محققان ایرانی فناوری برای شناسایی سرطان پوست ابداع کردند

به گزارش پسرک کامپیوتری، به گزارش خبرنگاران به نقل از ساینس دیلی، گروهی از دانشمندان به رهبری نگار متوسلیان و با همکاری امیر میربیک سبزواری، دستگاهی ابداع نموده اند که قابلیت شناسایی سرطان پوست را دارد.

محققان ایرانی فناوری برای شناسایی سرطان پوست ابداع کردند

گاهی اوقات بهترین متخصصان پوست نمی توانند فقط با معاینه چشمی سرطان را تشخیص دهند. تشخیص این بیماری به عینک های بزرگنمایی احتیاج دارد که لک و پیس های مشکوک را آنالیز کند و باید با چاقوی جراحی بافت را برای نمونه برداری جدا کند.

اما اکنون محققان موسسه فناوری استیونز به رهبری این دانشمندان ایرانی از اشعه هایی با طول موج کوتاه که در موبایل و اسکنرهای امنیتی فرودگاه وجود دارد، روشی ابداع نموده اند که لک و پیس های مشکوک را ردیابی و تعیین می نماید آنها سرطانی یا خوش خیم هستند. این فناوری را می توان در دستگاه های کوچکی تعبیه کرد تا به سرعت و بدون احتیاج به نمونه برداری سرطان پوست را شناسایی کند.

تحقیقات نگار توسلیان مدیر آزمایشگاه بیو الکترومگنتیک استیونز و امیر میربیک سبزواری (دانشجوی فوق دکترا)، نه تنها تا 50 درصد از تعداد بیوپسی های غیر ملزوم می کاهد، بلکه قابلیت ایجاد اختلال در بازار ابزارهای تشخیص پزشکی آمریکا با ارزش 5.3 میلیارد دلار را دارد.

میربیک سبزواری در این باره می گوید: این فناوری قابلیت ایجاد تغییرات بزرگی دارد. تاکنون هیچ فناوری چنین قابلیتی هایی نداشته است.

فناوری این تیم از اشعه هایی با موج میلی متری استفاده می نماید. این اشعه ها در حقیقت همان پرتوهای موج کوتاهی هستند که در موبایل و اسکنرهای امنیتی فرودگاه استفاده می شوند. پرتوهای موج میلی متری در مواد خاصی نفوذ می نمایند و در برخورد با بقیه مواد منعکس می شوند. به این ترتیب نیروهای امنیت فرودگاه هنگام گذر فرد از اسکنر متوجه می شوند او کلیدهای خود را در جیبش گذاشته است.

همانطور که فلز انرژی بیشتری نسبت به بدن انسان منعکس می نماید ، تومورهای سرطانی انرژی کالیبره شده تری نسبت به پوست سالم منعکس می نمایند و با جستجوی کانون های انعکاس ، می توان بافت بیمار را شناسایی کرد.

جراحانHackensackUMC آمریکا در آنالیز های اخیر خود، نمونه هایی از بافت پوست بیماران را جمع آوری کردند. توسلیان و میربیک نیز آنتنی ابداع کردند که قابلیت ارائه تصاویری واضح از بافت های نمونه برداری شده را دارد و می تواند تومورهای کوچک را با دقت در آنالیز های آزمایشگاهی تعیین کند. سلول های سرطانی در این آزمایش، انرژی را 40 درصد بیشتر از بافت سالم منعکس کردند و نشان دادند که انعکاس پرتوهای موج کوتاه می تواند یک نشانگر قابل اطمینان برای بافت سرطانی باشد.

متوسلیان در این باره می گوید: ما نشان دادیم این فناوری را می توان برای شناسایی سریع سرطان پوست به کار برد. این گامی مهم به سمت هدف نهایی و توسعه یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که استفاده از آن روی پوست ایمن تر است و می تواند به طور آنی نوع سرطان پوست را شناسایی کند. هزینه تهیه این ابزار احتمالا کمتر از 1000 دلار خواهد بود. این فناوری تقریبا مشابه ابزارهای بزرگنمایی است که متخصصان پوست از آن استفاده می نمایند و نسبت به ابزار تصویربرداری مبتنی بر لیزر که کندتر و سنگین تر هستند و دقت کمتری دارند، ارزان تر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 311

به "محققان ایرانی فناوری برای شناسایی سرطان پوست ابداع کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان ایرانی فناوری برای شناسایی سرطان پوست ابداع کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید