رمان هایی مانند فیلم هندی و مسکّن

به گزارش پسرک کامپیوتری، احمد پوری با مقایسه رمان های عامه پسند با فیلم های هندی می گوید: خطاب رمان های عامه پسند به خوانندگانی است که در مقابل هیاهوی پیرامون خود و سردرد ناشی از آن درپی یک قرص مسکّن هستند.

رمان هایی مانند فیلم هندی و مسکّن

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، این نویسنده و مترجم درباره ویژگی های رمان های عامه پسند و پرفروش و این که آیا لزوما یکی هستند و یا گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند، اظهار کرد: رمان عامه پسند ظاهرا به رمانی گفته می گردد که مسائل ژرف انسانی در آن مطرح نمی گردد، همچنین روابط انسان ها پیچیدگی لازم را که در واقعیت دارد، نشان نمی دهد.

او اضافه کرد: خطاب این رمان ها به خوانندگانی است که در مقابل هیاهوی پیرامون خود و سردرد ناشی از آن درپی یک قرص مسکن هستند و کاری با علت پدید آمدن دشواری ها و معضلات زندگی ندارند. یا حداقل آن را از رمان انتظار ندارند. نویسنده این نوع رمان شخصیت ها را آن گونه که می خواهد می سازد بدون توجه به این که آن ها تا چه اندازه قابل باور هستند یا نه. حوادث را خود می سازد بدون این که تعهدی به واقعیت و باورپذیری آن داشته باشد. کافی است هیجان و کشش در آن حادثه باورناپذیر بگذارد و وظیفه اش را تمام نموده است.

پوری با بیان این که رمان عامه پسند مختص ایران نیست و در همه جای جهان وجود دارد، گفت: معمولا این آثار پرفروش هستند و تیراژهای بالا دارند، سبب آن هم دقیقا به خاطر عامه بودنشان است و معمولا از نظر کمی عامه بیشتر از خاص است. اما صرف تیراژ بالا دلیل عامه پسند بودن اثر نیست. رمان های با ارزش والای هنری هم می توانند تیراژهای بسیار بالایی داشته باشند؛ صد سال تنهایی مارکز و رمان نگون بخت و درجه یک همسایه ها اثر احمد محمود را می گردد مثال زد. اگر آمارگیری درستی از فروش همسایه ها گردد شک ندارم به نزدیک یک میلیون خواهد رسید.

نویسنده پشت درخت توت سپس اعلام کرد: نباید به رمان عامه پسند نظری از بالا داشت چرا که به هرحال این نوع رمان مخاطب خود را دارد و برای ذائقه خاصی نوشته می گردد. شخصا معتقدم رمان عامه پسند در اهل مطالعه کردن مردم نقش دارد، مخصوصا فرهنگ ما که زیاد به کتاب گرایش ندارد. رمان های عامه پسند عادت به رمان خواندن را مخاطب ایجاد می نماید. همه ما با رمان عامه پسند وارد صحنه ادبیات شده ایم. زمانی که 12-13 سالم بود رمان های ارونقی کرمانی، امیر عشیری و حسینقلی مستعان را می خواندم و بعد با رمان های جدی آشنا شدم.

او تاکید نمود: این که کدام یک از این دو رمان در طول تاریخ بیشتر خواهد ماند، باید بگویم صددرصد رمان عامه پسند نمی ماند. در رمان عامه پسند عناصری وجود دارد که باعث جلب مخاطب می گردد، آن عناصر، عنصر لذت و رویاآفرینی است اما به صورت دم دستی است، این رمان ها رویایی درست می نماید که خیلی ها دنبال آن هستند و حسرتش را می کشند، طبیعتا می فرایند تا رویاهایشان را در آن کتاب ها پیدا نمایند، مانند فیلم های هندی و بالیوودی است. ملت فقیر و بدبختی که با پول ناچیز سه سانس فیلم از رویاهایشان ببینید، رویاهای سطحی تا از این بدبختی بیرون بیایند؛ لباس خوب، زندگی خوب، مرد فقیری که عاشق دختر پولدار می گردد یا برعکس و... .

پوری درباره نگاه تجارت گونه بعضی از ناشران نسبت به کتاب ها که منجر به گسترش فراوری کتاب های عامه پسند می گردد و این که آیا ممکن است نویسنده ای برای تأمین معاش به این سمت برود، اعلام کرد: این یک بازار است و نگران این نیستم، فقط باید ببینیم تحول بازار به کجا می رسد. نشر هم یک بازار است. بالاخره ناشر پولی را در میان می اندازد و می خواهد از آن سودی ببرد، طبعا سرمایه اش را به جایی می برد که برایش سود دارد. اگر ناشری علاقه مند شد رمان پرفروش و عامه پسند چاپ کند، به نظرم عیبی ندارد.

او در ادامه اعلام کرد: این که فروش بالا می تواند نویسنده رمان هنری را وسوسه کند که عامیانه بنویسد معمولا اتفاق نمی افتد چون نویسنده هنرمند به سادگی از اصول تفکری خود به خاطر مسائل مادی نمی گذرد اما به فرض اگر چنین اتفاقی افتاد باید آن را از نظری به فال نیک گرفت. چون نویسنده هنری حتی ناخواسته با اصول مألوف خود سطح این نوع رمان را بالاتر خواهد برد مثل رمان های عامیانه اروپایی که به سبب فرهیخته بودن نویسندگانش در مقایسه با آثار این سوی آب ها از ارزش بالاتری برخوردارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1053

به "رمان هایی مانند فیلم هندی و مسکّن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمان هایی مانند فیلم هندی و مسکّن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید