ضرورت تسریع در ارسال نمونه های تلف شده و مکشوفه جانوران

به گزارش پسرک کامپیوتری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در بخشنامه ای به تمامی ادارات کل محیط زیست استان ها خواهان ارسال نمونه های تلف شده و مکشوفه جانوران در اسرع وقت به دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست شد.

ضرورت تسریع در ارسال نمونه های تلف شده و مکشوفه جانوران

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در بخشنامه حمید ظهرابی آمده است: به موجب این بخشنامه تمامی ادارات کل محیط زیست استان ها مکلف هستند نمونه های تلف شده و مکشوفه جانوران را در اسرع وقت به دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ارسال نمایند.

در این خصوص رعایت موارد ذیل لازم است:

نمونه های بانک ژن طبق دستورالعملی که قبلاً طی نامه شماره 24392/94 مورخ 94/10/3 به ادارات کل ابلاغ شده (اصول نمونه برداری از حیات وحش) با رعایت استانداردهای لازم و ذکر مشخصات، تهیه و ضمن ارسال تعدادی از نمونه ها به بانک ژن پارالل استان مربوطه، تعدادی نیز به ستاد ارسال گردد.

در خصوص گونه های جانوری در معرض تهدید لازم است بلافاصله بعد از تلف شدن جانور (کمتر از 24 ساعت) اندام تناسلی آن در فریزر 80- درجه سانتیگراد، یا تانک ازت و یا محلول نرمال سالین انتقال یافته و تحت همان شرایط به بانک ژن سازمان ارسال گردد. در صورت انجام نشدن این اقدامات در مدت زمان مذکور، نمونه غیر قابل استفاده خواهد بود.

گاهی اوقات مشاهده شده بخش هایی از نمونه (سر، پوست و ....) جدا و به برخی از مراکز ارسال می گردد. از این رو تاکید می گردد نمونه لاشه به صورت کامل به منظور تهیه اسکلت و تاکسیدرمی نمونه ارسال گردد.

بدیهی است این بخشنامه شامل نمونه هایی که دارای علائم بیماریهای واگیر هستند (نظیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان، شاربن و ...) نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 17

به "ضرورت تسریع در ارسال نمونه های تلف شده و مکشوفه جانوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تسریع در ارسال نمونه های تلف شده و مکشوفه جانوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید