وزیر ارتباطات به قانون عمل نمی کند، افزایش VPN ها خواسته نظام نیست

به گزارش پسرک کامپیوتری، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: ما شاهد مقاومت هایی در اجرای قوانین و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اجرای شبکه ملی اطلاعات از ناحیه بعضی مسؤولان و شخص وزیر ارتباطات هستیم.

وزیر ارتباطات به قانون عمل نمی کند، افزایش VPN ها خواسته نظام نیست

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، جواد جاویجهان در برنامه تلویزیونی جهان آرا در رابطه با بحث سلطه غرب بر فضای مجازی گفت: در این خصوص قوانین و مصوباتی وجود دارد که صندلی قانونی دارند. ما کارگروه محتوای مصادیق مجرمانه را داریم، مصوبات شورای عالی فضای مجازی را هم داریم که متأسفانه بسیاری از این مصوبات اجرا نشده و در برابر بخشی از این قوانین سکوت نموده ایم و معین تکلیف نشده اند.

وی ادامه داد: به عقید ما اگر همین مقررات موجود با همه نواقص اجرا گردد، با این شرایط روبرو نخواهیم بود. ما شاهد مقاومت هایی در اجرای قوانین از ناحیه بعضی مسؤولان هستیم که اغلب این مسؤولان در بستر فناوری اطلاعات کشور هستند.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص اینکه آیا رسماً می گوئید وزیر ارتباطات به قانون عمل نمی کند، پاسخ داد: بله؛ در بعضی مواقع دستگاه قضا باید جلوی این اتفاقات را بگیرد، البته در بعضی اقدامات موانعی ایجاد می گردد که این موانع مانع اجرای قوانین می شوند و وقتی بنا داریم که قانون اجرا گردد هجمه شدیدی رخ می دهد با این عنوان که آزادی مردم و دسترسی به فناوری اطلاعات چه می گردد و در نتیجه خلط مبحث هایی رخ می دهد.

جاویجهان گفت: باید ابتدا ببینیم چرا ظرفیت های اجتماعی برای اجرای این قوانین وجود ندارد، چرا نسبت به اینکه اگر بخشی از قوانین اجرا گردد و مقاومت های اجتماعی شکل بگیرد، ترس و نگرانی وجود دارد؟

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: بخش عمده ای از کاربران فضای مجازی، جوانان سنین 17 تا 25 سال هستند که البته در خصوص دسترسی داشتن به این فضا و قانون حمایت از بچه ها بحث هایی مطرح است که باید به آن هم پایبند باشیم، اما آنچه مسلم بوده این است بخش عمده کاربران این قشر هستند که تغذیه فکری شان از این فضاست، بنابراین اجازه ترویج مبانی انقلابی در چنین فضایی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات اجرا گردد، به معنی قطعی اینترنت و قطعی ارتباط با جهان نیست. ما با ندادن اطلاعات درست، در واقع مخاطب را نسبت به واقعیات سانسور نموده ایم، در حالی که در شبکه های تلگرام، اینستاگرام و توئیتر خسارات زیادی به کشور وارد می گردد که ضرر های مالی در فضای مالی دیجیتال که با استعمار روبه روست، شرایط را به گونه ای نموده که همانند فعالیت مالی قبل از انقلاب است چراکه فضا و سلطه آمریکایی است و اجازه رشد را نمی دهد.

جاویجهان گفت: انحصار تبلیغاتی در فضای مجازی وجود دارد و تا زمانی که آن را نشکنیم، حرف انقلابی مان در کشور هم غریب می ماند. ما از ابتدا گفته ایم باید پلت فرمی باشد که با قانون خودمان با جهان حرف بزنیم و کسب و کار کنیم، نه اینکه دیگری در خارج از کشور برای ما قانون معین کند.

وی خطاب به مسؤولان گفت: مسؤولان با شبکه بی بی سی مصاحبه نمی نمایند، اما از گستره شبکه اجتماعی غربی استفاده و تصور می نمایند که انقلاب را تبلیغ می نمایند و به آن هم افتخار می نمایند.

وی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که مردم از شبکه اینترنت داخلی با سرعت بالا، کیفیت مناسب، هزینه ارزان و با ارتباط با فضای بین المللی بهره مند شوند. این کار را نمی کنیم و می گذاریم منافع کشورمان دراختیار پلتفرم های خارجی قرار گیرد.

جاویجهان در پاسخ به اینکه چرا کسی به قانون عمل نمی کند، گفت: به نظر می رسد هر کسی که توانایی انجام کاری را ندارد باید به کنار برود. دستگاه قضا مستقیماً نمی تواند پرونده تشکیل دهد، اما طرح و برنامه ای آماده و ارائه نموده ایم، البته با مقاومت هایی از سوی بخش های دولتی روبه رو شده ایم، چرا که اجرای بعضی قوانین، مقدماتی می طلبد.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: سال های سال است قول هایی داده شده که نرم افزار داخلی قوی برای جایگزینی پلت فرم ها اجرا گردد و این به عنوان الزامات سند تبیین شبکه ملی اطلاعات آمده، اما باید زیرساخت هایش فراهم می شده که نشده است. نتیجه آن این می گردد که اگر بدون مقدمات اجرا کنیم، کسب و کار و ارتباط مردم صدمه می بیند.

جاویجهان گفت: به طور فرض تصور کنیم دستگاه قضا برود و بگوید نرم افزار خارجی قطع گردد و مردم خودشان مشکل شان را حل نمایند. مگر در اجرای برنامه تلگرام، هدف، افزایش فیلترشکن ها بود؟! آیا خواسته نظام این است؟! در همان شرایط می بینیم VPN ها مدیریت نمی شوند و شبکه های داخلی در تأمین حداقل ترافیکی و ذخیره سازی مورجهانز عاجزند و حجم بالایی از کاربران با تأخیر روبرو می شوند، بنابراین اگر دستگاه قضا بدون مقدمه وارد گردد، تحریکات داخلی و خارجی هم پیش می آید، والا دستمان از نظر قانونی باز است، اما مسئله ای را حل نخواهد کرد.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: عقیده ما این است که اگر مردم به این بصیرت برسند که تا کی باید ابزار های خارجی که به نوعی سلاحند و ضرر بسیار مالی - اجتماعی وارد نموده اند را کنار بگذارند، انقلابی در فضای مجازی رخ خواهد داد. به نظر می رسد این نگاه باید یک مطالبه گردد و مردم همت نمایند.

جاویجهان اضافه کرد: یک مسیری را رفته ایم که آثار مخربی داشته، یا باید صبر کنیم که شرایط در شبکه ملی فراهم گردد و پس از آن به قصه نرم افزار خارجی سرانجام دهیم، یا بگوییم ضرر ها کافی است و با همان نواقص بسازیم.

وی گفت: در حال حاضر استقلال مان در فضای مجازی مخدوش است و اثر آن بر روح و روان مردم به مراتب از فضای فیزیکی بیشتر است. مردم و مسؤولان باید تصمیم جدی بگیرند و ما نیز اعلام آمادگی نموده ایم تا سیطره غرب و آمریکا را از فضای مجازی برچینیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 640

به "وزیر ارتباطات به قانون عمل نمی کند، افزایش VPN ها خواسته نظام نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر ارتباطات به قانون عمل نمی کند، افزایش VPN ها خواسته نظام نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید