آشنایی با نقشه کامل شهر دهلی

به گزارش پسرک کامپیوتری، نقشه شهر دهلی برای گردشگران هند

اولین شهری که معمولا بیشتر گردشگران هند وارد فرودگاه آن می شوند، شهر دهلی است. حتی اگر بخواهند به کلکته یا کرالا یا بمبئی بروید، ابتدا باید بلیط هواپیمای خود را برای دهلی پایتخت هند بگیرید و سپس از آنجا به سمت مقصد اصلی خود در کشور پهناور هند سفر کنید. قبلا در مجله گردشگری خبرنگاران شما را با نقشه کامل هندوستان آشنا نموده ایم اما نقشه شهر دهلی چرا برای سفر به هند اهمیت دارد؟ می خواهید برای رزرو هتل در دهلی اقدام کنید اما نمی دانید باید به سراغ کدام محله یا منطقه دهلی بروید! فکر می کنید در چه محله و ناحیه ای به جاذبه های دهلی یا فرودگاه ایندیرا گاندی نزدیک تر خواهید بود؟ بنابراین محله های دهلی را به شما معرفی می کنیم تا با تصور بهتری برای سفر به هند برنامه ریزی کنید.

آشنایی با نقشه کامل شهر دهلی

دهلی را به طور رسمی پایتخت سرمایه داری هند می شناسند؛ هر چند که این شهر دومین شهر پرجمعیت هند پس از بمبئی است. با وجود اینکه دهلی به عنوان یک قلمرو متحد اداره می گردد اما دارای بخش های مختلف دولتی با قانون اساسی، دادگستری عالی و شورای اجرا و وزارت است که زیر نظر نخست وزیر اداره می گردد. در این شهر، می توانید آثار تاریخی، بناهای دیدنی و مکان های جذابی را بیابید که تماشای آن ها هوش از سرتان می برد.

مساحت این شهر 1484 کیلومتری مربع را در بر می گیرد و جمعتی در حدود 18.6 میلیون نفر براساس آمار سال 2019 دارد.

این شهر به دلیل تاریخ پر فراز و نشیبی که با ورود مغولان مسلمان و حتی حمله نادرشاه افشار و قبل از آن داشته است، هم اکنون پر از جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است که برخی هنوز کامل کاوش نشده اند. رمز و رازهای نهفته در اعتقاد این مردم در طول قرون گذشته، وارد تزئینات ساختمان ها و بنای زندگی شده اند و نشان دهنده شیوه زندگی مردم دهلی از قدیم تا به امروز هستند.

از جمله جاذبه های دهلی می توان به مسجد جامع، قلعه سرخ، آرامگاه همایون، بنای لوتوس، بیرلا مندیر، بنای آکشاردهام، دروازه هند، قطب منار و بسیاری دیگر اشاره نمود. برای خرید در این شهر هم می توانید به مناطقی مانند دیلی هات (Dilli Haat)، بازار لاجپات ناگار (Lajpath Nagar) یا کارول باغ (Karol Bagh) بروید.

در نقشه شهر دهلی می توانید حدود 9 منطقه و ناحیه را بشمارید که هر یک ویژگی ها، جاذبه های و مراکز اقامتی خود را دارند و مزیت های بی شماری را برای هر یک می توان نام برد. در ادامه شما را با هر یک از این 9 ناحیه دهلی آشنا می کنیم:

  • دهلی شرقی | East Delhi
  • دهلی جنوبی | South Delhi
  • دهلی غربی | West Delhi
  • دهلی جنوب غربی | South West Delhi
  • دهلی شمالی | North Delhi
  • شمال شرقی | North East
  • دهلی نو | New Delhi
  • دهلی شمال غربی | North West Delhi
  • دهلی مرکزی | Central Delhi

در هر یک از نواحی 9 گانه دهلی می توانید محله های معروف دهلی را پیدا کنید که برای تمام گردشگرانی که وارد دهلی می شوند، اهمیت دارند. مرکز هر یک از این مناطق را در توضیحات بیشتر نقشه شهر دهلی معرفی می کنیم.

دهلی شرقی | East Delhi

رودخانه یامونا (the river Yamuna) از میان دهلی می گذرد و نقشه شهر دهلی را به دو قسمت تقسیم می نماید. منطقه ای که در قسمت شرقی کرانه رود یامونا قرار گرفته را به دهلی شرقی می شناسند. به این منطقه از شهر، همچنین با نام منطقه آن طرف یامونا (the trans-Yamuna area) هم گفته می گردد. با گذشت زمان، دهلی شرقی پر از محله های مسکونی زیبا، مراکز لوکس و رستوران های شیک و مدرن شده و بسیار تمیز شده است. در این منطقه می توان برخی از مراکز تجاری مهم و اداری پایتخت را یافت که البته بسیار هم شلوغ شده است.

این منطقه خود به 4 محله اصلی تقسیم می گردد:

  • مایور ویهار (Mayur Vihar)
  • پریت ویهار (Preet Vihar)
  • شاهدارا (Shahdara)
  • پاتپارگنجی (Patparganj)

اگر در این منطقه هتل خود را رزرو کردید و عاشق خرید هستید، می بایست به محله پریت ویهار بروید. این محله پر از بوتیک ها، مغازه ها و فروشگاه هایی است که این محله را به مرکز فشن و مدهای عجیب و غریب تبدیل نموده است. همچنین این منطقه به خاطر رستوران ها و غذاخوری های معروفی که دارد، در میان گردشگران و جوانان دهلی معروف است. در نقشه شهر دهلی رستوران های مک دونالدز، پیتزا دومینو، نیرولاز (Nirulas)، ساگار راتنا (Sagar Ratna)، سالن غذاخوری سافرون (Saffron Court) و بیکانروالا (Bikanerwala) را در این ناحیه خواهید دید.

اگر به دنبال رزرو هتل در این ناحیه هستید، پیشنهاد می دهیم که به سراغ محله های لاکشمی ناگار (Laxmi Nagar)، شاکارپور (Shakarpur) و آناند ویهار (Anand Vihar) بروید.

از هتل های معروف این منطقه، هتل هالیدی این نیو دهلی مایور ویهار (4 ستاره)، کروان پلازا و فراستر سوئیتس است.

اگر به کافه رفتن علاقه دارید، کافه های مشهور و خوبی را در اینجا خواهید یافت. در واقع این محله را به پاتوق های کافه های قهوه اش می شناسند.

خط مترو آبی دهلی شرقی را به دهلی مرکزی و دهلی غربی و محله هایی مانند دوارکا و جاناکپوری متصل می نماید. خط صورتی مترو هم در مایور ویهار ایستگاه دارد.

دهلی جنوبی | South Delhi

یکی از بهترین بخش ها در نقشه شهر دهلی است که آب فراوان، برق و امکانات آسایشی عالی دارد. در شرق آن رودخانه یامونا و در غرب آن منطقه دهلی جنوب غربی قرار گرفته است. این منطقه را به عنوان یکی از باکلاس ترین محله های قدیمی دهلی می شناسند و جاذبه هایی مانند پورانا کیلا (قلعه سرخ)، قطب منار و آرامگاه همایون را در خود جای داده است. همچنین می توانید چاتارپور ماندیر، بنای لوتوس، باغ لودی و کالیندی کونج (Kalindi Kunj) را در این منطقه پیدا کنید.

به دلیل داشتن چنین جاذبه ها و شیک بودن محله، رستوران ها و هتل های بسیاری عالی و خوبی را در آن خواهید یافت. محله چاناکیاپوری (Chanakyapuri)، در جنوب دهلی نو پر از سفارتخانه های متعدد است.

محله های شناخته شده و بسیار پرطرفدار برای توریست های دهلی را که در این ناحیه از نقشه شهر دهلی قرار گرفته اند، در جدول زیر نام می بریم:

برخی از دانشگاه های دهلی مانند تکنولوژی مد ملی هند در این منطقه قرار گرفته اند.

دهلی غربی | West Delhi

این منطقه از نقشه شهر دهلی پر از مراکز اداری و سیاسی شهر است و یکی از مهم ترین نواحی دهلی است که برای رسیدگی به مدیریت شهری اهمیت دارد. منطقه دهلی غربی خود به 3 بخش پنجابی باغ (Punjabi Bagh)، راجوری گاردن (Rajouri Garden) و پاتل ناگار (Patel Nagar) تقسیم می گردد. هتل های خوبی را در این منطقه خواهید یافت. به طور مثال، هتل حیات رجنسی (the Hyatt Regency)، هتل آشوک (Ashok Hotel) و هتل تاج پالاس (Taj Palace Hotel) در این منطقه قرار گرفته اند.

  • این هتل ها به مراکز تجاری دهلی بسیار نزدیک هستند.

دهلی جنوب غربی | South West Delhi

دهلی جنوب غربی هم از دیگر مناطق مهم در نقشه شهر دهلی است که به محله و ناحیه های تقسیمات زیر مجموعه وازانت ویهار (Vasant Vihar)، تقسیمات زیر مجموعه کانتونمنت (Cantonment) و تقسیمات زیر مجموعه نجفگار (Najafgarh) محدود شده است. در مجموع در تمام این نواحی می توانید 88 روستا را پیدا کنید.

از مزیت های این منطقه قرار دریافت محله دوارکا در جنوب آن بوده و همچنین هر دو فرودگاه های دهلی یعنی فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی و فرودگاه دهلی در این منطقه قرار گرفته اند.

دهلی شمالی | North Delhi

در دهلی شمالی می توانید به جاذبه های دهلی مانند مسجد جامع، قلعه سرخ، ترمینال اتوبوس های ورودی، آزادپورماندی و دانشگاه دهلی دسترسی داشته باشید. این محله که یکی از قدیمی ترین محله ها در نقشه شهر دهلی است، به 3 بخش سادار بازار (Sadar Bazaar)، کوتوالی (Kotwali) و خطوط سیویل (Civil Lines) تقسیم می گردد. این منطقه را می توان به منطقه دانشگاهی نیز شناخت. چرا که حدود 9 دانشگاه را در آن می توان پیدا کرد.

جدای از دانشگاه ها، چندین مراکز درمانی و بیمارستان های دهلی را هم می توان در این منطقه یافت.

شمال شرقی | North East

منطقه شمال شرقی دهلی یکی از مناطق 9 گانه دهلی بوده که مساحتی در حدود 60 کیلومتر مربع را در بر می گیرد. 3 محله مهم آن به نام های سیلامپور (Seelampur)، سیما پوری (Seema Puri) و شاهدارا (Shahdara) هستند.

دهلی نو | New Delhi

در حقیقت دهلی نو را به عنوان پایتخت هند می شناسند. اگر دقیق به نقشه شهر دهلی نگاه کنید متوجه خواهید شد که مهم ترین مکان ها و سایت های تاریخی دهلی در دهلی نو قرار گرفته اند. به طور کلی شهر دهلی را می توان به دو ناحیه دهلی قدیم و دهلی نو تقسیم کرد. برخی از مهم ترین جاذبه های دهلی و محله های مهم دهلی را که در دهلی نو قرار دارند، معرفی می کنیم:

  • محله کونات پلیس | Connaught Place

این محله یکی از محله های تجاری دهلی است که در سال 1931 ساخته شده و محله ای بسیار شلوغ است. هر گردشگری که وارد دهلی می گردد، ابتدا به دیدن این محله می آید. ادارات مهم دولتی در این محله قرار دارند. مرکز خرید سی پی (C.P) که بسیار پرطرفدار است و البته بنای تاریخی جانتار مانتار در کونات پلیس قرار گرفته اند.

  • خیابان مجلس | Parliament Street

یکی از مهم ترین خیابان های دهلی که به نام سنساد مرگ (Sansad Marg) هم معروف است، خیابان مجلس بوده که ساختمان مشهور مجلس هند با باغ زیبای مغولی اش در آن قرار گرفته است. برای دیدن این ساختمان باید حتما از قبل اجازه ورود گرفته باشید. بنابراین پیشنهاد می دهیم که در تور هند با راهنما به سمت بازدید از ساختمان مجلس حرکت کنید.

  • چاناکیا پوری | Chanakya Puri

سومین محله در منطقه دهلی نو و در نقشه شهر دهلی بوده که در مرکز شهر دهلی قرار گرفته و محله ای بسیار نو و مدرن است. از جاذبه های مهم درون این منطقه می توان به بهیکاجی کاما پلیس (Bhikaji Kama Place)، آر.کی پورام (R.K Puram) و (Dhaula Kaun) هستند. از بهترین هتل های این منطقه می توان به سامرات هتل (Samrat Hotel)، تاج پالاس هتل (Taj Palace Hotel) و آشوک هتل (Hotel Ashok) نام برد.

دهلی شمال غربی | North West Delhi

منطقه دهلی شمال غربی یکی از نه ناحیه جداگانه و قابل توجه در نقشه شهر دهلی است که خود برای اداره راحت تر و بهتر، به 3 ناحیه ساراسواتی ویهار (Saraswati Vihar)، مودل تاون (Model Town) و نارلا (Narela) تقسیم شده است. این ناحیه 440 کیلومتری پر از مراکز خرید و محله های پیشرفته است که آن را به یکی از معروف ترین مکان ها برای زندگی و گشت و گذار در دهلی تبدیل نموده است.

دهلی مرکزی | Central Delhi

و اما یکی از زیبا ترین مناطق نقشه شهر دهلی منطقه مرکزی آن است که تاریخی تا دوران مغول دارد. این ناحیه پر از جاذبه های تاریخی و دیدنی مانند 25 کیلومتر مربع دهلیز و فضاهای سبز وسیع و باغ هاست. ناحیه لوتینز بونگالو (The Lutyens Bungalow Zone) در این منطقه را به عنوان ناحیه میراث فرهنگی می شناسند.

از مهم ترنی مناطق در ناحیه مرکزی دهلی می توان به چاندی چوک (Chandni Chowk)، کونات پلیس (Connought Place)، پراگاتی میدان (Pragati Maidan) و کارول باغ (Karol Bagh) اشاره نمود.

از جاذبه های چاندی چوک می توان به نزدیکی به قلعه سرخ، مسجد جامع و مسجد سانهری، مراکز خرید و بازارهای متعدد، بزرگترین مرکز نمایشگاهی دهلی، ایستگاه قطار نظام الدین در پراگاتی میدان و البته نزدیک به ایستگاه قطار دهلی نام برد. اگر قصد خرید جواهرات، زیورآلات، صنایع دستی هند، لباس و پارچه و هر آنچه که در بازار دهلی یافت می گردد، هستید، به این منطقه، مخصوصا محله کارول باغ بروید.

منبع: mapsofindia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 188

به "آشنایی با نقشه کامل شهر دهلی" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با نقشه کامل شهر دهلی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نقشه کامل شهر دهلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید