ماکرون: پشیمان نیستم گفتم ناتو دچار مرگ مغزی شده

به گزارش پسرک کامپیوتری، رئیس جمهور فرانسه اظهاراتش را مبنی بر اینکه ناتو دچار مرگ مغزی شده یک بیدارباش مفید برای اعضای ائتلاف ناتو خواند و تاکید نمود به خاطر گفتن این حرف غذرخواهی نخواهد کرد.

ماکرون: پشیمان نیستم گفتم ناتو دچار مرگ مغزی شده

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات صریح امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در آستانه نشست 4 دسامبر (13 آذرماه) در انگلیس واکنش های شدیدی را از سوی همتایان اروپاییش به همراه داشته که معتقدند اروپا همچنان باید برای دفاع از خود شدیدا به ائتلاف نظامی ناتو تکیه کند.

اما رئیس جمهور فرانسه که در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو قرار داشت به خاطر اظهاراتش مبنی بر اینکه متحدان ناتو به جای تمرکز بر مسائل مربوط به بودجه باید به مسائل ژئوپلتیکی در حال رشد تمرکز نمایند، عذرخواهی نکرد.

ماکرون در کنفرانس خبری مشترکی با استولتنبرگ گفت: سوالاتی که من پرسیده ام سوالات صریح و شفافی هستند که هنوز به آنها پاسخی داده نشده است.

وی اضافه کرد: صلح در اروپا، شرایط پس از انقضای پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد، روابط با روسیه، مسئله ترکیه و اینکه دشمن کیست؟ سوالاتی هستند که هنوز به آنها پاسخی داده نشده است. پس در نتیجه اجازه دهید در حال حاضر درباره مسائل تشریک هزینه ها و تشریک فشار اقتصادی صحبت نکنیم.

ماکرون در ادامه گفت: شاید ما به یک بیدارباش احتیاج داشتیم. من بسیار خوشحالم که این زنگ هشدار به صدا درآمد و بسیار خوشحالم که در حال حاضر همگان متوجه شدند که ما باید بر اهداف استراتژیک مان متمرکز شویم. در نتیجه قطعا به خاطر این ابهام زدایی که انجام داده ام عذرخواهی نخواهم کرد.

استولتنبرگ نیز به نوبه خود گفت: در این دوران بی ثبات و متغیر وجود نهادهای چند جانبه قدرتمند همچون ناتو بسیار حیاتی و ضروری هستند.

وی اضافه کرد: بر هیچ کس پنهان نیست که اختلاف نظرهایی میان متحدان وجود دارد اما قدرت ناتو این است که ما در گذشته نیز چنین اختلافاتی داشته ایم و هر بار توانسته ایم بر آنها غلبه کنیم.

ماکرون گفت: در حال حاضر مساله اصلی برای ناتو این است که باید تصمیم بگیرد که چه کسی دشمن مشترک آن است، با توجه به این حقیقت که جماهیر شوروی خیلی وقت است که فرو پاشیده است.

رئیس جمهور فرانسه پرسید: دشمن مشترک ما کیست؟ این سوال باید پاسخ داده گردد.

وی اضافه کرد: آیا دشمن امروز ما همانطور که گاهی می شنوم روسیه است؟ چین است؟ آیا هدف ناتو تایید این دو کشور به عنوان دشمن است؟ من که اینطور فکر نمی کنم. به نظر می رسد که دشمن مشترک ائتلاف ناتو، تروریسم است که به کشورهای همه ما لطمه وارد نموده است.

ماکرون در اظهاراتی صریح خطاب به کشورهای اروپایی که به خاطر عدم ارائه بودجه کافی در حوزه امنیت مورد انتقاد قرار گرفته اند، گفت: اعلام کردن صرف تعهد یک فرد به امنیت جمعی به تنهایی کافی نیست. این تعهد باید در عمل نشان داده گردد. یک اتحاد واقعی به معنای اقدامات و تصمیمات است، نه تنها حرف ها.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 511

به "ماکرون: پشیمان نیستم گفتم ناتو دچار مرگ مغزی شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرون: پشیمان نیستم گفتم ناتو دچار مرگ مغزی شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید