ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر در کشور توسط صنعت پسته

به گزارش پسرک کامپیوتری، مقاله علمی سید مهدی سیدی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، و عضو شاخه زیست شناسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و جمعی از همکاران وی در مجله معتبر Scientific Reports منتشر شد که یکی از زیر مجموعه های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است.

ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر در کشور توسط صنعت پسته

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقاله علمی سید مهدی سیدی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، و عضو شاخه زیست شناسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و جمعی از همکاران وی در مجله معتبر Scientific Reports منتشر شد که یکی از زیر مجموعه های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است.

در این مقاله که در مقدمه به خواص پسته، ارزش مالی و لزوم کشت علمی این محصول با ارزش اشاره نموده است؛ این موضوع عنوان شده که پسته با کسب رتبه نخست در بین محصولات صادراتی بخش کشاورزی کشور، همیشه به عنوان یکی از محصولات عمده صادراتی و ارز آور مطرح بوده است.

این مقاله می افزاید: آخرین آمارها نشان می دهد پسته به عنوان مهم ترین محصول باغی کشورمان در سال 2017 میلادی با 429535 هکتار سطح زیر کشت و 574987 تن محصول فراوری شده در میان کشورهای اصلی فراوری کننده پسته توانسته رتبه نخست را به دست آورده است. علاوه بر این، صنعت پسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای حدود یک میلیون نفر در کشور اشتغال ایجاد نموده است.

در بخش دیگری از مقاله نگاشته شده توسط دکتر سیدی و همکاران وی با اشاره به این موضوع که گونه های مختلف پسته ارزش اکولوژیکی خاصی دارند، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفته که درخت پسته با استقرار بر روی زمین های معمولاً شیب دار کوهستانی و مناطقی که گیاهان دیگر توان تحمل شرایط سخت زیست محیطی آن را ندارند، نقش ارزشمندی را در حفظ تعادل زیست بوم اکوسیستم و تلطیف هوا و تثبیت شن های روان ایفا می نماید. این مقاله می افزاید؛ از نظر اهمیت تغذیه ای میوه پسته در میان آجیل ها، بالاترین سطح γ- توکوفرول، ویتامین K، فیتواسترول ها، گزانتوفیل ها، بعضی مواد معدنی مانند (Cu، Fe و Mg)، ویتامین هایB1 و B6 و تیامین را دارا است و همچنین پسته دارای آهن فراوان و چربی های مفید غیراشباع می باشد.

در ادامه مقاله نگاشته شده توسط دکتر سیدی و همکاران وی، ضمن اشاره به این موضوع که تعداد کشورهای فراوریکننده پسته در دنیا محدود است، این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفته که پسته فراوریی کشورمان مشتریان زیادی در خارج از کشور دارد و برای تداوم ارزآوری قابل توجه این محصول مالی و با توجه به این نکته که بعضی اقتصاددانان بر این باورند که پسته می تواند جایگزین نفت در اقتصاد ایران گردد، توسعه کشت علمی و مالی پسته برای غلبه بر رقبای اصلی ایران در این حوزه از جمله آمریکا ضروری به نظر می رسد.

این مقاله با تاکید بر استفاده از روش های متنوع از جمله کشت بافت، انتخاب به یاری نشانگر، میکوریز و آفت کش برای مطالعه در سطوح مختلف فیزیولوژی، مولکولی و ژنتیکی در خصوص پسته این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داده است که علی رغم ارزآوری پسته برای کشور، این صنعت با مسائلی روبروست که مهمترین این مسائل کاهش محصول ناشی از تغییرات آب و هوایی و تنش های خشکی و شوری در باغات پسته می باشند.

در بخش دیگری از این مقاله علمی با استفاده از تکنیک های جدید توالی یابی موسوم به نسل جدید توالی یابی (NGS) یا توالی یابی در مقیاس وسیع، برای اولین بار به توالی یابی و مطالعه ترانسکریپتوم پسته و ساخت توالی رفرنس برای lncRNA های این گیاه پرداخته شده و در این زمینه 53220 ترانسکریپت شناسایی و معرفی شده اند. در ادامه، پس از آنالیز و شناسایی lncRNA ها و miRNA ها در مقیاس وسیع، سعی شده عوامل تنظیمی دخیل در پاسخ به تنش شوری در این گیاه همراه با نگرش مقایسه ای بین ژنوتیپ های حساس و متحمل آنالیز گردد.

گفتنی است در این پژوهش از روش های ابداعی برای مشخص عملکرد lncRNA ها استفاده شده که می تواند به عنوان الگو در سایر گیاهان غیر مدل نیز استفاده گردد و علاوه بر این، این مقاله اطلاعات دقیق و ارزشمندی را از راستاهای مولکولی و شبکه های تنظیمی در گیاه پسته در پاسخ به تنش شوری ارائه می دهد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، داده های ارائه شده در این مقاله شامل ارائه توالی رفرنس برای lncRNA ها، شناخت راستاهای تنظیمی این گیاه تحت تنش شوری، معرفی lncRNA ها و miRNA های دخیل در پاسخ به تنش شوری و شناسایی توالی های SSR برای طراحی نشانگرهای مولکولی غربال کننده گیاهان پسته متحمل به شوری می تواند راستا را برای مطالعات آینده روی این گیاه مالی هموار نماید.

در خاتمه گفتنی است این گونه مطالعات زمینه را برای شناخت بیشتر راستاهای مولکولی و در نتیجه انتخاب روش های مناسب برای بهره وری بیشتر از پسته در کشور فراهم می سازد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: it-baby.ir شناسه مطلب: 922

به "ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر در کشور توسط صنعت پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر در کشور توسط صنعت پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید