ایران پنجمین صادرکننده نفت به ژاپن شد

به گزارش پسرک کامپیوتری، خبرنگاران:وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن با اشاره به افزایش سهم ایران در تامین نفت مورد احتیاج این کشور اعلام نمود ایران پنجمین صادرکننده نفت به ژاپن در فوریه 2013 شناخته شد.

ایران پنجمین صادرکننده نفت به ژاپن شد

به گزارش خبرنگاران، آمارهای وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن روز آدینه نشان داد که به رغم تحریم های غرب علیه ایران، این کشور همچنان به عنوان یکی از تامین نمایندگان مهم نفت ژاپن باقی مانده است.

ایران در فوریه امسال میلادی 6 درصد نفت مورد احتیاج ژاپن را تامین کرد و به عنوان پنجمین صادرنماینده نفت به این کشور شناخته شد. سهم ایران از تامین نفت وارداتی ژاپن در این ماه نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته است. ایران در ژانویه 2013 بالغ بر 5.9 درصد از کل واردات نفت ژاپن را به خود اختصاص داده بود.

عربستان، امارات، قطر و کویت به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را از نظر تامین نفت مورد احتیاج ژاپن در فوریه 2013 به خود اختصاص داده اند. کل واردات نفت ژاپن در این ماه با کاهش 21 درصدی نسبت به ماه قبل از آن روبرو شده است.

به همین ترتیب واردات نفت ژاپن از این کشورها در ماه فوریه به ترتیب 31 درصد، 10 درصد، 30 درصد و 27 درصد کاهش یافته است. واردات نفت ژاپن از ایران نیز در این ماه با کاهش 19 درصدی نسبت به ماه قبل از آن روبرو شده است.

بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در ماه فوریه 953 هزار و 848 کیلو لیتر (214 هزار و 268 بشکه در روز) بوده است که 32.3 درصد کمتر از یک سال قبل می باشد.

در دو ماهه ابتدایی سال 2013، ژاپن 2 میلیون و 132 هزار و 205 کیلو لیتر (227 هزار و 308 بشکه در روز) نفت از ایران وارد کرد که 30.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

این ارقام با آمارهای ارائه شده از سوی وزارت دارایی ژاپن که روز پنجشنبه نشان داد واردات نفت ژاپن از ایران 15.9درصد در ماه فوریه افزایش یافته، در تناقض است، اما فعالان صنعت نفت معمولا آمارهای وزارت تجارت ژاپن را شاخص قرار می دهند.

در همین حال، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه مارس خود گفت که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران که از ماه فوریه به اجرا گذاشته شده، ظاهرا تاثیری بر صادرات نفت ایران در این ماه نداشته است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی نموده که صادرات نفت ایران در ماه مارس تقویت گردد و حتی بالغ بر 1.4 میلیون بشکه در روز گردد، در حالی که در ماه فوریه صادرات نفت ایران 1.28 میلیون بشکه در روز بوده است.

اوایل ماه جاری میلادی، آمریکا معافیت 180 روزه ژاپن و 10 کشور اروپایی از تحریم ها علیه ایران را برای 3 ماه دیگر تمدید کرد.

دولت آمریکا در ماه فوریه تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشت و کشورهای خریدار نفت ایران را ملزم کرد که پول نفت این کشور را در بانک های کشورهای خود سپرده گذاری نمایند تا ایران تنها بتواند با استفاده از پول نفت خود کالاهای مجاز از این کشورها خریداری کند.

62

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 736

به "ایران پنجمین صادرکننده نفت به ژاپن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران پنجمین صادرکننده نفت به ژاپن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید