زاینده رود کشاورزی اصفهان را زنده می کند

به گزارش پسرک کامپیوتری، عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار:در نشست شورای سازگاری با کم آبی که در تهران برگزار گشت، با پیگیری های استاندار اصفهان و تلاش صنف کشاورزی رهاسازی آب برای کشت تابستانه کشاورزان به تصویب رسید.

زاینده رود کشاورزی اصفهان را زنده می کند

در این نشست مقرر شد با مسئولیت استان اصفهان، تمهیدات لازم برای مصرف بهینه و همچنین با رعایت خط قرمز حجم آب و نگه داشت کشت پاییزه، برنامه ریزی لازم انجام شود. دو سالی می شود که تابستان های اصفهان طعم خنکای زاینده رود را نچشیده است. اصفهانی که زنده به زنده رودش است و هربار خبر آمدنش می آید در شهر ولوله می شود. سلفی ها با رود و پل هایش دست به دست در فضای مجازی می چرخد و می شود یادگاری لحظه ای با زنده رود.

رودی که شریانش مدام زده می شود و هر بار که جان می گیرد با خود شادی و نشاط می آورد. این روزها آسمان اصفهان غبارآلود از ریزگردهاست و خبر جاری شدن زاینده رود در تابستان مرهمی بر نفس تنگی اصفهانی ها شده است. این دامان رودی است که اگر در مواقعی از سال کم آب می شده، اما فصلی نبوده و تالاب گاوخونی اش همواره سیراب بوده است. حالا چند سالی است که غمِ بود و نبود زنده رود بر سینه اصفهانی ها سنگینی می کند. هربار هم که رود جان می گیرد، نمی تواند به تالاب گاوخونی برسد و تالاب می ماند و ریزگردهایی بر بستری خشک که با هر وزشی شهر را غبارآلود می کند.

  • صرفه جویی و مصرف بهینه آب در اولویت

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اصفهان به خبرنگاران می گوید: با توجه به بارش های مطلوب بهاره، ذخیره سد زاینده رود به 793 میلیون متر مکعب معادل 60 درصد حجم کلی مخزن رسیده است. حسن ساسانی می افزاید: ورودی فعلی سد زاینده رود 102 و خروجی آن 25 متر مکعب بر ثانیه است.

وی با اشاره به تخصیص آب به کشت تابستانه کشاورزان اصفهان در جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در وزارت نیرو ادامه می دهد: پیرو نامه استاندار اصفهان و وزیر نیرو مبنی بر ضرورت تشکیل فوری شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود برای تصمیم گیری در خصوص تامین آب کشت تابستانه کشاورزان اصفهان، این شورا در دوم تیرماه با حضور همه اعضا در وزارت نیرو تشکیل شد.

ساسانی اضافه می کند: در این جلسه مقرر شد که توزیع آب با در نظر دریافت میزان و حجم آب کافی برای شرب، محیط زیست، صنعت و به ویژه کشت پاییزه کشاورزان در سال آبی امسال صورت بگیرد. معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اصفهان اظهار می کند: هدف اصلی از تامین و توزیع این آب، آبیاری باغ ها و درختان استان است و از سوی دیگر تا حدودی چاه ها آبگیری می شود و کشاورزان علاوه بر کشت پاییزه، کشت تابستانه را هم خواهند داشت.

وی با اشاره به این که در جلسه مذکور توضیحی درباره تالاب گاوخونی داده نشده، اضافه می کند: با توجه به مقدورات، حقابه زیست محیطی که شامل رودخانه، فضای سبز حوضه آبریز، تامین آبخوان ها و آب های زیرزمینی و همچنین تالاب است، آبی برای تخصیص درنظر گرفته شده است. این حقابهسال گذشته در حد مقدورات تامین شد و در سال آبی آینده نیز تامین خواهد شد. ساسانی با تاکید بر مصرف بهینه و صرفه جویی در تمام بخش های مصرفی آب تصریح می کند: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در همه بخش ها اعم از شرب، صنعت و کشاورزی ضروری است.

  • اعلام زمان دقیق رهاسازی آب کشت تابستانه

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اعلام تخصیص آب کشت تابستانه برای حوضه آبریز زاینده رود به خبرنگاران می گوید: در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود، آب برای کشت تابستانه تخصیص یافت. اسفندیار امینی با بیان این که بارش ها در بهار امسال در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است، ادامه می دهد: در جلسه شورای هماهنگی حوضه زاینده رود و بر اساس درخواست صنف کشاورزی حقابه کشت تابستانه محقق شد. با توجه به این که حداقل 450 میلیون متر مکعب آب باید در خاتمه دوره برای کشت پاییزه در مخزنسد باقی بماند، حدود 350 میلیون متر مکعب برای کشت صیفی و همچنین باغ های غرب و شرق رهاسازی می شود. وی می افزاید: زمان دقیق رهاسازی آب مورد نیاز کشت تابستانه پس از بازدید از مناطق و شتاب بخشی به طرح ساماندهی بستر و حریم رودخانه و با تشکیل جلسه کمیته 15 نفره صنف کشاورزی حوضه زاینده رود، مسئولان شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اعلام خواهد شد.

  • توهم ترسالی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان این که فلات مرکزی ایران همواره درگیر خشکسالی بوده اظهار می کند: بارندگی های مطلوب امسال به منزله ترسالی نیست؛ تمام شهرهای اطراف حوضه زاینده رود باید در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی بهینه سازی در مصرف آب و صرفه جویی را در اولویت قرار دهند.

امینی با اشاره به این که می توان برای مصرف صنایع، آب را با پساب جایگزین کرد و با ساماندهی چاه های غیرمجاز، آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کرد، ابراز می کند: با وجود بارندگی های مطلوب بهار امسال حقابه محیط زیست تالاب گاوخونی محقق نشد. بخشی از تالاب که در تلفیق با کشاورزی است مرطوب است و حقابه محیط زیست تالاب گاوخونی در اثر خطاهای مدیریتی به محل های دیگر تخصیص داده شده است.

وی اضافه می کند: صرفه جویی در بخش کشاورزی از طریق کانال کشی های سیمانی و آبیاری نوین موجب کاهش حجم تبخیر آب می شود و مقدار محصول برداشتی هم افزایش پیدا کرده است. دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به اهمیت کشت تابستانه برای کشاورزان تصریح می کند: کشاورزی همانند غذایی است که آدمی می خورد. چنانچه در یک ماه یک نوع غذا خورده شود بیمار می شود. اگر هر سال در زمین کشاورزی گندم کاشته شود موجب افزایش آفات و علف های هرز خواهد شد و متاسفانه این اتفاق هم افتاده است. امینی ادامه می دهد: ما ناگزیر به کشت بهاره و زمستانه و کشت های سرمادوست و گرمادوست هستیم تا زمین، محصول دهی مطلوبی داشته باشد. از سوی دیگر غله سودآوری برای کشاورز ندارد. در این سال ها بسیاری از اراضی کشاورزی در جهت توسعه باغ ها و اشجار پیش رفته است که اگر در تابستان آب به این زمین ها نرسد، دچار خشکی می شوند.

  • اجرای مصوبات شورای عالی آب

عضو فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی می گوید: زاینده رود منتظر اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب است و چشمش به تدبیر مسئولان ملی خشک شده است. این روزها اگرچه جریان دارد ولی به رغم نزولات آسمانی و متعاقبا افزایش ذخیره سدهای همه کشور، همچنان دچار مشکل است. در حالی که سالانه بیش از 600 میلیون متر مکعب آب، پیش از ورود به اصفهان تلف می شود.

ناهید تاج الدین تصریح می کند: حجم آب رهاسازی شده برای کنترل سیل های اخیر ده ها برابر آب مورد نیاز برای جاری شدن زاینده رود بود. تالاب گاوخونی نیز برای حفظ کارکرد طبیعی خود نیاز به 300 میلیون متر مکعب آب دارد ولی امروز تنها 10 میلیون متر مکعب آب به آن رسیده و عملا 5 درصد آن آبگیری شده و اگر همینطور پیش برود، متاسفانه شاهد انتشار گازهای سمی و ریزگردهای خطرناک از این تالاب به 14 استان کشور خواهیم بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 171

به "زاینده رود کشاورزی اصفهان را زنده می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاینده رود کشاورزی اصفهان را زنده می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید