جشنواره جهانی فیلم فجر؛ طفل جدامانده از آغوش مادر!

به گزارش پسرک کامپیوتری، سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی در سال 1398 برگزار گردید که مسئله ادغام آن با جشنواره اصلی فیلم فجر همچنان در محافل سینمایی به گوش می رسد.

جشنواره جهانی فیلم فجر؛ طفل جدامانده از آغوش مادر!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران ، سال 1398 سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضا شیرین آن از یاد ایرانیان محو گردد. حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو شروع شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران در قالب پرونده ای نیم نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاق افتاده در سال 98 داشته که تا انتها تعطیلات هر روز یک شماره از رونمایی خواهد شد.پس هر روز حوالی ساعت 13 منتظر گزارش های جذاب این پرونده باشید.

***

سی و هشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر از بیست و نهم فروردین تا ششم اردیبهشت سال 1398 (18 تا 26 آوریل 2019) در تهران برگزار گردید. دبیری این دوره از جشنواره نیز همچون چهار دوره قبلی، به عهده سیدرضا میرکریمی بوده و محل پردیس سینمایی چارسو میزبانی آن را به عهده داشت.

جداسازی یا ادغام؛ همچنان مسئله این است!

جشنواره دنیای فیلم فجر در حقیقت بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر است که از سال 1394 و در تصمیمی عجیب و غریب از بدنه جشنواره اصلی جداشد. تصمیمی که با اعتراض بسیاری از اهالی سینما همراه بود، اما مدیران فرهنگی وقت و فعلی ترجیح دادند تا زمان برگزاری جشنواره دنیای فیلم فجر را از موعد اصلی آن یعنی بهمن ماه به اوایل دومین ماه سال منتقل نمایند.

این جدایی و احتمال ادغام مجدد دو بخش ملی و دنیای جشنواره فلیم فجر همچنان یکی از مسائل مورد توجه اهالی سینما و اصحاب رسانه است و به نوعی دو اردوگاه طرفداران ادغام و طرفداران جداسازی را شکل داده است.

رضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره که دو روز قبل از افتتاحیه برگزار گردید، حداقل سه بار از سوی خبرنگاران در موضوع احتمال ادغام دو جشنواره ملی و دنیای مورد سؤال واقع شد. سؤالاتی که با چاشنی ابراز تمایل سازمان سینمایی به سرپرستی حسین انتظامی به این ادغام مطرح گشت.

دبیر جشنواره دنیای فیلم فجر هم ضمن بی اطلاعی از اظهارنظر انتظامی، گفت که در آخرین گفتگویی که با سرپرست سازمان سینمایی داشته است، علاوه بر حمایت قاطع و دلگرمی او، هیچ نشانه ای دال بر توقف برگزاری جشنواره دنیای فجر از سوی انتظامی نه دیده و نه شنیده است.

با این حال اصرار خبرنگاران آن اندازه بود که میرکریمی تنها به این نکته اذعان کرد که نمی توان بر مبنای چند جمله کوتاه که انتظامی به صورت دو پهلو در یک برنامه تلویزیونی گفته است، این نتیجه گیری را ارائه کرد. پرونده استدلال های میرکریمی و خبرنگاران در این جلسه خاتمه با اظهارنظر مدیر رسانه و ارتباطات جشنواره سی و هفتم به عنوان دیگر سخنران نشست خبری به انتها رسید.

میرکریمی هم البته در توضیح تکمیلی گفت که اصرارش برای برگزاری دو جشنواره دنیای و ملی فیلم فجر به صورت مجزا نه به خاطر صندلی حقوقی وی به عنوان دبیر جشنواره، که به خاطر آنالیز های کارشناسی و تجربه سال های پیش است. تصمیمی که از سال 1394 و سی و سومین دوره این جشنواره عملیاتی شد. دبیر سی و هیفتمین جشنواره دنیای فیلم فجر همچنین به حمایت اغلب مدیران فرهنگی، عوامل سینما و منتقدان از برگزاری جشنواره به صورت مجزا هم اشاره نمود.

اصل تداوم این جشنواره یا ادغام آن موضوعی است که همچنان دغدغه علاقه مندان به سینما و البته بیش از همه دبیر آن یعنی میرکریمی خواهد ماند. این ابهام حتی می تواند کیفیت برگزاری همین دوره را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بخش های مختلف جشنواره سی و هفتم

اما سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از سه بخش اصلی، جنبی و ویژه تشکیل شده بود. بخش اصلی و رقابتی جشنواره شامل سینمای سعادت، مسابقه بین الملل، جلوه گاه شرق، پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی و جام دنیا نما بود.

نرگس آبیار، نوید محمدزاده، پیتر فلایشمان، لابینا میتوسکا، مظفر اوزدمیر، مایک فان دیم و وانگ شیائوشوایی داوران بخش سینمای سعادت بودند.

فیلم های مصائب شیرین 2ساخته علیرضا داودنژاد، دنیا با من برقصسروش صحت و زغال ساخته اسماعیل منصف از ایران و فیلم های جوان روس ساخته الکساندر زولوتوخین، پناهگاهی در میان ابرها ساخته رابرت بودینا، پیش از ژاله ساخته مایکل نویر،دلبستگی ساخته بوراک چویک، بیله ساخته اینارا کولمِن،حذف شده ساخته میها مازینی،ایرینا ساخته نادِژدا کُزه وا، جوئل ساخته کارلوس سورین، پرنده بهاری ساخته جینگ ژیانگ لی، واکرسدورف ساخته الیور هافنر،گرگ نما ساخته آدرین پانِک و بیوه خاموشی ساخته پراوین مورچهال آثار حاضر در بخش سینمای سعادت مسابقه بین الملل سی و هفتمین جشنواره دنیای فیلم فجر بودند.

اما بخش جنبی این دوره از جشنواره، شامل نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره بین، شاخه های زیتون پنجره ای به دنیای اسلام، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم های کمدی معاصر، نمایش های ویژه- بهترین کشورها و بازار فیلم می گردد.

در بخش فیلم های مرمت شده سال جاری دونده به کارگردانی امیر نادری، دیده بان به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، طلسم به کارگردانی داریوش فرهنگ، جاده های سرد به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و پرده آخر به کارگردانی واروژ کریم مسیحی آثار ایرانی بخش نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده بودند. فیلم هایی که در دهه 60 با استقبال خوبی از سوی مخاطبان داخلی و خارجی روبرو شدند.

علاوه بر این هفت فیلم خارجی نیز از روسیه و کشورهای دیگر در این بخش به نمایش در می آیند. در آسایش نزد بیگانگان، بیگانه ای نزد خویش ساخته نیکیتا میخالکوف، درسو اوزالا ساخته آکیرا کوروساوا، ماجراهای اداره ساخته اِلدار ریازانوف، دایی وانیا ساخته آندری کونچالوفسکی، استاکر ساخته آندری تارکوفسکی، سواری به نام مرگ ساخته کارن شاخ نظروف و گردشی در خیابان های مسکو ساخته گیورگی دانلیا در این دوره از جشنواره روی پرده رفت.

برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره دنیای فیلم فجر

آیین اختتامیه سی وهفتمین جشنواره دنیای فیلم فجر عصر پنجشنبه پنجم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار گردید. برگزیدگان این دوره از جشنواره به توضیح زیر بودند:

جایزه بنیاد توسعه سینمایی (نت پک) به عنوان اولین جایزه این مراسم به فرزاد خوش دست کارگردان فیلم مستند خط باریک قرمز اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بین الادیان به شکستن همزمان بیست استخوان ساخته جمشید محمودی از افغانستان رسید.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند جلوه گاه شرق به فیلم اعلان ساخته محمود فاضل جوشکون محصول مشترک ترکیه و بلغارستان اهدا شد.

دیپلم افتخار صلح با حضور حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره دنیای فیلم فجر به آمینه ساخته ایمن زیدان از کشور سوریه اهدا شد.

جایزه محمد امین جشنواره سی وهفتم به فیلم حمید به کارگردانی اعجاز خان از هند رسید.

تندیس بهترین فیلم اول جشنواره سی و هفتم ، این بخش به فیلم جوان روسی ساخته الکساندر زولوتوخین کارگردان جوانی از کشور روسیه رسید.

جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی به قربانی ساخته مهدی محمدنژادیان از ایران تعلق گرفت.

تندیس بهترین کارگردانی آسیایی هم به هو منگ کارگردان فیلم سینمایی عبور از مرز از کشور چین اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی هم به فیلم شکستن همزمان بیست استخوان به کارگردانی جمشید محمودی از کشور افغانستان اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی به جای خالی دوست به کارگردانی محمدعلی طالبی از کشور ایران رسید.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) به فیلم افراط منجی ماست به کارگردانی مورگان زیورلا از سوئد اهدا شد.

سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش برای بهترین طراحی لباس به فیلم پرنده بهاری از کشور چین تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم دنیا با من برقص به علی مصفا اهدا شد.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره دنیای فیلم فجر به جاسپرکریستنسن برای فیلم پیش از ژاله به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن هم به مارتینا آپوستولووا برای بازی در فیلم ایرینا به کارگردانی نادژدا کزه وا از کشور بلغارستان اهدا شد که او نیز به صورت ویدئویی از داوران سپاسگزاری کرد.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم واکرسدوروف به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان اهدا شد.

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی برای فیلم سینمایی دنیا با من برقص به سروش صحت از ایران اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره دنیای فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر فیلمنامه نویس مطرح سینمای امریکا و مهمان ویژه جشنواره به فیلم جوان روسی به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا شد.

مهمانان ویژه و تقدیر از یک انیمیشن ساز پیشکسوت

لوکا بیاتزی فیلمبردار شناخته شده از ایتالیا، برتوچلی کارگردان مطرح فرانسوی، ادینا پینتلی از آلمان و پل شریدر فیلمنامه نویس وکارگردان شهیر هالیوود از جمله مهمانان خارجی این دوره از جشنواره بودند که درزمان برگزاری جشنواره به انتقال تجربیات خود به هنرجویان وعلاقمندان سینما پرداختند.

بزرگداشت و تقدیر از یک عمر کوشش هنری علی اکبر صادقی گرافیست و فیلمساز ایرانی که با نمایش 6 فیلم انیمیشن او که درکانون پرورش فکری بچه ها ونوجوانان فراوری شده اند از دیگر بخش های جشنواره سال جاری بود.

میرکریمی رفت، عسگرپور آمد

اما چهاردهم مهرماه سال جاری بود که رئیس سازمان سینمایی در احکامی جداگانه اعضای شورای سیاست گذاری و دبیر جدید سی و هشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر را منصوب کرد.

طی احکامی از سوی حسین انتظامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، سید روح الله حسینی، محمد حمیدی مقدم،علیرضا شجاع نوری، نادر طالب زاده، محمدمهدی عسگرپور، رائد فریدزاده، مصطفی کاظمی (مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران) ، سید رضا میرکریمی و سید عباس موسوی (سخنگوی وزارت امور خارجه) به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره دنیای فیلم فجر معرفی شدند.

رئیس سازمان سینمایی در حکم دیگری محمدمهدی عسگرپور را به عنوان دبیر سی و هشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر منصوب کرد.

حسین انتظامی همچنین از خدمات سید رضا میرکریمی برای دبیری چهار دوره جشنواره دنیای فیلم فجر قدردانی کرد.

تعویق برگزاری جشنواره سی و هشتم، شاید وقتی دیگر

اما در حالی که قرار بود سی و هشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر28 فروردین تا 5 اردیبهشت ماه 99 به دبیری محمدمهدی عسگرپور برگزار گردد،این رویداد فرهنگی نیز همچون بسیاری از برنامه های دیگر به دیلی شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

در اطلاعیه ستاد خبری دبیرخانه جشنواره که چهاردهم اسفندماه منتشر شد آمده است: پس از آنالیز های مختلف درباره محدودیت های به عمل آمده در بیشتر کشورهای درگیر و در پی هماهنگی با ریاست سازمان سینمایی و رایزنی با فیاپف (فدراسیون دنیای اتحادیه های تهیه نمایندگان فیلم)، تصمیم برآن شد که با هدف هرچه باشکوه تر برگزار گردیدن جشنواره دنیای فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد بین المللی سینمای ایران، این جشنواره در نیمه دوم خرداد ماه 1399 برگزار گردد .

انتهای پیغام/4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 835

به "جشنواره جهانی فیلم فجر؛ طفل جدامانده از آغوش مادر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره جهانی فیلم فجر؛ طفل جدامانده از آغوش مادر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید