نحوه تکثیر ساکولنت به وسیله برگ و ساقه

به گزارش پسرک کامپیوتری، تکثیر ساکولنت به دو روش تکثیر به وسیله قلمه برگ و قلمه ساقه امکان پذیر است. بهترین و سریع ترین راه تکثیر ساکولنت به وسیله برگ است. قبل از کاشت، باید چند روز به قلمه استراحت بدهید. ضروری است، گلدان ساکلونت تکثیر شده را در محلی گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نحوه تکثیر ساکولنت به وسیله برگ و ساقه

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - ساکولنت از گروه گیاهان چند شکلی با رنگ های متنوعی است. گیاه ساکولنت به دلیل وجود تنوع در شکل، سادگی، راحتی در نگهداری و تکثیر هواداران زیادی دارد. بهترین زمان برای تکثیر ساکولنت، اواخر بهار و اوایل تابستان، همزمان با گرم شدن هواست. شما نیز اگر این گیاه را در منزل خود دارید و یا به پرورش این گیاه علاقه مندید، با ما همراه باشید تا با نحوه تکثیر ساکولنت ها به وسیله قلمه برگ و قلمه ساقه بهتر آشنا شوید.

نحوه تکثیر ساکولنت ها به وسیله برگ و ساقه

تکثیر ساکولنت ها به دو روش تکثیر به وسیله برگ و تکثیر به وسیله ساقه گیاه امکان پذیر است. بهترین و سریع ترین راه برای تکثیر ساکولنت تکثیر به وسیله برگ است. البته انواعی از ساکولنت وجود دارند که تنها به وسیله ساقه امکان ازدیاد گیاه وجود دارد. مراحل تکثیر ساکولنت به وسیله برگ و ساقه به توضیح زیر است:

روش اول) تکثیر ساکولنت به وسیله برگ

1. گیاه مادری سالم و دارای برگ های بدون آفت و بیماری را انتخاب کنید. گیاه را آبیاری کنید، سپس برای جدا کردن برگ ها دو روز صبر کنید. آبیاری گیاه باعث می گردد تا برگ ها در زمان جدا شدن آبدار باشند و شانس گیاه برای تکثیر بیشتر گردد.

2. بعد از دو روز، برگ های گیاه را به آرامی جدا کنید. برای جدا کردن برگ از گیاه مادری، توجه داشته باشید، که به برگ آسیبی نرسد و از پایین ترین قسمت اتصال جدا گردد.

3. برای جدا کردن برگ، می توانید با خم کردن آهسته برگ به سمت چپ و راست آن را جدا کنید. دقت کنید نباید برگ را بپیچانید. همچنین توجه داشته باشید، برگ های تازه جوانه زده یا برگ های پیر و پلاسیده برای این کار مناسب نیستند.

4. بعد از جدا سازی برگ ها، آن ها را در محیطی با دمای گرم و با نور کم (سایه) قرار دهید.

5. به برگ ها اجازه دهید که 24 ساعت در این مکان بمانند تا انتهای بریده شده برگ ها پینه ببندد. (پینه بستن یعنی این که قسمت بریده شده برگ خشک و ترمیم گردد.)

6. در بعضی از انواع ساکولنت، پینه بستن مدت زمان بیشتری طول می کشد. حتی ممکن است یک هفته طول بکشد تا انتهای برگ پینه ببندد. توجه داشته باشید، اگر انتهای برگ ها کاملا خشک نشده باشد و پینه نبنند، رطوبت محیط جذب می گردد و این امر باعث پوسیدگی گیاه خواهد شد.

7. بستر مناسب برای کاشت و تکثیر ساکولنت را فراهم کنید. بهترین بستر کاشت برای این گیاهان، مخلوطی از ماسه، کوکوپیت و پیت ماس است که می توانید به آن کمی خاک باغچه نیز اضافه کنید. با این کار بافت خاک سنگین تر می گردد و رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد.

8. بستر کاشت را با اسپری مرطوب کنید. برگ ها را رو به بالا و به همان شکلی که بر روی گیاه بود، مماس و به صورت افقی بر روی بستر کاشت قرار دهید (مطابق شکل زیر). دقت کنید، نیازی نیست برگ ها را در خاک فرو ببرید.

9. بعد از قرار دادن برگ ها روی خاک آن ها را با اسپری، آبیاری کنید و گلدان را در مکانی سایه و گرم قرار دهید. ضروری است سطح بستر کاشت در طول دوره تکثیر، همیشه مرطوب باشد.

10. روی گلدان را می توانید با نایلون روشن بپوشانید تا شرایط گلخانه ای برای گیاه ایجاد شده و رطوبت خاک خارج نگردد. برای ایجاد تهویه مناسب، چند سوراخ کوچک بر روی نایلون ایجاد کنید.

11. بعد از گذشت دو هفته تا یک ماه، برگ ریشه زنی می نماید. هنگامی که گیاه شما، دو تا سه سانتی متر رشد کرد، آن را می توانید به گلدان اصلی منقل کنید.

روش دوم) تکثیر ساکولنت به وسیله ساقه

1. در این روش 5 تا 10 سانتی متر انتهایی ساقه ای که دارای جوانه انتهایی است، را جدا کنید.

2. برای جدا کردن ساقه، از یک چاقو یا قیچی تیز و تمیز که قبلا ضدعفونی شده است، بهره ببرید.

3. بعد از جدا کردن ساقه، همانند تکثیر به وسیله قلمه برگ، به قلمه بریده شده یک تا دو روز فرصت دهید تا انتهای ساقه پینه ببندد.

4. بعد از پینه زدن انتهای ساقه، آن را به بستر کاشت مناسب منتقل کنید و همانند مراحل قبل، تکثیر ساکولنت را ادامه دهید.

5. دقت کنید، ساقه های قلمه در حالتی می توانند خوب کشت شوند که برگ های آن بر روی خاک قرار بگیرند و تماسی با خاک نداشته باشند. این برگ ها مستعد دریافت قارچ هستند، بنابراین اگر یکی از برگ ها را جدا کردید حتما به نحوی ساقه را وارد خاک کنید که روی این قسمت نیز پوشیده گردد.

برگرفته از: بوستان، لنداسکیپرز

منبع: setare.com
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1384

به "نحوه تکثیر ساکولنت به وسیله برگ و ساقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تکثیر ساکولنت به وسیله برگ و ساقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید