آنالیز اثر مکمل ها و ورزش هوازی بر کیفیت اسپرم توسط محققان رویان

به گزارش پسرک کامپیوتری، پژوهشگران رویان در آنالیز های خود اثر تمرینات ورزشی یا مکمل های حاوی آمینواسیدهای شاخه دار بر بافت بیضه و شاخص های اسپرمی را مورد مطالعه قرار دادند.

آنالیز اثر مکمل ها و ورزش هوازی بر کیفیت اسپرم توسط محققان رویان

به گزارش ایسنا، افرادی که به طور منظم ورزش می نمایند، از مکمل های غذایی به منظور بهبود نتایج تمرینات روزمره و افزایش توده بدنی خود استفاده می نمایند.

آمینواسیدهای شاخه دار (BCAAs) از جمله مکمل های پرمصرفی هستند که اثرات مفیدی در انسان و مدل های جوندگان نشان داده اند.

به منظور آنالیز اثر تمرینات ورزشی یا مکمل های حاوی آمینواسیدهای شاخه دار بر بافت بیضه و شاخص های اسپرمی، دکتر بهادرانی، دکتر تولایی، دکتر نصر اصفهانی و همکاران شان در پژوهشگاه رویان، تعدادی موش نر را به شش گروه تقسیم کردند؛ گروه کنترل، گروهی که فعالیت های هوازی انجام می دادند (ورزش)، گروهی که 20 میلی گرم مکمل دریافت می کردند، گروهی که 60 میلی گرم مکمل دریافت می کردند، گروهی که در کنار فعالیت های هوازی 20 میلی گرم مکمل نیز دریافت می کردند و گروهی که در کنار فعالیت های هوازی 60 میلی گرم مکمل نیز دریافت می کردند. پس از هشت هفته از اعمال این شرایط، بیضه و اپی دیدیم موش ها برداشته و آنالیز شد و عملکرد اسپرم و میزان تستوسترون خون ارزیابی شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Andrologia به چاپ رسیده است، نشان داد فعالیت ورزشی به تنهایی یا همراه با مکمل آمینو اسیدی به صورت چشمگیری میزان تستوسترون خون و تحرک اسپرم را افزایش داد. میزانپراکسیداسیون لیپیدی اسپرم در گروه ورزش، به مقدار زیادی کاهش پیدا کرد و شدت پراکسیداسیون لیپیدی در این گروه افزایش چشمگیری داشت.

نتایج این پژوهش نشان می دهد بر خلاف ورزش شدید، ورزش استقامتی همراه با مصرف متعادل و نه دوز بالای مکمل های حاوی آمینواسیدهای شاخه دار، می تواند موجب بعضی اثرات مساعد بر عملکرد اسپرم و فراوری تستوسترون گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 96

به "آنالیز اثر مکمل ها و ورزش هوازی بر کیفیت اسپرم توسط محققان رویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اثر مکمل ها و ورزش هوازی بر کیفیت اسپرم توسط محققان رویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید