده بود و به وسیله یک سیاهچاله مجاور ایجاد شده بود، ناشی شده است.

اگرچه تجزیه و تحلیل بیشتر ممکن است نشان دهد که ASKAP J173608.2-32163 در واقع یک شیء شناخته شده است، اما با این وجود هم این داده های تازه ارائه شده به وسیله امواج رادیویی قوی می تواند اطلاعات زیادی را در خصوص آن شیء نشان دهد.

محققان می گویند این شیء بسیار متغیر است، زیرا امواج رادیویی را تا چند هفته ساطع می نماید و سپس ناگهان تا سه ماه ناپدید می گردد.

ASKAP J173608.2-32163 اولین بار در آوریل 2019 هنگامی که ASKAP آن را هنگام جستجوی گذرای رادیویی انتخاب کرد، مشاهده شد. بین آوریل 2019 و اوت 2020، این شیء 13 بار دیده شد. بعلاوه بعداً به وسیله تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی در فوریه 2021 و به وسیله آرایه فشرده تلسکوپ استرالیا(ATCA) در آوریل 2021 شناسایی شد.

این منبع به طرز شگفت انگیزی گریزان است، زیرا در هیچ رصد اشعه ایکس و نزدیک به مادون قرمز یا در بایگانی داده های رادیویی قدیمی که به وسیله محققان دانشگاه سیدنی آنالیز شده، مشاهده نشده است. این بدان معناست که نمی تواند یک ابرنواختر، یک تپ اختر یا یک ستاره درخشان باشد.

این شیء دارای بعضی از ویژگی های مشترک با سیگنال های اسرار آمیزی است که در نزدیکی مرکز کهکشان موسوم به گذرای رادیویی مرکز کهکشان(GCRT)، مشاهده شده است. سه مورد از این موارد در اوایل دهه 2000 مشاهده شده و جامعه نجومی هنوز توضیحی برای این اجرام پیدا ننموده است.

محققان می گویند که مشاهدات آینده به درک بیشتری از مقدار معمول بودن GCRT و اجرامی مانند ASKAP J173608.2-32163 یاری می نماید. به گفته محققان، افزایش سرعت آنالیز و مقایسه نتایج این جستجوها با سایر منطقه ها به آنها یاری می نماید تا بفهمند که ASKAP J173608.2-321635 واقعاً چقدر منحصر به فرد است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1719

به "دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید