اسناد تاریخی خاندان غفاری در جلد هفتم، اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار در اسناد خانوادگی

به گزارش پسرک کامپیوتری، به گزارش خبرنگاران، انتشارات بنیاد محمود افشار با همکاری نشر سخن اسناد تاریخی خاندان غفاری: دوره محمدعلی شاه (جلد هفتم) به تلاش نرگس پدرام را منتشر کرد.

اسناد تاریخی خاندان غفاری در جلد هفتم، اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار در اسناد خانوادگی

این کتاب ادامه اسناد تاریخی بازمانده از خاندان غفاری، شامل اسناد مختلف دولتی و شخصی غلامحسین خان غفاری (صاحب اختیار) در دوره محمدعلی شاه است. این اسناد عمدتا مربوط به دوره ای است که صاحب اختیار حاکم تهران، فارس و کرمان بوده است. مکاتبات پرشمار او و ظل السلطان مربوط به همین دوره است. تعداد قابل توجهی از مراسلات نیز میان صاحب اختیار و میرزا ابراهیم خان منشی باشی است که گویای اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار است.

مجموعه ای از اسناد دوره قاجار، از 1243، تا 1327 ه ق که در خاندان غفاری کاشانی موجود بوده به چاپ رسیده است. چند تن از رجال این خاندان از روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه تا پایان دوران سلسله قاجار در دربار دولت صاحب مناصب و منشاء اقدامات مختلف بودند. برجسته ترین فرد این خاندان، فرخ خان امین الدوله بود که سوابقی چون حکمرانی طبرستان (1252 ه ق). حمکرانی گیلان (1255 ه ق)، حکمرانی کاشان (1260 ه ق)، سفارت اروپا برای برطرف اختلاف انگلیس و ایران بر سر هرات (1272)، امضای معاهده پاریس از طرف ناصرالدین شاه (1273)، حکومت کاشان و اصفهان و فارس و ریاست گمرک خانه ها (1283)، وزارت دربار (1283) در کارنامه اوست.

انتشارات بنیاد محمود افشار با همکاری نشر سخن جلد اسناد تاریخی خاندان غفاری: دوره محمدعلی شاه (جلد هفتم) به تلاش نرگس پدرام را منتشر کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 2211

به "اسناد تاریخی خاندان غفاری در جلد هفتم، اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار در اسناد خانوادگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسناد تاریخی خاندان غفاری در جلد هفتم، اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار در اسناد خانوادگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید