طبیبان گریزپا در دام مالیات چی ها

به گزارش پسرک کامپیوتری، ظرفیت مالیاتی پزشکان چیزی بالغ بر 6هزارمیلیارد تومان عنوان شده است. این در حالی است که این قشر فرهیخته مبلغی بسیار ناچیزتر از این را در کارنامه های مالیاتی خود دارند.

طبیبان گریزپا در دام مالیات چی ها

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،ظرفیت مالیاتی پزشکان چیزی بالغ بر 6هزارمیلیارد تومان عنوان شده است. این در حالی است که این قشر فرهیخته مبلغی بسیار ناچیزتر از این راه در کارنامه های مالیاتی خود دارند. حال با وجود اینکه آخرین مهلت ثبت نام پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی آخر شهریور عنوان شده، آقای رستم پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی کشور، به صبح نو گفت تنها 21درصد از این پزشکان از قانون تمکین نموده اند.

موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان موضوع تازه ای نیست و بیشتر از یک سال است که نقل هر محفلی شده است. این موضوع بعد از دستور سازمان امور مالیاتی مبنی بر نصب دستگاه های کارتخوان متصل به سامان امور مالیاتی مختص به پزشکان داغ تر شده و به تنش بین جامعه پزشکی و سازمان امور مالیاتی کشور دامن زده است. پزشکان بر این باورند که این موضوع بخشی از هجمه علیه این قشر است و کارشناسان مالیاتی نیز اعتقاد دارند پزشکان جدا از تحصیلات یا نقش اجتماعی شان، باید به طور شفاف درآمد خود را اظهار و مالیات آن را نمایند.

با اجباری شدن نصب کارتخوان در مطب پزشکان، سامانه ای با عنوان سامانه فروشگاهی پزشکان راه اندازی شده که به نوعی خاتمهه فروشگاهی است و همه پزشکان به راه اندازی آن در مطب خود ملزم هستند. در همین زمینه و پس از معین مهلت سازمان امور مالیاتی برای نصب خاتمهه فروشگاهی که تا 23مرداد در نظر گرفته شده بود، شاهد موج انتقادها و مقاومت های صاحبان حِرَف پزشکی بودیم؛ تا جایی که رییس سازمان نظام پزشکی در قالب نامه ای رسمی اعلام نمود پزشکان نحوه کار با دستگاه کارتخوان را بلد نیستند و تا زمان آموزش باید الزام به نصب به تعویق بیفتد؛ ادعایی واهی که کاربران شبکه های اجتماعی از آن به شدت انتقاد کردند.

سازمان نظام پزشکی اعلام نموده ظرفیت مالیاتی پزشکان کشور نزدیک هزارمیلیارد تومان است. اگر به این آمار استناد کنیم، حدود 130هزار پزشک در کشور داریم؛ یعنی مالیات سالانه هر پزشک حدود 2.5میلیون تومان می گردد که منطقی نیست. طبق مطالعات مرکز پژوهش ها، رقم ظرفیت مالیاتی جامعه پزشکان چیزی حدود 6هزار و 800میلیارد تومان اعلام شده؛ اما چون کنار این ارقام هیچ گونه شفافیتی انجام نشده است، همه این ارقام تقریبی محسوب می گردد. جالب است بدانید حتی اگر تصور کنیم آن ظرفیت اعلام شده هزارمیلیاردی صحیح باشد، بیشترین مالیاتی که تاکنون این قشر پرداخته اند، 150میلیارد تومان است. این، یعنی 850میلیارد تومان شکاف مالیاتی در این بین وجود دارد.

بنابر آخرین اعلام کمیسیون مالی مجلس، در تهران از 20هزار پرونده پزشکی قانونی که برای رسیدگی به امور مالیاتی تشکیل شده بود، حدود 11هزار پرونده خوداظهاری نموده اند که درآمد ماهانه هر پزشک به طورمیانگین پنج میلیون و 700هزار تومان اعلام شده است. سازمان امور مالیاتی با اندک اطلاعاتی که از مرکز جامع آمار دریافت کرد، با آنالیز های فراوان، میانگین درآمد هر پزشک را از پنج میلیون به 14میلیون تومان اعلام نموده است.

طبق آنچه اعضای این کمیسیون به رسانه ها اعلام نموده اند، در بین این 11هزار نفر که خوداظهاری نموده اند، حدود 500 نفر درآمدهای چشمگیری داشته اند و براساس اعلام نظر خودشان، میانگین درآمد ماهانه شان حدود 17 میلیون تومان است. این در حالی است که براساس آنالیز های سازمان امور مالیاتی، میانگین درآمد این 500 نفر حدود 76میلیون تومان بوده است. همه این ها در حالی رخ می دهد که یک کارگر یا کارمند که از حداقل حقوق دریافتی برخوردار است، اول مالیاتش را کسر و بعد حقوقش پرداخت می گردد.

با اینکه مسوولان سازمان امور مالیاتی اعلام نموده اند فرایند ثبت کارتخوان 10 تا 15 دقیقه از وقت پزشکان را می گیرد، گویا همچنان عده ای از پزشکان دربرابر کارتخوان مقاومت و برای نصب آن دست دست می نمایند؛ به طوری که در این باره آقای علی رستم پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت و گو با روزنامه صبح نو درباره تعداد پزشکانی که برای ثبت نام به این سامانه مراجعه نموده اند، گفت: تاکنون 21درصد از مشمولان اعلام شده در مهلت معین شده به این سامانه مراجعه و ثبت نام نموده اند.

مجازات پزشکان فراری

رستم پور ادامه داد: با توجه به اینکه مبارزه با فرار مالیاتی از برنامه های اصلی این سازمان محسوب می گردد و تمام ارکان نظام نیز بر جدیت برخورد با مصادیق فرار مالیاتی اجماع دارند، از تمامی ظرفیت های قانونی ازجمله ماده 274 قانون مالیات های مستقیم برای برخورد قاطع با مرتکبان فرار مالیاتی استفاده خواهد شد. در این زمینه، درصورت شناسایی موارد مربوط به فرار مالیاتی، با مرتکبان برابر قانون برخورد خواهد شد. طبق قانون مالیات های مستقیم فرار، کتمان، اختفاء، ارائه اطلاعات غیرواقعی، ارائه اسناد غیرواقعی، استفاده از اسناد دیگران جرم محسوب می گردد و مرتکبان جرایم مالیاتی به مجازات های درجه 6 مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند. وی همچنین گفت: نصب یا استفاده نکردن از کارتخوان بانکی یا ثبت نکردن صورت حساب خریدوفروش، موجب تعلق جریمه ای معادل 2درصد درآمد خواهد بود. مأخذ محاسبه جریمه آن بخش از فروشی خواهد بود که عملیات آن در کارتخوان بانکی ثبت نشده یا اطلاعات آن دراختیار سازمان قرار نگرفته است.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به پرسشی درباره قانون ممنوع الخروج کردن بدهکاران مالیاتی اظهار کرد: چنانچه مودیان مالیاتی ازجمله پزشکان از پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده خود در مهلت مقرر در قانون (10 روز) امتناع نمایند، اقدامات اجرایی برای وصول مالیات ازجمله توقیف اموال منقول و غیرمنقول، توقیف موجودی حساب های بانکی و حتی ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی برای وصول حقوق حقه دولت انجام خواهد شد. البته امیدواریم درباره پزشکان محترم مجبور به انجام چنین اقداماتی نشویم.

رستم پور در خاتمه گفت: برای احراز صحت کارکرد کارتخوان و اصالت صورت حساب یا همان رسید کارتخوان قرار شده در پیامک ارسالی بانک مشخصات نهفته شده در کیو آر کد در متن پیامک درج گردد.

بنابر آنچه پیش از این سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نموده بود، افرادی هم که تا مدت زمان معین شده از اجرای قانون تمکین ننمایند، ازنظر سازمان امور مالیاتی استعداد بالقوه و بالفعل فرار مالیاتی محسوب می شوند و اگر فرار مالیاتی بر آنان محرز گردد، طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد. در عین حال، کسانی که تا خاتمه مهر به قانون تمکین ننمایند، 2درصد از درآمدشان به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد و این جریمه نیز بخگرددنی نخواهد بود.

منبع : صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 303

به "طبیبان گریزپا در دام مالیات چی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیبان گریزپا در دام مالیات چی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید