راه های نرفته آموزش و پرورش در سال 97؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور

به گزارش پسرک کامپیوتری، آموزش و پرورش همان وزارتخانه عریض و طویل کشور در سالی که گذشته در کنار اقدامات صورت گرفته راه های نرفته و طرح های بی سرانجامی هم داشته است.

راه های نرفته آموزش و پرورش در سال 97؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور

جهت دریافت خدمات اجرای بام باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار ، عیالوارترین وزارتخانه کشور سال 98 را پر تلاطم گذراند از سیل و تخریب مدارس در ابتدای سال گرفته تا خداحافظی ناگهانی سکاندار و تغییر سه وزیر و سرپرست تا رسیدن به آرامش نسبی و مواجهه با تعطیلات پی در پی مدارس در نیمه دوم سال؛ اما این ها باز هم همه اتفاقات آموزش و پرورش در سال گذشته نبود.

سر و سامان دادن به این دستگاه عریض و طویل که به جرات می توان گفت همه افراد جامعه کم و بیش با آن در ارتباط بودند یا هستند در شرایط ایده آل کار آسانی نیست حال چه برسد به اینکه آمد و شد وزرا، حواشی پر رنگ تر از متن مربوط به این وزارتخانه و مغفول ماندن این مجموعه در جامعه هم همراه همیشگی آموزش و پرورش است.

سال جاری هم طرح ها و برنامه های روی زمین مانده آموزش و پرورش در خلال رفت و آمد سکانداران و تلاطم اوضاع بعد از هر تغییر خودنمایی می نماید همان طرح هایی که گاهی فاصله زمانی مطرح شدنشان تا اجرا عمری بیشتر از یکسال دارد، اما همچنان در حد یک ایده مغفول، روی میز های مدیریتی خاک می خورند.

بار ها و بار ها از اوضاع معیشتی فرهنگیان نوشته اند و خوانده ایم و روایت کردیم، اوضاعی که شرایط ناخوش احوالش حرف دیروز و امروز نیست و سالیان سال است که بوی بهبودی از اوضاع آن نمی آید؛ هرچند 3-4 سالی است که قرار نموده اند تا اوضاع معیشتی که حالا منزلت معلمان را هم تحت تاثیر قرار داده است بهتر گردد، اما هزار حرف و حدیث و طرح روی کاغذ از رتبه بندی فرهنگیان گرفته تا طرح معلم تمام وقت و افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای آن مطرح می گردد.

همان طرح هایی که از چند وقت جلوتر از اجرا در بوق و کرنا می گردد، اما در حین اجرا آنطور که قوانین و ضوابط ایجاب می نماید پیش نرفته نمی رود؛ البته که دریافت حقوق و بهبود معیشت حداقل حقی است که در قبال کار باید از آن انتظار داشت، اما شرایط آموزش و پرورش و اولویت نبودن آن دستیابی به همین حق و حقوق را هم پر اهمیت جلوه می دهد.

3-4ماه پیش بود که بالاخره رتبه بندی معلمان تصویب شد و در نوبت اجرا نهاده شد حال از ایرادات صدور احکام و اصلاح آن، جمعیت مشمول طرح و راه های میانبر برای قبولی در آزمون ارتقای رتبه که بگذریم در تصمیمی ناگهانی جهت بهبود معیشت به کلی عوض شد و افزایش 50 درصدی امتیازات ابتدا برای کادر اداری و سپس معلمان مطرح شد.

بعد از این طرح، سریال اصرار و انکار مبنی بر وجود یا حذف طرح رتبه بندی میان آموزش و پرورشی ها و بهارستانی ها شکل گرفت که هنوز هم به قطعیت نرسیده است و معلوم نیست انتها این افزایش حقوق و ضوابط آن، چه سرنوشتی دارد؟!

در این روز هایی که توحه به دنیای مجازی پر رنگ تر از دنیای واقعی است و روز به روز در زندگی روزمره صندلی بیشتری باز می نماید هنگام شدن با تغییرات در نظام آموزشی چندان اولویت نبوده است؛ بار ها از هوشمند سازی مدارس، توسعه زیرساخت های الکترونیکی و آموزش مجازی صحبت شده است، اما در عمل گام های کندی برداشته شد.

هرچند در سال تحصیلی جاری و با وجود تعطیلات متعدد اضطراری که ساعات آموزشی را به شدت محدود نموده است آموزش و پرورش ناگزیر به توسعه آموزش غیرحضوری شد که البته، چون گام های ابتدایی را بر داشته است هنوز آنطور که باید شاید و بتوان به این آموزش تکیه کرد کار پیش نرفته است.

اما در این بین تکلیف شبکه تعاملی سینا معلوم نشد همان شبکه ای که حدوو 2 سال پیش و بعد از طرح شبکه شاد قرار بود ملی ارتباطی میان واتس اموزان، اولیا و مدرسه باشد هرچند شبکه شاد همین 2-3 روز پیش رونمایی شد انا هنوز معلوم نیست این شبکه با آن تعریفی که چندین سال پیش مطرح و توقیف شد چقدر قرابت دارد و آیا مقبولیت و کارایی لازم را خواهد داشت یا خیر.

از سال 97 و به دنبال چابک سازی در دولت موضوع تغییر ساختار مطرح شد و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نبود و چارت سازمانی خود را تغییر داد، اما گویی این تغییرات در چند بخش فقط مورد توجه بود، دفتر امور زنان از جمله دفاتری بود که تغییر صندلی داشت و آنطور که شرایط نشان می دهد نه تنها صندلیش ارتقا پیدا نکرد بلکه تضعیف هم شده است.

بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی در آموزش وپرورش که یکبار در سال 97 بعد از بوق و کرنا بسیار تعطیل و با دفتر وزارتی ادغام شد بار دیگر در سال 98 و در زمان سرپرستی سید جواد حسینی احیا شد تا راوی و پل ارتباطی میان جامعه و وزارتخانه باشد البته که بعد از احیای مجدد تغییر چندانی در اوضاع اطلاع رسانی حاصل نشد و همان موازی کاری های سابق دفتر وزارتی و روابط عمومی، روایت های چندگانه بر سر موضوعات خیلی این وزارتخانه بار دیگر شکل گرفت.

همانطور که در یکی از بارزترین وقایع و موضوع سفر وزیر به سوریه روایات گوناگون و بعضا برداشت هایی اشتباه حاصل شد که همین موازی کاری خودنمایی کرد؛ حال در موضوعات دیگر هم همین روایات چندگانه از مراجع مختلف و گاه گزینشی خاص جز پورتال رسمی آموزش و پرورش مصداق پیدا می نماید.

جدا از این جهت های نیمه کاره که بعضی از مصادیق عمده آن مطرح شد هنوز هم طرح هایی، چون توسعه دانشگاه فرهنگیان در قالب طرح 100+31 که در کشاکش تغییر وزرا رها شده است، خداحافظی با مدارس خشت و گلی که پاندمی کرونا مانع از برگزاری این مراسم شد و چندین طرح دیگر در انتظار اجرا قرار دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 701

به "راه های نرفته آموزش و پرورش در سال 97؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های نرفته آموزش و پرورش در سال 97؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید