تخلیه 150میلیون تن کالا در بنادر در سال گذشته، رشد عملیات بندری ایران با وجود تحریم

به گزارش پسرک کامپیوتری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 150میلیون تن کالا در بنادر کشور در سال 98 تخلیه شد که نسبت به سال قبل رشد جا به جایی در بنادر کشور صورت گرفت.

تخلیه 150میلیون تن کالا در بنادر در سال گذشته، رشد عملیات بندری ایران با وجود تحریم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی محمد راستاد با اشاره به اهمیت بنادر تجاری در ورود کالا های مورد احتیاج به کشور گفت: بدون شک با توجه به اینکه حمل ونقل حدود 95 درصد از کالا های تجاری صادراتی و وارداتی به وسیله بنادر تجاری کشور انجام می گیرد، طبیعتا نقش سازمان بنادر و دریانوردی در ورود کالا های مورد احتیاج و صادرات کالا ها نقشی بسیار راهبردی و مهم محسوب می گردد.

وی ادامه داد: سال گذشته باوجود همه تحریم هایی که متوجه صنعت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود 150 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد 6 درصدی را نسبت به سال 97 نشان می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث ورود کشتی های اقیانوس پیما به بنادر ایران هم رشد 8 درصدی به دست آمد و از نظر واردات محموله های غیرنفتی که بخش عمده ای از آن ها کالا های اساسی هستند، شاهد افزایش 25 درصدی فعالیت در سال 98 نسبت به سال 97 بودیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور از روز نخست تا هفدهم فروردین سال 1399 توضیح داد: در ایام نوروز علی رغم شرایط خاصی که وجود داشت تا روز هفدهم فروردین امسال چیزی حدود 3.3 میلیون تن حجم محمولاتی بوده که در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت میزان واردات حدود 1.4 میلیون تن و صادرات غیرنفتی نزدیک به 800 هزار تن است. تعداد کانتینر هایی که در این مدت زمانی تخلیه و بارگیری شده اند هم بیش از 20هزار TEU بوده است.

راستاد با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا 17 فروردین 270 ففرایند کشتی اقیانوس پیما وارد بنادر کشور شده اند، درخصوص عملکرد بنادر تحت حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با شیوع ویروس کرونا در ابتدای امسال گفت: با توجه به آمار و ارقامی که اشاره شد و در شرایطی که بیشترین محدودیت ها برای فعالیت های مالی وجود داشت، خوشبختانه بیشترین حجم عملیات در بنادر تجاری کشور انجام شد.

وی اضافه کرد: در این خصوص به تفکیک بندر امام خمینی (ره) به لحاظ اینکه هاب کالا های اساسی به شمار می آید، با حدود 1.5 میلیون تن تخلیه و بارگیری بیشترین میزان عملکرد را داشته است. در این میزان تخلیه و بارگیری انجام گرفته در این بندر بخش عمده آن کالا های اساسی بوده است.

مدیرعامل سازمان و بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: بابت دیگر بنادر کشور به تفکیک میزان تخلیه و بارگیری در ایام ابتدایی سال 99 می توان به بندر شهید رجایی با یک میلیون و 70 هزار تن، امیرآباد با 204 هزار تن، بندر بوشهر بالغ بر 105 هزار تن و بندر انزلی بیش از 82 هزار تن اشاره نمود.

وی اضافه کرد: در بندر چابهار هم کماکان فرایند بسیار خوبی را در بحث تخلیه و بارگیری شاهد هستیم و در ایام ابتدایی سال این میزان 156 هزار تن بوده که این در کنار فعالیت خوب سایر بنادرمان در این مدت بابت دریافت و ارسال انواع محموله هاست. بخش عمده کالا هایی که در این مدت وارد کشور شده، کالا های اساسی است که شامل مواد غذایی، نهاده های دامی و غلات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه با اشاره به هماهنگی های بسیار خوب در روز های ابتدایی سال بین سازمان بنادرو دریانوردی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تخلیه بار از بنادر کشور، توضیح داد: خوشبختانه همزمان با عملیاتی که در اسکله ها و بنادر در این ایام وجود داشت، تخلیه محموله ها از انبار های بنادر به مقاصد مصرفی هم با سرعت و قدرت در حال اجرا بود. در این خصوص شاهد یک تعامل بسیار خوب بین سازمان بنادر با سازمان راهداری و شرکت راه آهن بودیم که با استفاده از کامیون و واگن در حمل و نقل ریلی تخلیه از بنادر در جریان بود.

وی توضیح داد: در بندر شهید رجایی هم در این زمینه با هماهنگی با شرکت راه آهن شاهد یک اقدام مشترک بودیم که غلات مستقیم از کشتی به واگن منتقل می گردد. البته این انتقال ترکیبی هم به واگن و هم به کامیون ها انجام گرفت و به عنوان یک تجربه پیروز منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل می گردد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در انتها گفت: امیدواریم با این فرایندی که با راه آهن آغاز شده است، شاهد یاری به افزایش نرم تخلیه و بارگیری در بنادر و همچنین کاهش قیمت تمام شده کالا ها باشیم. قطعا با کاهش هزینه های ناشی از حمل و نقل، این رویکرد می تواند برای حمل و نقل کشور بسیار مثبت و مفید باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 873

به "تخلیه 150میلیون تن کالا در بنادر در سال گذشته، رشد عملیات بندری ایران با وجود تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلیه 150میلیون تن کالا در بنادر در سال گذشته، رشد عملیات بندری ایران با وجود تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید