باید بتوانیم شور حسینی و عشق رضوی را بهم پیوند دهیم

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو شورای شهر مشهد گفت: باید بتوانیم از ظرفیت مشهد 2017 به خوبی استفاده کنیم.

باید بتوانیم شور حسینی و عشق رضوی را بهم پیوند دهیم

سیدجلال فیاضی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد برنامه های صورت گرفته برای مشهد 2017 گفت: مشهد از حدود 45 روز دیگر به عنوان پایتخت فرهنگی دنیا اسلام شناخته می شود. این برنامه در حقیقت روالی است که موسسه فرهنگی - علمی - آموزشی سازمان کنفرانس اسلامی طراحی می کند و بر اساس زمان بندی که تا الان وجود داشته، پیش بینی می شود که هر 10 یا 11 سال یکی از شهرهای ایران پایتخت فرهنگی شود.

وی اضافه نمود: مثلا سال 2006 اصفهان پایتخت فرهنگی دنیا بوده و در سال 2017 مشهد به این عنوان می رسد. این مساله فرصت بسیار خوبی برای کشور و شهر مشهد ایجاد می کند.

فیاضی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای استقبال از مشهد 2017، تشکیل شورای سیاست گذاری در دولت و شورای راهبردی در شهرداری مشهد را یادآوری کرد و اضافه نمود: با این که شورای شهر به این قضیه پرداخته است، ولی متاسفانه همه دست اندرکاران کشور از مشهد 2017 عقب هستند و فرصت های زیادی را در این زمینه از دست دادیم. حداقل 4 سال فرصت برنامه ریزی را از دست دادیم، چون با آن که از سال 90 مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی اعلام شد، اما شروع کارها تقریبا از سال 94 بود.

مشاور رسانه ای دبیرخانه مشهد 2017 توضیح داد: نکته دیگر این که مشهد 2017 فرصت توسعه زیرساخت های شهر مشهد برای ارتقاء به شهری بر فراز پایتخت فرهنگی دنیا اسلام را فراهم می کند. البته مشهد به لحاظ وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع) تراز پایتخت فرهنگی دنیا است، ولی به لحاظ شهری و شهرسازی باید کارهای بسکمک انجام دهیم تا به این فراز برسیم.

فیاضی لازمه این کار را در توسعه زیرساخت های منتهی به شهر مشهد و ناوگان حمل و نقل دانست.

فیاضی گفت: چرا که در افق1404 قرار بر این است که 27 میلیون زائری که الان به مشهد وارد می شوند را به 40 میلیون ارتقاء دهیم و از این 40 میلیون طبق شاخص ها، باید 20 درصد زائر خارجی باشند یعنی 8 میلیون نفر.

این عضو شورای شهر مشهد با اشاره به این که تعداد زائر خارجی ما در بالاترین رقم 1.5 میلیون نفر است، گفت: برای افزایش تعداد زائران خارجی به حدود 4 و 5 برابر رقم فعلی، باید زیرساخت ها را افزایش دهیم و ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای ما گسترش پیدا کند.

وی به ظرفیت های درون شهر مشهد نیز اشاره کرد و گفت: به لحاظ زیرساخت های شهری باید شهر مشهد را ارتقاء دهیم. متروی مشهد می تواند با سرعت بیشتری پیش برود. البته به زودی خط دوم مترو افتتاح می شود. ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و ظرفیت های فضای سبز و ظرفیت های گردشگری حلال نیز باید تقویت شود.

فیاضی اضافه نمود: منظور از گردشگری حلال این است که وقتی زائر به مشهد سفر می کند بخشی از وقتش را در حرم بگذراند و در کنار آن نیز باید بتواند به سیاحت هم بپردازد.

به اعتقاد وی زیارت، سیاحت و تجارت با یکدیگر آمیخته است و با هم مغایرتی ندارند.البته در شهری مثل مشهد موضوع باید زیارت باشد و سیاحت و تجارت هم باید در کنار آن باشد.

وی توضیح داد: بنابراین حالا که فرصت 4 سال گذشته را از دست داده ایم، باید موضوع مشهد 2017 را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم و این سال را نقطه شروعین یک برنامه 10 ساله قرار دهیم، چرا که تا 10 سال دیگر شهری جایگزین مشهد نمی شود، لذا باید در این مدت به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم به افق 1404 خود هم برسیم.

فیاضی اظهار امیدواری کرد دولت و استانداری و مدیریت شهری به جای آن که انرژی های یکدیگر را در تنش ها و چالش های سیاسی هدر بدهند، دست به دست هم دهند و یک برنامه 10 ساله برای توسعه زیرساخت شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی دنیا اسلام داشته باشند.

عضو شورای شهر مشهد توضیح داد: رویدادهایی مثل اجلاس شهرداران کلانشهرهای دنیا اسلام، اجلاس جامعه ایمن در این راستا برنامه ریزی شده است. اخیرا اجلاس جوانان سازمان کنفرانس اسلامی هم برگزار شد. هم چنین برنامه های دیگر در حوزه های فرهنگی و اطلاع رسانی طراحی شده، ولی قطعا اینها برنامه هایی است که نباید ما را از اصل قضیه غافل کند و باید حتما به سمت اصلاح زیرساخت های مشهد برویم.

فیاضی گفت: قطعا کنندگان مشهد در مجلس در این قضیه همراهی و کمک می کنند اما انتظار می رود که همه کنندگان مجلس این امر را همراهی کنند، یعنی مجلس و دولت به عنوان یک حرکت ملی به این قضیه ورود پیدا کنند و در برنامه ریزی هایی مثل برنامه ششم یا بودجه های سال های آینده این مساله می تواند مورد توجه قرار گیرد.

فیاضی به مساله زیرساخت های گردشگری در مشهد اشاره کرد و گفت: برای زائران داخلی نسبتا ظرفیت هتل خوبی داریم. تقریبا 50 درصد تخت های هتلدینگ ایران در مشهد است، لذا ظرفیت نسبتا خوبی است، اما با توجه به آن که بخشی از زائر داخلی قشر متوسط به پایین هستند، طراحی هایی برای ایجاد مکان های ارزان قیمت برای اسکان آنها صورت گرفته که این مساله می تواند جواب دهد، اما در مورد هتل هایی که متناسب برای زائرین خارجی باشد، هنوز نیاز به کار داریم و تخت لازم برای این که پذیرایی مناسبی از زائر خارجی داشته باشیم، نداریم.

به گفته وی، ظرفیت های هتل های 5 ستاره هنوز قابل قبول نیست، لذا از ظرفیت مشهد 2017 می توان برای این قضیه استفاده کرد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اگر به این قضیه توجه کند و زمینه ای را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند این ظرفیت وجود دارد، چرا که در افق 1404 در سطح برنامه 20 ساله کشور شاخصی که طراحی شده این است که 8 میلیون زائر در این سال داشته باشیم و این ظرفیت خوبی است.

وی هم چنین به 28 صفر و پیاده روی در این روز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که اربعین در کربلا و نجف برگزار می شود اما این اربعین زمانی توانست در سطح بین المللی جایگاه خود را پیدا کند که ایرانیان عاشق امام حسین(ع) وارد این قضیه شدند.

به گفته این عضو شورای شهر مشهد، اگر اربعین بزرگ ترین تجمع بشری 20 میلیونی در دنیا است، 10 روز بعد از آن در انتها ماه صفر دومین تجمع بشری در سالروز شهادت امام رضا(ع)در شهر مشهد شکل می گیرد. طبق آمار سال گذشته حدود 6 میلیون نفر به مشهد سفر کردند و اگر 2 میلیون نفر از مجاوران مشهد و کسانی که در این مراسم شرکت می کنند را به حساب آوریم، یک اجتماع 8 میلیونی تشکیل می شود.

فیاضی با بیان این که این اجتماع 8 میلیونی هم در دنیا بی نظیر است، گفت: متاسفانه این مساله دارای یک برنامه ریزی متمرکز نیست. پیشنهاد می شود آستان قدس به عنوان محور این کار و استانداری و مسئولان کشور با برنامه ریزی بسیار خوبی این شور حسینی و عشق رضوی را بهم پیوند دهند.

وی اضافه نمود: مردم ما عاشق امام حسین (ع) بوده و شور حسینی دارند و عاشق امام رضا (ع) هستند. اگر این کار اتفاق بیفتد در فاصله 10 روز امکان این که ما دقیقا همین اجتماع را در مشهد داشته باشیم و این اجتماع را در سطح بین المللی نیز مطرح کنیم، وجود دارد.

عضو شورای شهد مشهد لازمه این کار را برنامه ریزی ملی دانست و گفت: حضور هیات ها و گروه هابا برنامه ریزی برای این اجتماع ضروری است و آنها باید بتوانند در یک تجمع خوب حتی به صورت راهپیمایی از یک میقات مثل قدمگاه امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر راه پیمایی کنند.

فیاضی گفت: بعد از تجمع عظیم اربعین تجمع 28 صفر که اتفاقا چون همزمان با رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و شهادت امام رضا (ع) است، می تواند حتی در جهت تقریب بین مذاهب بسیار تاثیرگذار باشد. حتی می توان برنامه ریزی کرد تا مسلمانان و برادران اهل سنت ما هم در این مراسم حضور پیدا کنند، کما این که در سال های اخیر از برادران اهل سنت نیز کاروان هایی پیاده به مشهد سفر کرده اند، لذا ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که امیدوارم این مساله مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشکر از خبرنگاران به دلیل توجه به این مساله گفت: هم رسانه ملی و هم سایر رسانه ها اگر وارد این قضیه شوند بهتر به نتیجه خواهیم رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 744

به "باید بتوانیم شور حسینی و عشق رضوی را بهم پیوند دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید بتوانیم شور حسینی و عشق رضوی را بهم پیوند دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید