جای خالی لغو ویزای ایران و روسیه

به گزارش پسرک کامپیوتری، هشت ماه از امضای برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی می گذرد، اما هنوز این برنامه به مرحله اجرا نرسیده و ویزایی بین دو کشور لغو نشده، این درحالی است که این برنامه اجرایی، کمتر از دو سال دیگر اعتبار دارد.

جای خالی لغو ویزای ایران و روسیه

به گزارش خبرنگاران، بخش گردشگری ایران و روسیه در خردادماه سال 1400 (ژوئن 2021) برنامه اجرایی اقدام مشترک برای لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور را امضا کردند و طبق اظهارات مقامات گردشگری ایران قرار بود پس از اعلام وصول یادداشت تفاهم وزارت امور خارجه دو کشور، این برنامه به اجرا گذاشته گردد و ویزای ایران و روسیه برای شهروندان دو کشور، در صورتی که با تورهایی از 5 تا 50 نفر به وسیله آژانس های مسافرتی سفر نمایند، لغو گردد.

با این وجود، پیگیری های خبرنگاران حاکی از این است که با گذشت حدود هشت ماه از امضای آن برنامه، هنوز یادداشت تفاهمی بین وزارت امور خارجه دو کشور مبادله نشده و اجرای لغو ویزا گروهی به نوعی معطل روسیه مانده است.

لیلا اژدری ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی ـ پیش تر گفته بود: برای اجرایی شدن لغو ویزا سفرهای گروهی، به لحاظ قانونی و دیپلماتیک ضروری است بین وزارت امور خارجه دو کشور یادداشت دیگری مبادله گردد که یک ماه پس از اعلام وصول آن، ویزا برای سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسی لغو خواهد شد.

لغو ویزا سفرهای گروهی بین ایران و روسیه، درحالی معطل مانده که طبق گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی در ایران، اجرای این برنامه از 2021 تا دسامبر 2023 اعتبار دارد که البته زمان آن قابل تمدید به دوره های مشابه است، اما از آن جا که امضای برنامه اجرایی، چهار سال پس از امضای موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه در زمینه لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور، به نتیجه رسید، معلوم نیست پس از خاتمه اعتبار برنامه اجرایی لغو ویزا سفرهای گروهی، دو کشور همچنان اراده و تمایلی برای اجرای دوباره چنین برنامه ای داشته باشند، به ویژه آن که لغو ویزا سفرهای گروهی بین ایران و روسیه، موضوعی است که بیشتر از سوی بخش خصوصی گردشگری روسیه پیگیری می گردد.

ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال 2018 لغو گردد؛ یک سال قبل از آن، یعنی هشتم فرودین سال 1396 برابر با 28 مارچ 2017 موافقت نامه ای بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه درباره لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور به وسیله وزرای امور خارجه امضا شد که در همان موافقت نامه اشاره شده برای اجرایی شدن، باید یک برنامه اجرایی نوشته گردد. قرار بود این برنامه یک ماه بعد نوشته گردد که انجام هم شد، اما چون موضوع پیچیده بود و دو طرف سخت گیر بودند، این برنامه رفت و برگشت زیادی داشت. دفتر توسعه گردشگری خارجی ایران سال 2018 این برنامه را آماده نموده بود، اما روی بعضی کلمات، مفاهیم و فرایندها شک، شبهه و اعتراض وجود داشت.

در نهایت، این برنامه مهرماه سال 1399 (2020) آماده شد. قرار بود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای امضاء آن به روسیه سفر کند که ویروس کرونا شایع شد و بعد هم مرزها بسته شد و دولت روسیه هم امضای این برنامه را به تعویق انداخت تا این که در خردادماه 1400 خاتمه وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در سفری به مسکو رفت و برنامه اجرایی اقدام مشترک لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسیه خاتمه امضا شد، اما پس از آن، درحالی که با توجه به اعتبار کوتاه مدت این برنامه اجرایی انتظار می رفت دو طرف سریع تر یادداشت تفاهم نامه را امضا نمایند و کمیته های فنی را برای معین شدن ساز و کار سفرِ بدون ویزا به دو کشور تشکیل دهند، اما هنوز گامی برداشته نشده است. هرچند گمان بر این بود که در سفر رییس جمهور به مسکو که بیشتر با هدف ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه ای انجام شد، پرونده لغو ویزا سفرهای گروهی بین دو کشور که شش سال است باز مانده، به نتیجه ای برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1902

به "جای خالی لغو ویزای ایران و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی لغو ویزای ایران و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید