تاثیر اینفلوئنسرها بر تصویر ایران در دنیا

به گزارش پسرک کامپیوتری، حدود دو هفته پیش بود که 12 فرد مشهور در دنیا مجازی یا به اصطلاح اینفلوئنسر (Influencer، افراد تاثیرگذار)، با برنامه ریزی و کوشش های تیم رواستودیو و به خصوص خانم هدی رستمی، و با تسهیل گری ها و یاری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدم به ایران گذاشتند تا پروژه فم تریپ ایران را کلید بزنند و کشور ما را به دنیا و دنیایان معرفی نمایند.

تاثیر اینفلوئنسرها بر تصویر ایران در دنیا

فم تریپ ها چیز تازه ای نیستند و کشورهای مختلف از این ابزار برای معرفی ظرفیت های گردشگری و جذب گردشگر خارجی بهره می برند. اما حالا که این فم تریپ ایران (تقریبا) به انتها رسیده است، این سوال پیش می آید که این پروژه چه تاثیری بر شناخت گردشگران خارجی از ایران داشته است و کارها و فعالیت های این اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی چقدر دیده شد؟

یکی از محبوب ترین و فراگیرترین شبکه هایی اجتماعی جهان، اینستاگرام است. این شبکه اجتماعی محبوب بیش از 1 میلیارد کاربر فعالِ ماهانه دارد که 600 میلیون از آنها هر روز به این شبکه سر می زنند. از این حیث فقط فیس بوک و یوتیوب بالاتر از اینستاگرام قرار می گیرند. استفاده از این شبکه اجتماعی بین سال های 2016 و 2017 دو برابر شده است و این رشد کماکان ادامه دارد. همچنین، 90 درصد از 100 برند برترِ جهان یک حساب در این شبکه اجتماعی دارند. به این ترتیب، اینستاگرام می تواند ابزار مناسبی برای معرفی و بازاریابی هر محصولی، من جمله گردشگری، باشد، چرا که گردشگران بالقوه، تجربیات دست اول از سفر را بهترین و قابل استناد ترین منبع برای مشخص مقاصد آینده خود می دانند.

10 نفر از اینفلوئنسرهایی که که در قالب پروژه ایران را احساس کنید (FeelIran) به کشور ما سفر کردند، فعالیت گسترده ای در اینستاگرام دارند و تعداد دنبال نماینده های آنها در این شبکه اجتماعی به بیش از 10 میلیون نفر می رسد. با توجه به اینکه این افراد از کشورهای مختلف (ترکیه، اوکراین، هندوستان، برزیل، ایتالیا و...) هستند و دنبال نماینده های آنها هم صرفا محدود به کشورهای مبدا خودشان نمی گردد، می تواند گفت این 10 میلیون مخاطب هم از کشورهای مختلف هستند و هر چیزی که انها معرفی نمایند، تاثیر بین المللی خواهد داشت. نکته دیگری که در خصوص مخاطبان این اینفلوئنسرها حائز اهمیت است، این است که اکثرشان گردشگر بالقوه هستند و با دنبال کردن این افراد در جستجوی یافتن مقصدی مناسب برای سفرهای آینده خود هستند (البته هواداران مد و لباس هم بخش بزرگی از دنبال نماینده های بعضی از آنها را تشکیل می دهند).

این افراد در طول سفر به ایران، فعالیت خودشان در شبکه های اجتماعی را حفظ کردند و بسیاری از آنها بیش از 100 استوری (Story) از تجربیات خودشان در کشور ما را به اشتراک گذاشتند. با توجه به اینکه به صورت متوسط حدود 20 درصد از دنبال نماینده های یک حساب در اینستاگرام استوری های فرد را تماشا می نمایند، می توان تخمین زد که این استوری ها- که شاید بارزترین نمونه تجربه دست اول برای تبلیغ گردشگری یک کشور باشد - بیش از 2 میلیارد بار دیده شده اند. به علاوه، این افراد روی هم رفته حدود 86 پست در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند که جمعا 1 میلیون و 872 هزار بار لایک شدند. با توجه به روند های لایک کردن در اینستاگرام، تخمین زده می گردد که فقط 20% از افرادی که یک پست را مشاهده می نمایند آن را لایک می نمایند. به این ترتیب، می توان مطرح کرد که تجربه های سفر اینفلوئنسرها به ایران حدود 10 میلیون بار دیده شده است.

علاوه بر صفحاتی که اینفلوئنسرها در اینستاگرام دارند، خود پروژه ایران را احساس کنید هم صفحه ای به نام @feeliran راه اندازی نموده است. اینفلئونسرها هم در همه پست های مربوط به ایران خود این صفحه را منشن می کردند و به این ترتیب این صفحه نزدیک به 400 هزار نفر دنبال نماینده پیدا کرد که از کشورهای مختلف بودند. روی هم رفته پست هایی که صفحه feeliran به اشتراک گذاشته بود نیز نزدیک به 2 میلیون بار لایک شدند که با توجه به تخمینِ ذکر شده در بالا، می توان مطرح کرد عکس ها و ویدیوهای این صفحه نیز بیش از 10 میلیون بار دیده شده اند.

پس روی هم رفته، سفر اینفلئونسرها به ایران در شبکه اجتماعیِ اینستاگرام نزدیک به 20 میلیون بازخورد داشته است. این میزان تبلیغ برای گردشگری ایران با هزینه ای نسبتا پایین (و البته در کنار کوشش ها و زحمت های فراوان تیم پروژه) به دست آمده است و می توان ادعا کرد که فم تریپ ایران، حداقل در شبکه اینستاگرام، بسیار پیروز عمل نموده است.

گزارش: اسدالله حقانی

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 427

به "تاثیر اینفلوئنسرها بر تصویر ایران در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اینفلوئنسرها بر تصویر ایران در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید