رد پای ایران در افزایش ماهانه فراوری اوپک

به گزارش پسرک کامپیوتری، تهران (پانا) - نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد فراوری نفت اوپک در مارس تحت تاثیر فراوری بالاتر ایران که محدودیت عرضه اعضای دیگر را جبران کرد، رشد نموده است.

رد پای ایران در افزایش ماهانه فراوری اوپک

به گزارش ایسنا، یافته های نظرسنجی رویترز نشان داد فراوری نفت اوپک که متشکل از 13 کشور عضو است، در ماه مارس به 25.07 میلیون بشکه در روز رسید که 180 هزار بشکه در روز در مقایسه با فوریه افزایش داشت. فراوری نفت این گروه از ژوئن سال 2020 به استثنای فوریه، هر ماه افزایش داشته است.

رشد فراوری نفت ایران در شرایطی روی می دهد که اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس، تسهیل محدودیت عرضه خود را به دلیل نگرانی از تداوم تبعات بحران شیوع ویروس کرونا بر تقاضا، به تاخیر انداخته اند. وزیران نفت گروه اوپک پلاس روز پنج شنبه برای تصمیم گیری درباره سطح فراوری ماه آینده ملاقات می نمایند و نمایندگان این گروه انتظار دارند محدودیتهای فعلی به قوت خود باقی بمانند.

نفت برنت در اوایل مارس به 71 دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت پیش از شیوع پاندمی بود اما از آن موقع به حدود 63 دلار نزول نموده است. به گفته تحلیلگران، فرایند کند احیای تقاضا و رشد صادرات نفت ایران، مانع رشد قیمتها می گردد.

اوپک پلاس در نشست مارس تصمیم گرفت محدودیت عرضه خود را حفظ کند و تنها برای کشورهای روسیه و قزاقستان استثنا قائل شد و با افزایش اندک فراوری این دو کشور موافقت کرد. عربستان سعودی هم کاهش فراوری یکجانبه یک میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از مشارکت در توافق کاهش فراوری اوپک معاف شده اند.

کاهش فراوری یکجانبه عربستان سعودی به معنای آن است که با وجود افزایش فراوری ایران، اوپک بسیار پایینتر از سقف فراوری مشخص شده، نفت فراوری نموده است. نرخ پایبندی به توافق کاهش فراوری در مارس 124 درصد بود که در مقایسه با 121 درصد در فوریه، افزایش داشت.

بر اساس ارزیابی منابع مختلف، ایران از سه ماهه چهارم سال 2020 با وجود تحریمهای آمریکا، پیروز شده است صادراتش را افزایش دهد. هیچ آمار مشخصی برای صادرات ایران وجود ندارد و ایران اعلام نموده است برای پنهان کردن مقصد محموله هایش، اسناد دستکاری شده اند. نفتکشها فرستنده های خود را خاموش می نمایند که ردیابی ماهواره ای آنها را دشوارتر می نماید.

طبق نظرسنجی رویترز، فراوری نفت ایران در مارس به 2.3 میلیون بشکه در روز رسید که 210 هزار بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش داشت و عظیمترین افزایش فراوری در میان اعضای اوپک بود. دومین افزایش عظیم فراوری در اوپک، مربوط به عراق بود که فراوریش 40 هزار بشکه در روز افزایش داشت. همچنین فراوری لیبی و ونزوئلا نیز به میزان اندکی افزایش یافت.

عربستان سعودی متعهد شده است فراوریش را در ماههای فوریه و مارس به میزان یک میلیون بشکه در روز به صورت یکجانبه کاهش دهد. طبق نظرسنجی رویترز، ریاض در مارس این کاهش را به صورت کامل اجرا کرد.

فراوری کشورهای امارات متحده عربی، کویت و نیجریه ثابت بود.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار انجام می گردد و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای رصد نفتکشها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع داخلی شرکتها، اوپک و شرکتهای مشاوره انرژی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1489

به "رد پای ایران در افزایش ماهانه فراوری اوپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پای ایران در افزایش ماهانه فراوری اوپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید