بایدن با پایبند نبودن به توافق دوحه، وجهه آمریکا را مخدوش کرد

به گزارش پسرک کامپیوتری، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تاکید نمود، اینکه رئیس جمهوری آمریکا زمان عقب نشینی کامل نیروهای کشورش از افغانستان را که بر اساس توافق دوحه درمورد آن اتفاق نظر حاصل شده بود، تغییر داده است، نقض صریح این توافق به حساب می آید.

بایدن با پایبند نبودن به توافق دوحه، وجهه آمریکا را مخدوش کرد

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افغانستان و عضو هیئت مذاکره کننده این گروه در مذاکرات دوحه قطر توضیح داد: اینکه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا زمان عقب نشینی نیروهای بیگانه از افغانستان را تا 11 سپتامبر آینده تغییر داد، نشانگر این است که آمریکا به توافق ها پایبند نیست و به آنها احترام نمی گذارد.

نعیم گفت، عدم پایبندی جو بایدن به زمان عقب نشینی کامل از افغانستان، مساله ای است که به وجهه آمریکا در عرصه جهانی لطمه وارد نموده و می نماید و یک شکست روحی و معنوی برای آمریکا و ملتش است.

وی اضافه کرد: عقب نشینی نیروهای بیگانه مساله ای است که میان طالبان و آمریکا در توافق دوحه بر سر آن اتفاق نظر حاصل شده بود. طالبان به تعهدات خود در این توافق پایبند است.

نعیم در خصوص مشارکت طالبان در کنفرانس استانبول در ماه آوریل جاری توضیح داد: به دلیل اینکه آمریکا زمان عقب نشینی خود از افغانستان را تغییر داد، ما در کنفرانس استانبول شرکت نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: پایبندی طالبان به توافقات، دستاوردی برای طالبان و مردم افغانستان و یک پیروزی معنوی است. عقب نشینی نیروهای بیگانه از افغانستان گامی مهم و اساسی برای حل مسائل کشور است.

سخنگوی طالبان درمورد سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پنج شنبه گذشته به افغانستان نیز گفت: طالبان یا هیچ یک از مسؤولان این گروه هیچ نشستی با بلینکن برگزار نکردند.

وی تاکید نمود: توافق دوحه که طالبان در قطر در فوریه 2020 امضا کرد، پایه و اساس و نقشه راهی برای حل مسائل افغانستان از جمله مسائل مربوط به بعد خارجی و دیگر مسائل مربوط به بعد داخلی است.

نعیم گفت: به طور کلی، ما از هر کوشش و گامی که به آزادی کشورمان و تشکیل نظامی بر اساس اصول ملت و ارزش های آن بینجامد، استقبال می کنیم که این اصول عبارت از این است که نظام، اسلامی باشد و دیکته کردن ها از سوی هر طرفی که باشد، هیچ جایگاهی نداشته باشد.

سخنگوی طالبان درمورد مذاکرات بین افغانی گفت: عدم پایبندی آمریکا به زمان توافق شده، اوضاع را تغییر داد بر این اساس، طالبان درخصوص مسائل بازنگری و بعد از بازنگری، ما موضع خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص مشارکت طالبان در قدرت بعد از عقب نشینی آمریکا توضیح داد: هدف تقسیم قدرت نیست بلکه هدف حل مسائل کشور و ملت است، اگر هدف قدرت بود، ما از مدت ها قبل و بدون جانفشانی آن را به دست آورده بودیم، اما ما خواستار آزادی کشور و تشکیل یک نظام اسلامی مستقل هستم و برای این دو هدف، جانفشانی کردیم.

نعیم گفت: طالبان خواستار این است که افغانستان بعد از استقلال و آزادی، یک کشور دارای حاکمیت باشد که روابط مثبتی بالاخص با کشورهای همسایه و به صورت کلی با کشورهای دیگر داشته باشد و همچنین نقش سازنده و مثبتی در منطقه و نیز درخصوص موضوعات جهانی مربوط به آن داشته باشد.

وی تاکید نمود: مسائل داخلی افغانستان و از جمله آن، اختلافات سیاسی، بعد از عقب نشینی کامل نیروهای بیگانه از کشور حل خواهند شد.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 1498

به "بایدن با پایبند نبودن به توافق دوحه، وجهه آمریکا را مخدوش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن با پایبند نبودن به توافق دوحه، وجهه آمریکا را مخدوش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید