خطر شیوع سایر بیماری ها زیر سایه کرونا

به گزارش پسرک کامپیوتری، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به شرایط همه گیری کووید، انتظار شیوع بالای عفونت های تنفسی را هم باید داشته باشیم.

خطر شیوع سایر بیماری ها زیر سایه کرونا

به گزارش ایلنا، علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بیماری های عفونی دیگری که تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته اند، گفت: این موضوع در سراسر جهان رخ داده است، باتوجه به فشاری که کووید بر سیستم سلامت در سراسر جهان ایجاد نموده این گونه به نظر می رسد که نگرانی هایی از نظر پایش و رسیدگی و شناسایی سایر بیماری هایی که قبلا تحت مراقبت بوده اند، مانند سل، سرخک، ایدز، بیماری های مقاربتی و سایر بیماری ها وجود دارد.

ناجی گفت: فشاری که روی ظرفیت سیستم سلامتی آمده است و اینکه خود مردم نیز به علت شرایط کووید مراجعه به مراکز درمانی را برای مدتی مورد غفلت قرار دادند در این موضوع تاثیر گذار بود.

این مساله فقط محدود به بیماری های عفونی نیست و بسیاری از بیماری های دیگر همانند بیماری های ریوی و ... نیز شامل این شرایط می شوند.

او اضافه کرد: گزارش هایی هم وجود دارد و در کشور خودمان هم این موضوع را می بینیم که پایش مربوط به بیماری های ایدز، سرخک یا بیماری های مقاربتی ممکن است چندان مانند قبل که برنامه هایی برای آن ها داشتیم و مورد آنالیز قرار می گرفت، وجود نداشته باشد و همانطور که می دانید شواهدی نیز از شیوع سرخک در بخش هایی از کشور وجود دارد.

به طور کلی این برنامه ریزی درتمام جهان باید صورت بگیرد که ظرفیت ها افزایش پیدا کند و توجهات به سایر بیماری های عفونی بیشتر گردد. پایش های مربوط به این بیماران نیز باید پیگیری گردد که بعد از به خاتمه رسیدن کووید، با سیلی از بیماری های دیگر روبرو نباشیم.

ناجی بااشاره به مهم ترین بیماری های عفونی به غیر از کرونا، گفت: بیماری سل بسیار مهم است و همواره در کشور ما به صورت آندمیک وجود دارد، همینطور ایدز و بیماری هایی که تقریبا می گردد گفت در کشور ریشه کن نموده ایم، مانند سرخک، از دیگر بیماری های عفونی مهم به جز کووید هستند.

سایر بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا هم همین شرایط را دارند. باید به سمت افزایش ظرفیت سیستم درمانی برویم و توجه مان به این بیماری ها را نیز بیشتر کنیم که مورد غفلت واقع نشوند و برای این بیماران فراخوان بدهیم و سرویس های مناسب را به آن ها ارائه کنیم.

او در ارتباط با اندازه شیوع سرخک در کشور گفت: بیماری سرخک با توجه به واکسیناسیون و مراقبت ها در شناسایی این بیماری به خوبی کنترل شده بود.

اما همانطور که می دانید گزارشاتی از سرخک در استان های جنوب شرقی کشور شده و الان وزارت بهداشت برنامه ریزی مورد نظر را در منطقه ها پرخطر انجام داده که بگردد آن را کنترل کرد.

ناجی با اشاره به هشدار سازمان جهانی بهداشت درارتباط با شواهدی از شیوع گسترده آنفولانزای طیور گفت: به طور کلی ما در همه سال ها نگران آنفولانزا هستیم، از جمله برای آنفولانزای دام و طیور نیز این مساله وجود دارد که بعضی از گونه های آن قابلیت انتقال به انسان را دارند.

او اضافه کرد: برهمین اساس در سازمان جهانی بهداشت یک سیستم پایش برای گونه های آنفولانزای طیور و پرندگان وجود دارد که موارد ابتلا به این گونه ها مورد آنالیز قرار گرفته و ردیابی می گردد.

انتقال این گونه ها به انسان به غیر از اهمیتی که در حیطه دامپزشکی دارند و خسارت های مالی زیادی ممکن است به وجود بیاورند، برای انسان نیز می توانند خطر آفرین باشند.

ناجی گفت: با توجه به ذهنیتی که داریم که تغییرات در گونه های این ویروس ممکن است موجب بروز شیوع بیشتر آن ها گردد و با توجه به خصوصیات بیماری زایی بالایی که این ویروس دارند دارد، همواره منتظر شیوع آن هستیم و این بیماری مورد پایش قرار می گیرد.

ما منتظر پاندمی آنفولانزا هم هستیم. با توجه به شرایط همه گیری کووید، مراقبت های درمانی و بهداشت و ماسک زدن ها، به سمتی می رویم که با توجه به حجم واکسیناسیون و آزادسازی جوامع، انتظار شیوع بالای عفونت های تنفسی را باید داشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: به هرصورت مردم در این چندمدت به این دلایل ایمنی شان نسبت به عفونت های تنفسی پایین آمده است و باید منتظر شیوع آنفولانزا از نوع انسانی و همینطور طیور باشیم.

باتوجه به ارتباط گونه های طیور و انسان ها و تغییراتی که ممکن است در این ویروس ها ایجاد گردد که امکان انتقال آن به انسان را افزایش دهد و ابتلا های زیادی را ایجاد کند، احتمال شیوع این گونه همواره وجود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1840

به "خطر شیوع سایر بیماری ها زیر سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر شیوع سایر بیماری ها زیر سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید