خبرنگاران نقش سرانجام نامه های دانشجویی در برطرف مسائل

به گزارش پسرک کامپیوتری، بیرجند - خبرنگاران - ارتباط دانشگاه با جامعه همیشه مورد بحث بوده و خاتمه نامه های دانشجویی یکی از مصادیق این ارتباط است که به عقیده کارشناسان نباید فقط برای تکمیل تحصیلات بوده بلکه باید در برطرف مسائل جامعه اثرگذار باشند اما اکنون بسیاری از خاتمه نامه ها شکل غیرکاربردی دارند.

خبرنگاران نقش سرانجام نامه های دانشجویی در برطرف مسائل

اگرچه رسالت اصلی دانشگاه توسعه و فراوری علم است اما همیشه از این نهاد عظیم تعلیم و تربیت مورد انتظار است که متناسب با احتیاجهای روز جامعه نقش آفرین باشد و اینکه چقدر پژوهش های دانشگاهی و سرانجام نامه های دانشجویی کاربردی و برای برطرف احتیاجهای کشور است را باید در خیلی از علل و عوامل جستجو و آنالیز کرد.

فقدان موضوع پژوهشی با کاربست های تعریف شده، تکراری بودن موضوعات، سرقت ادبی در مقیاس بسیار گسترده، پروژه محور نبودن و تعریف نشدن پروژه و به روز نبودن پژوهش های دانشگاهی موجب شده که بیشتر سرانجام نامه ها بعد از سرانجام تحصیل دانش آموختگان در بخش آرشیو پژوهشی دانشگاه خاک بخورد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بیرجند در این خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: افزایش بی رویه دانشجویان در تمام مقاطع به ویژه دکتری باعث کاهش کیفیت کارهای تحقیقاتی و اقداماتی مثل سرانجام نامه فروشی و سرقت علمی کم و … شده هرچند به تازگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازوکار جدیدی برای مقابله با بحث سرقت ادبی و سرانجام نامه فروشی تهیه نموده است.

محمد یوسفی اضافه نمود: در گذشته رویکرد کاربردی شدن سرانجام نامه ها در دستور کار وزارت علوم نبود و تمرکز وزارت بر بحث آموزش بود که چند سالی است به دلیل احساس احتیاج و ایجاد دانشگاه های فناور، سیاست های وزارت علوم بر کاربردی شدن سرانجام نامه ها است.

وی گفت: امروز از سرانجام نامه های دانشجویی انتظار داریم که در برطرف مشکل جامعه یاری کند و با فضایی که در چند سال اخیر در دانشگاه ها ایجاد شد این است که ارتباط خود با جامعه و بخش صنعت را توسعه دهند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بیرجند اعلام کرد: امروز که کشور ما با تحریم روبرو است خود به خود این احتیاج در دانشگاه ایجاد شده که باید برای مشکل جامعه برنامه های عملی داشته باشد که کاربردی کردن سرانجام نامه ها یکی از راه های برطرف مسائل کشور است.

یوسفی گفت: اگر سرانجام نامه های دانشجویی احتیاج محور گردد به طور قطع خروجی آنها کاربردی و مؤثر در برطرف مشکل جامعه است اما دیگر دستگاه های مربوط هم باید با دانشگاه همکاری داشته باشند و در طرح مسائل و برطرف آنها به دانشگاه مأموریت دهند.

وی اضافه نمود: دانشگاه پس از آگاهی از مسئله ای که توسط یک دستگاه طرح شده پس از مدت یک یا دو سال می تواند برای برطرف آن راه حل ارائه کند.

عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند هم گفت: اگر نقش مقاله محوری در دانشگاه کم شده و رویکرد بر اساس برطرف مسائل جامعه باشد مقاله های دانشگاهی شکل کاربردی پیدا می نماید.

حسین نویدی نیا اضافه نمود: اگر سرانجام نامه ای در مقطع دکتری توسط دانشجو نوشته گردد و آن مقاله بتواند مسئله ای از مسائل جامعه را برطرف کند باید به آن بها داده شده و دانشجو بدون چاپ مقاله به دفاع از عنوان خود بپردازد.

وی گفت: نقش دانشگاه و سرانجام نامه های دانشگاهی در برطرف مشکل کشور باید به باور عمومی برسد و این وظیفه ملی همه آحاد جامعه و دستگاه های دولتی و حاکمیتی است.

عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند اعلام کرد: هرچه کار دانشگاه در بحث علمی دقیق تر باشد صندلی آن در جامعه تقویت می گردد که در زمینه جذب باید اعضای هیأت علمی جذب شوند که شخصیت های علمی و آکادمیک باشند که حاضر به انجام کار خطا نباشند.

نویدی نیا اضافه نمود: دانشجویان باید باور نمایند که راه ساختن جامعه از راه توسعه علمی است و غیر از این ممکن نیست، در همه تئوری های توسعه فاکتور نخست نیروی انسانی است و مکان پرورش نیروی انسانی دانشگاه است.

7559* 6054

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 165

به "خبرنگاران نقش سرانجام نامه های دانشجویی در برطرف مسائل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نقش سرانجام نامه های دانشجویی در برطرف مسائل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید