ترامپ، عرب ها را به آغوش ایران انداخت

به گزارش پسرک کامپیوتری، کارشناس مسائل خاورمیانه دلایل چرخش امارات در سیاست هایش و همچنین تمایل این کشور برای مذاکره با ایران را مورد آنالیز قرار داد.

ترامپ، عرب ها را به آغوش ایران انداخت

به گزارش خبرنگاران، قهرمانپور درباره دلایل چرخش سیاست های امارات در قبال ایران و تمایل ابوظبی برای گفت و گو با ایران گفت: امارات نسبت به آینده نگران شده است چرا که آسیب پذیری آنها در قیاس با ایران بسیار بیشتر است. اگر موشکی به ابوظبی یا دبی اصابت کند خسارت های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.اقتصاد دبی صنعتی نبوده بلکه تجاری است یعنی شدیدا احتیاجمند فضای امن برای سرمایه گذاری خارجی است. بنابراین می توان گفت که اقتصاد تجاری دبی بسیار وابسته امنیت در خلیج فارس است.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که عربستان و امارات در حال حاضر شاهد همگرایی دو جریان در سیاست خارجی ایران هستند که به نظرم این یک اتفاق خیلی مهم در داخل ایران به شمار می آید. همگرایی میان دو جریان هوادار مقاومت و تعامل با دنیا خارج. دو جریانی که سالهاست با هم رقابت می نمایند و هر کدام برداشت خاص خود را از دنیا و سیاست خارجی دارند. در چند ماه گذشته در عملکرد ایراان در خلیج فارس شاهد اتفاق نظر این دو جریان بوده ایم و هستیم. چه در موضوع ساقط کردن پهپاد آمریکایی و چه آزاد کردن کشتی ایران.

وی توضیح داد: یکی دیگر از مواردی که در بحث های فرامنطقه ای جای می گیرد و کمتر بدان اشاره می گردد رفتار فعلی ترامپ است. وقتی او وارد کاخ سفید شد متحدان سنتی آمریکا اعم از عربستان، ترکیه، اردن، امارات و غیره خیلی راضی شدند؛ چرا که فکر می کردند با پیروزی ترامپ آمریکا بار دیگر به متحدان سنتی خود توجه ویژه ای خواهد داشت. آنها همچنین می پنداشتند که توافق هسته ای و رویکرد باراک اوباما سبب نادیده دریافت متحدین سنتی آمریکا شده است.به همین دلیل کشورهایی چون عربستان و ترکیه انتظار داشتند تا ترامپ سیاست سنتی جمهوری خواهان را دنبال کند. در ادامه هم رجب طیب اردوغان به آمریکا رفت و درخواست استرداد فتح الله گولن را مطرح نمود که ترامپ نیز جواب مشخصی نداد. وقتی اردوغان از واشنگتن برگشت از ترامپ دلسرد شد و فهمید که ترامپ شخصی نیست که بتوان به آن دل بست.

این کارشناس درباره ناامید شدن کشورهای عربی نسبت به آمریکا گفت: در عربستان داستان به گونه دیگری پیش رفت. محمدبن سلمان با قراردادهایی که بست امیدوار بود که ترامپ با آنها همکاری کند. اما دیدیم که ماجرای سقوط پهپاد آمریکا پیش آمد. کشورهای عربی منتظر عکس العمل سوی آمریکا بودند. عربستان و امارات قراردادهای نظامی سنگینی را با آمریکا امضا نموده بودند ولی دیدند که آمریکا دست به هیچ اقدامی نزد. پس دریافتند که از این به بعد نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که واشنگتن بخواهد دست به اقدامی در حمایت از آنها در مقابل ایران بزند.

قهرمانپور اضافه کرد: پس نگرانی این دو کشور بیشتر شد زیرا به این نتیجه رسیدند در هر نوع درگیری احتمالی بعدی در منطقه ترامپ از آنها حمایت نخواهد کرد. بنابراین این عوامل موجب شد تا امارات سیاستش را تغییر دهد، البته باید منتظر بود و دید این تغییر مواضع تا کجا ادامه خواهد داشت و به کدام سمت خواهد رفت، چون که ادامه دار بودن این رویه بستگی به شرایط منطقه دارد و. از طرف دیگر باید دید ایران چه برداشتی نسبت به این موضوع دارد. آیا امارات برنامه دفع خطر موقت را در سر دارد یا اینکه به این جمع بندی رسیده است سیاست منطقه ای احتیاج به یک ساز و کار جامع و درازمدت دارد؛ استنباطی که ایران، عربستان و امارات از شرایط فعلی منطقه دارند این است که تداوم وضعیت موجود به نفع آنان نیست و خواهان عبور از این مرحله هستند. از طرفی هم باید آنالیز گردد که عبور از این مرحله آیا به معنای هکاری های بلندمدت استراتژیک و تنش زدایی است یا خیر؟ باید منتظر بود و دید که آینده کدام جهت را رقم خواهد زد.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

17311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 263

به "ترامپ، عرب ها را به آغوش ایران انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ، عرب ها را به آغوش ایران انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید