جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

به گزارش پسرک کامپیوتری، شورای امنیت سازمان ملل سه شنبه میزبان نشستی درباره اوضاع انسانی در سوریه و تمدید ماموریت سازمان ملل برای یاری رسانی به سوریه به وسیله گذرگاه های مرزی بود.

جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، زمان ماموریت سازمان ملل برای ارسال یاری ها به شمال سوریه به وسیله گذرگاه ها شنبه به سرانجام می رسد و شورای امنیت میخواهد این ماموریت را تمدید کند.

درحالی که روسیه و چین به اهمیت تمدید این ماموریت شک دارند اعضای غربی شورای امنیت خواستار توسعه و تمدید آن هستند.

مسئولان سازمان ملل می گویند هیچ جایگزینی برای عملیات ارسال یاری ها به وسیله مرزها وجود ندارد.

مارک کاتس، معاون هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه بحران سوریه در نشست شورای امنیت در نیویورک که کانادا، جمهوری دومینیکن، هلند، قطر و ترکیه آن را برگزار کردند، گفت: عملیات ارسال یاری ها به وسیله مرزها امن ترین و برترین راه است. طی سال میلادی گذشته بیش از 1000 کامیون در ماه به شمال غرب سوریه می فرستادیم. ضروری است اکنون هم ارسال یاری ها ادامه یابد.

در این نشست ایرلند و نروژ که مسئول پفراینده انسانی در سوریه و عضو غیردائم شورای امنیت هستند، پیش نویس قطعنامه ای را برای تمدید ورود یاری ها به سوریه به وسیله گذرگاه باب الهوی به مدت یک سال و بازگشایی گذرگاه الیعربیه در مرز عراق برای ارسال یاری به شمال شرق سوریه ارائه کردند.

در نشست شورای امنیت درباره شرایط انسانی سوریه سفیر ایرلند در سازمان ملل گفت: ما امیدواریم که این هفته این پیش نویس تصویب گردد. نمی توان اندازه فاجعه انسانی را تصور کرد. این پفراینده در سطح سیاسی بسیار حساس است.

سفیر نروژ در سازمان ملل هم گفت: مسائل زیادی هست که باید مورد آنالیز قرار گیرد. مسئله درباره مرگ و زندگی بسیاری از مردم است. ما درباره میلیون ها فرد در سوریه صحبت می کنیم که باید یاری بیشتری به آن ها برسد.

به گفته منابع قرار است فردا(پنجشنبه) شورای امنیت نشستی را برای تصویب این قطعنامه برگزار کند.

از سوی دیگر دیپلمات های سازمان ملل خاطرنشان کردند، روسیه سه شنبه نشست شورای امنیت درباره تمدید ارسال یاری ها به سوریه به وسیله مرزها را ترک کرد.

منابع گفتند به رغم اینکه روسیه در مذاکرات سه شنبه شرکت نکرد اما دیپلمات ها خاطرنشان کردند که این کشور همچنان مشغول مذاکرات جداگانه با اعضای اصلی است.

روسیه می گوید: عملیات ارسال یاری ها نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است.

مسکو و پکن تحریم های آمریکا را بخشی از مسائل سوریه می دانند.

سفیر چین در سازمان ملل هم سه شنبه گفت: ما خواستار راهکارهایی برای حل نگرانی ها درخصوص تحریم های یکجانبه علیه سوریه و افزایش ارسال یاری ها به وسیله مسیرها در داخل خود این کشور و تقویت شفافیت درباره فرایند ارسال هستیم.

از سوی دیگر لیندا توماس گرینفلند، سفیر آمریکا در سازمان ملل در حاشیه نشست خاطرنشان کرد که مذاکرات شامل تحریم ها نیست و موضوع نیازهای انسانی است.

وی گفت: بستن یک گذرگاه مرزی به جای مانده به روی ارسال یاری ها پیامدهای واضحی دارد؛ مردم از گرسنگی می میرند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1683

به "جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید