افزایش 5 برابری هزینه ترجمه مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه

به گزارش پسرک کامپیوتری، پس از اینکه ابلاغیه تازه سازمان امور دانشجویان مبنی بر افزایش هزینه آزادسازی مدرک برای دانشگاه های دولتی منتشر شد، ظاهرا دانشگاه آزاد اسلامی هزینه ترجمه مدرک را افزایش داده است.

افزایش 5 برابری هزینه ترجمه مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه

به گزارش ایسنا، چند روزی است که خبر افزایش نرخ آزادسازی مدرک تحصیلی که به وسیله سازمان امور دانشجویان منتشر شده، واکنش های زیادی را در پی داشته است.

در ابلاغیه سازمان امور دانشجویان که روز چهارشنبه شب هفته گذشته، 9 آذر در فضای مجازی منتشر شد، آمده است: بر اساس دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان به شماره 254407/و مورخ 2 بهمن ماه سال 96، جدول لغو تعهد خدمت آموزش رایگان جهت اجرا از تاریخ 7 آذر ماه 1401 ابلاغ می گردد. گفتنی است که مفاد این نامه شامل تمام دانشجویان و دانش آموختگان گذشته که قصد لغو تعهد خدمت آموزش رایگان را از تاریخ فوق دارند، می گردد.

بر این اساس، دانشجویان دانشگاه های دولتی برای ادامه تحصیل و یا کار به خارج از کشور، باید مدرک تحصیلی خود را در وهله نخست ترخیص نمایند. آن ها باید مدرکشان که در گِرو دانشگاه است را آزاد نموده و به اصطلاح تعهد خدمت آموزش رایگان خود را لغو نمایند. تمامی افرادی که در دانشگاه های دولتیِ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیل نموده اند، مشمول این امر می شوند.

دانشجویان دانشگاه های دولتی به دلیل تحصیل رایگان در دانشگاه، متعهد می شوند که پس از فارغ التحصیلی، دوره خدمت را سپری نمایند. تعهد به سپری کردن دوره خدمت، قانونی است که در همان بدو ثبت نام به امضای دانشجویان می رسد. دانشجویان با امضای این قانون متعهد می شوند بعد از فارغ التحصیلی برای دوره خدمت اقدام نمایند و تا آن موقع مدرکشان در گرو دانشگاه خواهد ماند.

دانشجویان دوره شبانه دانشگاه های دولتی مشمول این طرح نبوده و تعهدی برای گذراندن دوره خدمت ندارند؛ بنابراین دانشجویان دانشگاه های دولتی (روزانه) از این پس برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود باید حدود 6 تا 25 میلیون تومان هزینه پرداخت نمایند.

اما شرایط برای فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در این مورد فرق دارد. از آنجا که دانشجویان این دانشگاه در طول دوران تحصیل خود شهریه پرداخت می نمایند، به هنگام فارغ التحصیلی نیازی به پرداخت پول نیست.

دانشجویان دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل یا کار در یک کشور خارجی ضروری است که ترجمه رسمی یک سری از اسناد و مدارک را به سازمان های مربوطه و سفارت ارائه نمایند. اصل و تاییدیه مدارک تحصیلی از جمله مهم ترین اسناد بوده و ضروری است برای دریافت این مدارک از دانشگاه محل تحصیل خود اقدام نمایند.

مدارک دانشگاهی در کشور، به وسیله سه سازمان صادر می شوند؛ وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت که مراحل دریافت تاییدات هر کدام فرق دارد.

تمامی مدارک دانشگاه آزاد به جز رشته های پزشکی به وسیله سازمان مرکزی این دانشگاه صادر می گردد. پس از اتمام تحصیل در دانشگاه آزاد نیازی به لغو تعهد و آزادسازی مدارک نیست.

در صورتی که مدارک فارغ التحصیلی دانشجو دارای هولوگرام رسمی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد است، ترجمه آن ها بلامانع بوده و دانشجویان این دانشگاه با ارائه آن ها به دارالترجمه می توانند نسبت به ترجمه آن ها اقدام نمایند. در غیر این صورت باید با مراجعه حضوری به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد نسبت به دریافت تاییدیه آن سازمان بر روی مدارک خود اقدام نمایند.

تا به امروز هزینه ترجمه مدارک که کار چندان پیچیده ای هم نیست، 50 هزار تومان بود، اما بر اساس گزارش چند دانشجوی واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به ایسنا، پس از ابلاغیه اخیر سازمان امور دانشجویان، هزینه 50 هزارتومانی ترجمه به یک باره به 250 هزار تومان افزایش پیدا نموده است.

دانشجویان این دانشگاه معتقدند، آن ها که در طول دوران تحصیل خود شهریه پرداخت می نمایند، نباید در خاتمه و برای ترجمه مدرک تحصیلی خود که کار دشواری هم نیست، 250 هزار تومان هزینه پرداخت نمایند.

افزایش هزینه آزادسازی مدرک به وسیله سازمان امور دانشجویان، به زعم بعضی، راهکاری برای مقابله با مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی قلمداد می گردد، اما طبیعتا افزایش هزینه ترجمه مدرک دانشگاه آزاد به 250 هزار تومان، مانع از مهاجرت کسی نمی گردد! از طرفی دیگر تعیین نیست افزایش 5 برابری هزینه ترجمه آن هم یک باره، به چه دلیلی صورت گرفته است؟

خبرگزاری دانشجویان ایران در راستای شفاف سازی این موضوع با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تماس گرفت، اما پیروز به دریافت پاسخی از سوی مسئولان این دانشگاه نشد؛ لذا این خبرگزاری آماده دریافت توضیحات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شفاف سازی این موضوع و بیان دلیل افزایش یک باره هزینه ترجمه مدرک این دانشگاه است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آذر 1401 بروزرسانی: 19 آذر 1401 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2105

به "افزایش 5 برابری هزینه ترجمه مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 5 برابری هزینه ترجمه مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید